Japp!root skrev:Satte du en extern elmätare?Kriper skrev:Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Moderator: Redaktion
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Hmm, jag blev uppringd av firman som installerade min WC i veckan för han hade fått avslag på ROT avdraget.Kriper skrev:Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Så jag misstänker att det kan bli lika för dig tyvärr.
Det är ju märkligt att de blev godkända när Naturvårdsverket hade hand om bidraget men sedan är de helt plötsligt inte godkända när skatteverket tog över ärendet.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Elbilist sedan 2014
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Håller med.Klintan skrev:Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Elektrikern vill naturligtvis sälja en laddare enligt ahlsells prislista som han har 50% rabatt på.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Ja, på naturvårdsverket vill man nog egentligen ge 100% i bidrag. Skatteverket har ju också lite andra prioriteringar och försöker komma undan med utbetalning av så lite bidrag som möjligt.Klintan skrev:Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Måste det inte finnas någon form av internetuppkoppling också
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Nej det behövs inte. Det enda som krävs står ganska tydligt på SKVs hemsida om grön teknik. Inte mobil reseladdare, bara ett hushåll, vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad. Det är debiteringen som är svår för TWC, då den inte har en "riktig" elmätare som går att läsa av.wheels skrev:Måste det inte finnas någon form av internetuppkoppling också
Elektrikerna har inte 50% på A*lsell, de har närmare 85%. Men utgångspriset är så högt att elektrikerns inköpspris där ändå är högre än vad man kan köpa för på postorder...
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Nä finns inga krav på internet uppkoppling eller att Skatteverket ska kunna läsa av din box. Det kommer inte gå att basera en skatt på det heller eftersom det blir för lätt att fuska. Orsaken till att de vill ha mätare är alltså inte att kunna dra in skatt.wheels skrev:Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Jag tror att skrivningen har uppstått på grund av okunskap om elbilar och laddning. Klimatklivet var ju först riktat emot snabbladdare för att bygga ut ett nätverk, vilket i sig var onyttigt då ett riktat stöd mot vissa sträckor hade varit bättre som vi har nu. För snabbladdare är det ju viktigt att de kan ta betalt, det är ju inte hållbart med gratis laddning i längden. Därför är ett krav på att kunna ta betalt där riktigt och vettigt. Men sen skulle det föras över till privatpersoner och då kopierades texten rakt av. Jag hoppas att det var av lathet och inte för att de tänkte dumt. Men risken är att de trodde att folk skulle ladda bilen hos andra privatpersoner, något som naturligtvis inte händer. Ingen åker in på en villa tomt för att ladda bilen med 11kW när de är ute och reser, ja utom tidiga entusiaster. Lite samma fel tänk som att man inte kan skylta till laddning för det blir ju skyltat till varje villa. Snabbladdning och destinationsladdning är inte samma sak.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Detta borde vara en konsekvens av "debitering". Om man inte kan se eller läsa av mätaren är det svårt att debitera.wheels skrev:Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Helt rätt, jag håller med om att det är jättekonstigt att man kräver elmätning överhuvudtaget för en privatperson, i alla fall för att få bidrag. Jag har sökt i förarbetena till förordningen, men inte hittat någon förklaring. Det med debitering är inte så konstigt. Om man nu kräver "elmätning" är debitering ett sätt att definiera en elmätare och avläsning. Annars kommer folk med inkopplade voltmetrar och hävdar att det finns mätning med debitering. Ordet debitering har legal betydelse i sammanhanget och innebär att det måste finnas en mätare utförd enligt MID.LarsL skrev:Nä finns inga krav på internet uppkoppling eller att Skatteverket ska kunna läsa av din box. Det kommer inte gå att basera en skatt på det heller eftersom det blir för lätt att fuska. Orsaken till att de vill ha mätare är alltså inte att kunna dra in skatt.wheels skrev:Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Jag tror att skrivningen har uppstått på grund av okunskap om elbilar och laddning. Klimatklivet var ju först riktat emot snabbladdare för att bygga ut ett nätverk, vilket i sig var onyttigt då ett riktat stöd mot vissa sträckor hade varit bättre som vi har nu. För snabbladdare är det ju viktigt att de kan ta betalt, det är ju inte hållbart med gratis laddning i längden. Därför är ett krav på att kunna ta betalt där riktigt och vettigt. Men sen skulle det föras över till privatpersoner och då kopierades texten rakt av. Jag hoppas att det var av lathet och inte för att de tänkte dumt. Men risken är att de trodde att folk skulle ladda bilen hos andra privatpersoner, något som naturligtvis inte händer. Ingen åker in på en villa tomt för att ladda bilen med 11kW när de är ute och reser, ja utom tidiga entusiaster. Lite samma fel tänk som att man inte kan skylta till laddning för det blir ju skyltat till varje villa. Snabbladdning och destinationsladdning är inte samma sak.
