Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Pasjostrom »

Vid årsskiftet ändras Naturvårdsverkets bidrag för installation av laddbox till ett avdrag som istället sköts av Skatteverket.

En viktig skillnad är att avdraget sköts direkt av elektrikern som gör installationen, och innefattar därmed bara det som står på fakturan.

Man man alltså inte få bidrag/avdrag för laddboxar som man köpt själv, tex Teslas Wall Connector, om man mot förmodan inte får elektrikern att beställa hem den.

Jag antar därmed att Wall Connector därför relativt sett blir dyrare och antagligen mycket mindre attraktiv?

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av metchristian »

Pasjostrom skrev:
Vid årsskiftet ändras Naturvårdsverkets bidrag för installation av laddbox till ett avdrag som istället sköts av Skatteverket.

En viktig skillnad är att avdraget sköts direkt av elektrikern som gör installationen, och innefattar därmed bara det som står på fakturan.

Man man alltså inte få bidrag/avdrag för laddboxar som man köpt själv, tex Teslas Wall Connector, om man mot förmodan inte får elektrikern att beställa hem den.

Jag antar därmed att Wall Connector därför relativt sett blir dyrare och antagligen mycket mindre attraktiv?

Vad tror ni?
Nja den är ju hälften så dyr i inköp mot de många andra tex. Men borde väl inte va så svårt att elektrikern kan hjälpa till. De har ju ändå intresse av å få jobbet(även om det inte är brist på jobb för dem)
RobinHood32
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 mar 2021 15:14

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av RobinHood32 »

Nej... man måste ha en laddare/laddbox som är godkänd av Energimyndigheten isåfall. Denna guide https://hemmaprylar.se/laddbox-bast-i-test/ skrev rätt bra om vilka som var berättigade till biståndet och inte.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av MarkusL »

RobinHood32 skrev:
Nej... man måste ha en laddare/laddbox som är godkänd av Energimyndigheten isåfall. Denna guide https://hemmaprylar.se/laddbox-bast-i-test/ skrev rätt bra om vilka som var berättigade till biståndet och inte.
Jag kontaktade naturvårdsverket när jag installerade WC och de sade att den var godkänd. Var dock det gamla bidraget. Laddboxarna på hemmaprylar är ju ett skämt, de har listat de dyraste och skriver medium på prisklass :D
Easee borde skå alla dessa.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

Det finns tekniska krav på laddboxen för att kunna berättiga skattereduktion för grön teknik. Det är tex:

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Teslas WC är varken förberedd för elmätning (som kan användas av en normal användare) eller debitering av elkostnad. Därför hävdar jag att WCn inte är berättigad eftersom den inte uppfyller de tekniska kraven. NV släppte igenom WC i alla fall, men det innebär inte att den uppfyller kraven. För att uppfylla "debitering av elkostnad" krävs en MID-certifierad mätare, vanligt hos lite dyrare boxar, tex vissa Garo, Ctek och Defa.

Förordningen som ligger bakom har inte ändrats, det är fortfarande samma tekniska krav. Frågan är bara hur skatteverket tolkar och följer förordningen,..

Någon nämnde Energimyndigheten. De har inget att göra med detta. Det finns inte boxar som "godkända". Det enda som gäller är texten i förordningen, i alla fall legalt, och vad det får för konsekvenser.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Kriper »

Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

Kriper skrev:
Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Satte du en extern elmätare?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av MarkusL »

root skrev:
Det finns tekniska krav på laddboxen för att kunna berättiga skattereduktion för grön teknik. Det är tex:

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Teslas WC är varken förberedd för elmätning (som kan användas av en normal användare) eller debitering av elkostnad. Därför hävdar jag att WCn inte är berättigad eftersom den inte uppfyller de tekniska kraven. NV släppte igenom WC i alla fall, men det innebär inte att den uppfyller kraven. För att uppfylla "debitering av elkostnad" krävs en MID-certifierad mätare, vanligt hos lite dyrare boxar, tex vissa Garo, Ctek och Defa.

Förordningen som ligger bakom har inte ändrats, det är fortfarande samma tekniska krav. Frågan är bara hur skatteverket tolkar och följer förordningen,..

Någon nämnde Energimyndigheten. De har inget att göra med detta. Det finns inte boxar som "godkända". Det enda som gäller är texten i förordningen, i alla fall legalt, och vad det får för konsekvenser.
Naturvårdsverket tolkade det som att det går att montera en extern elmätare då jag frågade dem.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av frippe »

MarkusL skrev:
root skrev:
Det finns tekniska krav på laddboxen för att kunna berättiga skattereduktion för grön teknik. Det är tex:

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Teslas WC är varken förberedd för elmätning (som kan användas av en normal användare) eller debitering av elkostnad. Därför hävdar jag att WCn inte är berättigad eftersom den inte uppfyller de tekniska kraven. NV släppte igenom WC i alla fall, men det innebär inte att den uppfyller kraven. För att uppfylla "debitering av elkostnad" krävs en MID-certifierad mätare, vanligt hos lite dyrare boxar, tex vissa Garo, Ctek och Defa.