Nej, jag tror att du är nära sanningen att man helt enkelt inte tänkte på att ha upplösning på företag/BRF/privat i förordningen. Vi försöker hitta olika konspiratoriska förklaringar, tex att vi skall skattas för elen för kör med, men jag tror inte heller alls på det. Jag tror det är enklare än så, folk som inte har tänkt hela tanken ut för en 8-10 år sedan när förordningen skrevs. Inte så lätt heller, sätta bestämmelser för teknik och förutsättningar som ändras fort.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten ... så nej så blir det inte.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
I så fall kommer säkert "alla" att ha en extra CEE...LarsL skrev:Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten ... så nej så blir det inte.
Om det nu är så att "vi", dvs medlemmarna i landet Sverige, behöver ha in mer deg för att kompensera bortfallet av fossilskatt kan man ju tänka sig att använda samma teknik som man gjorde förr med kilometermätarna i dieselbilar, innan man flyttad skatten till pumpen. Eller beskattar man helt enkelt baserat på avläsningarna vid bilbesiktningen. Eller vägtullar som i Italien och Frankrike. Jag tror inte för ett ögonblick att tanken är att särbeskatta elbilsladdning hemma. Det håller inte ihop.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Var bilen geografiskt är när den laddas är väl information som redan finns. Att i framtiden, när elbilen är norm, kunna beskatta elbilsladdning går ju att göra den vägen.LarsL skrev:Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten ... så nej så blir det inte.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Så kan det vara.Klintan skrev:Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Eller så är de på Naturvårdsverket lite generösare och smidigare att ha ett göra med (trevliga och hjälpsamma när jag pratat med de), medans de på Skatteverket är lite striktare i att regler tolkas ordentligt och efterlevs "by the book" (så som SKV tolkar reglerna och förordningarna iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
När vi satte upp vår första laddbox (Tesla WC, dock utan bidrag) så passade jag på att även sätta upp ett 16A CEE-uttag. Så även jag är "förberedd" på elmätning/skatt. Men som du är inne på så ser jag faktiskt inte ett syfte med det. Lättare att höja skatten för all el som hela hushållen förbrukar (mer skatt till staten), eller/och höja vägtrafikskatterna.LarsL skrev:Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten ... så nej så blir det inte.
Tror som du att det är mer lathet/misstag som lett till texten, när ansvariga tjänstemän (de är människor de också, och vi är lata av vår natur) gjort lite för mycket "copy n' paste" när de jobbat med sina dokument i datorerna.
Sedan är Skatteverket av tradition lite mer nitiska i tolkningar av alla regler och förordningar, och väljer historiskt ofta gärna tolkningar till nackdel för medborgarna om något är oklart.
Fått intrycket att Naturvårdsverket sett lite mer pragmatiskt på det hela, och godkänt allt som verkar riktigt och "sunt förnuft" i förhållande till intentionen med bidraget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Alltså.. Det är ju faktiskt en förordning, och den skall följas. Texten är glasklar för en yrkesman. Hastighetsgränserna gäller, är det 110, så är det 110. Man kan välja att köra fortare, men det innebär inte att poliser i vissa distrikt tycker att det är ok, och andra inte. Den krassa verkligheten är NVV inte följer förordningens tekniska krav. De följer dem inte heller för företag eller BRF. Alla i branschen vet om det, men vissa väljer att lågflyga. Som att man kör för fort när man tror att farbror blå troligen inte finns i närheten. Jag tror snarare att det är så här:martinot skrev:Så kan det vara.Klintan skrev:Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Eller så är de på Naturvårdsverket lite generösare och smidigare att ha ett göra med (trevliga och hjälpsamma när jag pratat med de), medans de på Skatteverket är lite striktare i att regler tolkas ordentligt och efterlevs "by the book" (så som SKV tolkar reglerna och förordningarna iaf.).