Förordningen som ligger bakom har inte ändrats, det är fortfarande samma tekniska krav. Frågan är bara hur skatteverket tolkar och följer förordningen,..

Någon nämnde Energimyndigheten. De har inget att göra med detta. Det finns inte boxar som "godkända". Det enda som gäller är texten i förordningen, i alla fall legalt, och vad det får för konsekvenser.
Naturvårdsverket tolkade det som att det går att montera en extern elmätare då jag frågade dem.
Det är nog min tolkning också, att den inte behöver det nu, men ska kunna ha mätning i framtiden. Annars hade de inte skrivit ”förberedd för”.

Så, en laddbox måste inte ha mätning och debitering nu, men kunna utrustas med det i framtiden. Och det verkar då vara ok med en extern mätare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av MWall »

root skrev:
Det finns tekniska krav på laddboxen för att kunna berättiga skattereduktion för grön teknik. Det är tex:

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Teslas WC är varken förberedd för elmätning (som kan användas av en normal användare) eller debitering av elkostnad. Därför hävdar jag att WCn inte är berättigad eftersom den inte uppfyller de tekniska kraven. NV släppte igenom WC i alla fall, men det innebär inte att den uppfyller kraven. För att uppfylla "debitering av elkostnad" krävs en MID-certifierad mätare, vanligt hos lite dyrare boxar, tex vissa Garo, Ctek och Defa.

Förordningen som ligger bakom har inte ändrats, det är fortfarande samma tekniska krav. Frågan är bara hur skatteverket tolkar och följer förordningen,..

Någon nämnde Energimyndigheten. De har inget att göra med detta. Det finns inte boxar som "godkända". Det enda som gäller är texten i förordningen, i alla fall legalt, och vad det får för konsekvenser.
Känns som det är bättre att ha en utan möjlighet till mätning och debitering. Känns som det kan bli dyrt i framtiden.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Kriper »

root skrev:
Kriper skrev:
Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Satte du en extern elmätare?
Japp!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Billkan
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 apr 2021 13:12

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Billkan »

Kriper skrev:
Har nyss fått en WC installerad inklusive elmätare. Allt beställt och installerat av Lennströms i Enskede, Stockholm till en kostnad av 8400 lusidorer efter rot.
Hmm, jag blev uppringd av firman som installerade min WC i veckan för han hade fått avslag på ROT avdraget.
Så jag misstänker att det kan bli lika för dig tyvärr.
Det är ju märkligt att de blev godkända när Naturvårdsverket hade hand om bidraget men sedan är de helt plötsligt inte godkända när skatteverket tog över ärendet.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Klintan »

Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Holve »

Klintan skrev:
Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Håller med.
Elektrikern vill naturligtvis sälja en laddare enligt ahlsells prislista som han har 50% rabatt på.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Fredrik j »

Klintan skrev:
Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Ja, på naturvårdsverket vill man nog egentligen ge 100% i bidrag. Skatteverket har ju också lite andra prioriteringar och försöker komma undan med utbetalning av så lite bidrag som möjligt.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av wheels »

Måste det inte finnas någon form av internetuppkoppling också
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

wheels skrev:
Måste det inte finnas någon form av internetuppkoppling också
Nej det behövs inte. Det enda som krävs står ganska tydligt på SKVs hemsida om grön teknik. Inte mobil reseladdare, bara ett hushåll, vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad. Det är debiteringen som är svår för TWC, då den inte har en "riktig" elmätare som går att läsa av.

Elektrikerna har inte 50% på A*lsell, de har närmare 85%. Men utgångspriset är så högt att elektrikerns inköpspris där ändå är högre än vad man kan köpa för på postorder...
phasebox.se
P85D
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av wheels »

Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av LarsL »

wheels skrev:
Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Nä finns inga krav på internet uppkoppling eller att Skatteverket ska kunna läsa av din box. Det kommer inte gå att basera en skatt på det heller eftersom det blir för lätt att fuska. Orsaken till att de vill ha mätare är alltså inte att kunna dra in skatt.