Kund: Hej elektrikern, jag behöver laddbox!
Elektriker: Inga problem, jag har dessa, och de är godkända för bidrag.
Kund.. Ahh.. Men jag vill inte ha någon av dem, jag vill ha den här jag hittat på nätet istället!
Elektriker.. mmmm.. ok.. Men du riskerar att du inte får bidrag..
Kund: Skitsnack, elektriker2 säger att det är ok! Så antingen säljer du till mig eller så går jag till elektriker2
Kund: Dessutom har jag läst på Internet att Naturvårdverket ger bidrag på allting, bara man kan koppla in RP486..(!)
Elektriker: Öhh...
Elektriker genomgår nu en inre kris. Ta risken, kanske få in lite pengar, eller tappa kunden. Eller gå in i en timmes diskussion som inte leder någonstans.
Vad hade du gjort?
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Köpte Tesla WC första gången för att jag inte visste att det fanns bättre boxar, men idag vet jag. Kör numera på en Easee som jag kan varmt rekommendera.Rikardr skrev:Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Även om man är en Tesla-fanboy, så är just deras boxar bland de sämre på marknaden. Välj någon annan istället är mitt råd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Beror ju på vilket behov man har. Den nya Gen 3 boxen som de säljer nu är ju faktiskt otroligt prisvärd då den numera inkluderar jordfelsbrytare typ B och wifi-uppkoppling för samma pris som innan. Har man behov av lastbalansering så finns det andra boxar som är mer lämpade för det men om inte så är Wall Connector ett bra och billigt alternativ.martinot skrev:Köpte Tesla WC första gången för att jag inte visste att det fanns bättre boxar, men idag vet jag. Kör numera på en Easee som jag kan varmt rekommendera.Rikardr skrev:Nu verkar Tesla ha gjort det väldigt svårt att få bidrag för boxen... Nu står det i Tesla shop att "För att kunna köpa denna produkt måste du vara Tesla-ägare. Logga in på ditt Tesla-konto som din bil är registrerad på för att bekräfta din status som ägare." Så elektrikern måste ha en Tesla för att kunna köpa en Wall Connector som han sedan ska sälja till mig. Min elektriker vill inte köpa en Tesla - ännu Någon som har ett tips på lösning? Kan ju köpa boxen själv såklart.
Även om man är en Tesla-fanboy, så är just deras boxar bland de sämre på marknaden. Välj någon annan istället är mitt råd.
Det som är lite oklart är väl om Gen 3 klarar kraven för grönt avdrag. De skriver att den är förberedd för att ta betalt för laddning vilket jag tolkar som att den borde kunna kvalificera för avdraget.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?
Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.
Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.
Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Lite oklart från Teslas dokumentation vad som kan kontrolleras. Hoppas det kommer mer uppgifter på det framöver. Man loggar in på ett webinterface på boxen.martinot skrev:Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?
Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.
Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
Bara för den inte funkar för dig så betyder det inte att boxen generellt är dålig. Olika användare har olika behov och förutsättningar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Den kanske fungerar för mig. Den nya alltså (har den gamla V2). Säger inte det.ReNewAble skrev:Lite oklart från Teslas dokumentation vad som kan kontrolleras. Hoppas det kommer mer uppgifter på det framöver. Man loggar in på ett webinterface på boxen.martinot skrev:Vad kan du styra via WiFi-uppkopplingen hos WC V3 då?
Säger mig inget utan att ha sett eller läst om funktionerna som finns.
Sedan för oss så hade det inte fungerat oavsett. WiFi är för dålig utomhus där vi har våra boxar, så de måste ha 4G inbyggt för att kunna fjärrstyras och fjärravläsas.
Bara för den inte funkar för dig så betyder det inte att boxen generellt är dålig. Olika användare har olika behov och förutsättningar.
Säger bara att det är svårt för mig (och troligen andra) att avgöra det förens det finns en klarhet i funktionaliteten hos V3. För mig är den totalt okänd i dagsläget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Finns dom öht här än?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?
Ja Tesla säljer dem nu på deras webbsida. Manualer etc för EU-länder inkl Sverige finns också.Bjelke skrev:Finns dom öht här än?
Däremot är det väldigt dåligt beskrivet om webinterfacet. Man kan se att det verkar möjligt att ställa laddströmmen men vad mer för möjligheter man har är oklart.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)