Jag tror att skrivningen har uppstått på grund av okunskap om elbilar och laddning. Klimatklivet var ju först riktat emot snabbladdare för att bygga ut ett nätverk, vilket i sig var onyttigt då ett riktat stöd mot vissa sträckor hade varit bättre som vi har nu. För snabbladdare är det ju viktigt att de kan ta betalt, det är ju inte hållbart med gratis laddning i längden. Därför är ett krav på att kunna ta betalt där riktigt och vettigt. Men sen skulle det föras över till privatpersoner och då kopierades texten rakt av. Jag hoppas att det var av lathet och inte för att de tänkte dumt. Men risken är att de trodde att folk skulle ladda bilen hos andra privatpersoner, något som naturligtvis inte händer. Ingen åker in på en villa tomt för att ladda bilen med 11kW när de är ute och reser, ja utom tidiga entusiaster. Lite samma fel tänk som att man inte kan skylta till laddning för det blir ju skyltat till varje villa. Snabbladdning och destinationsladdning är inte samma sak.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

wheels skrev:
Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Detta borde vara en konsekvens av "debitering". Om man inte kan se eller läsa av mätaren är det svårt att debitera.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

LarsL skrev:
wheels skrev:
Skall man sen vara tvungen att ge tillgång till boxen så dom kan läsa av den?
För annars kan jag inte se någon vits med att elmätare är ett krav
Nä finns inga krav på internet uppkoppling eller att Skatteverket ska kunna läsa av din box. Det kommer inte gå att basera en skatt på det heller eftersom det blir för lätt att fuska. Orsaken till att de vill ha mätare är alltså inte att kunna dra in skatt.

Jag tror att skrivningen har uppstått på grund av okunskap om elbilar och laddning. Klimatklivet var ju först riktat emot snabbladdare för att bygga ut ett nätverk, vilket i sig var onyttigt då ett riktat stöd mot vissa sträckor hade varit bättre som vi har nu. För snabbladdare är det ju viktigt att de kan ta betalt, det är ju inte hållbart med gratis laddning i längden. Därför är ett krav på att kunna ta betalt där riktigt och vettigt. Men sen skulle det föras över till privatpersoner och då kopierades texten rakt av. Jag hoppas att det var av lathet och inte för att de tänkte dumt. Men risken är att de trodde att folk skulle ladda bilen hos andra privatpersoner, något som naturligtvis inte händer. Ingen åker in på en villa tomt för att ladda bilen med 11kW när de är ute och reser, ja utom tidiga entusiaster. Lite samma fel tänk som att man inte kan skylta till laddning för det blir ju skyltat till varje villa. Snabbladdning och destinationsladdning är inte samma sak.
Helt rätt, jag håller med om att det är jättekonstigt att man kräver elmätning överhuvudtaget för en privatperson, i alla fall för att få bidrag. Jag har sökt i förarbetena till förordningen, men inte hittat någon förklaring. Det med debitering är inte så konstigt. Om man nu kräver "elmätning" är debitering ett sätt att definiera en elmätare och avläsning. Annars kommer folk med inkopplade voltmetrar och hävdar att det finns mätning med debitering. Ordet debitering har legal betydelse i sammanhanget och innebär att det måste finnas en mätare utförd enligt MID.

Nej, jag tror att du är nära sanningen att man helt enkelt inte tänkte på att ha upplösning på företag/BRF/privat i förordningen. Vi försöker hitta olika konspiratoriska förklaringar, tex att vi skall skattas för elen för kör med, men jag tror inte heller alls på det. Jag tror det är enklare än så, folk som inte har tänkt hela tanken ut för en 8-10 år sedan när förordningen skrevs. Inte så lätt heller, sätta bestämmelser för teknik och förutsättningar som ändras fort.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av LarsL »

Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten :) ... så nej så blir det inte.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av root »

LarsL skrev:
Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten :) ... så nej så blir det inte.
I så fall kommer säkert "alla" att ha en extra CEE...

Om det nu är så att "vi", dvs medlemmarna i landet Sverige, behöver ha in mer deg för att kompensera bortfallet av fossilskatt kan man ju tänka sig att använda samma teknik som man gjorde förr med kilometermätarna i dieselbilar, innan man flyttad skatten till pumpen. Eller beskattar man helt enkelt baserat på avläsningarna vid bilbesiktningen. Eller vägtullar som i Italien och Frankrike. Jag tror inte för ett ögonblick att tanken är att särbeskatta elbilsladdning hemma. Det håller inte ihop.
phasebox.se
P85D
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Egentligen skulle det vara bra om”de” valde att skatta via laddboxen. 95% av laddningen hos mig kommer då ske via en CEE kontakt och jag slipper skatten :) ... så nej så blir det inte.
Var bilen geografiskt är när den laddas är väl information som redan finns. Att i framtiden, när elbilen är norm, kunna beskatta elbilsladdning går ju att göra den vägen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inget mer bidrag för Tesla Wall Connector?

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Min lätt konspiratoriska teori är att elektriker som monterat Teslas WC varit duktiga på att påpeka för Skatteverket att det inte finns någon inbyggd elmätare, Naturvårdsverkets handläggare gick lättare att påverka av den som ansökte.
Finns nog många som hellre säljer sina "egna" produkter.
Så kan det vara.

Eller så är de på Naturvårdsverket lite generösare och smidigare att ha ett göra med (trevliga och hjälpsamma när jag pratat med de), medans de på Skatteverket är lite striktare i att regler tolkas ordentligt och efterlevs "by the book" (så som SKV tolkar reglerna och förordningarna iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar