Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Lophornis »

tor-ake skrev:
Lophornis skrev:
Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Model 3? Den har batterivärmare iflera steg upp till totalt 7kW och kupévärme upp till 5kW(?), men allt går ju inte samtidigt.

Den börjar en halvtimme-timme med att värma upp batterierna om det finns 3*5A*230V=3,5kW går det finfint, sedan laddar den 3,5kW till du har uppnått ungefär rätt laddstatus, sedan rampar den ned laddning och har 3,5kW att värma kupén med. Om det är riktigt kallt och effekten inte räcker till, då "lånar" värmarna lite från batteriet, men så länge det är inom rimliga sverigevintertemperaturer kommer du inte ha några som helst problem.
Tackar ja det är en model 3 LR 2021 med värmepump.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Kliver in här också då jag som nybliven Teslaägare har några frågor. Vi har 16A sedan tidigare, har haft det i 3 år utan problem. Vi har el primärt som uppvärmning men luft-luftvärmepump hjälper till. Bilen laddades på 16A det går förstås inte märker vi nu när det börjar bli kallare. Så vi sätter ner laddningen och ev höjer vi huvudsäkringen.

2 frågor på det:

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av FStaake »

Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Squiddy »

Jag skaffade en laddare med tillkopplad lastbalansering just bara för att inte få dessa problem. Kan du få lastbalansering inkopplad till den laddare du har?
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Squiddy skrev: 14 nov 2023 21:00
Jag skaffade en laddare med tillkopplad lastbalansering just bara för att inte få dessa problem. Kan du få lastbalansering inkopplad till den laddare du har?
Det vet jag faktiskt inte. Chargehome sa att Teslas wall connect inte kommer med lastbalansering, så det satte de ej dit. Ser nu på äldre artikel här att det ska komma en sådan ”någon gång” till WC. Får köpa till en sådan då.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

FStaake skrev: 14 nov 2023 20:54
Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Inte effekt. Höja tillbaks igen (förra ägaren hade 25) kostar 1700 kr mer per år från 16A. Skillnad mellan 20A och 25 är 900 kr. Ingen summa egentligen, vi hade ej tänkt ha elbil då men annat läge nu… lutar åt 25A igen alltså…
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av FStaake »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 21:19
FStaake skrev: 14 nov 2023 20:54
Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Inte effekt. Höja tillbaks igen (förra ägaren hade 25) kostar 1700 kr mer per år från 16A. Skillnad mellan 20A och 25 är 900 kr. Ingen summa egentligen, vi hade ej tänkt ha elbil då men annat läge nu… lutar åt 25A igen alltså…
20A borde räcka om ni ställer ner strömstyrkan i bilen. Men visst, vill man ha lite marginal är 25A säkrare.
Samtidigt kommer alla få effektbaserad nätavgift förr eller senare, tror senast 2027.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av xms67 »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00
Kliver in här också då jag som nybliven Teslaägare har några frågor. Vi har 16A sedan tidigare, har haft det i 3 år utan problem. Vi har el primärt som uppvärmning men luft-luftvärmepump hjälper till. Bilen laddades på 16A det går förstås inte märker vi nu när det börjar bli kallare. Så vi sätter ner laddningen och ev höjer vi huvudsäkringen.

2 frågor på det:

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Allt beror ju på hur du vill ha det. Jag säkrade upp från 20 till 25A för att jag dels vill ha fris i själen, dels vill kunna få maximal laddningar jag behöver det. Typ kom hem efter en långresa i söndags och efter en timme skulle jag iväg igen. Då är det skönt att veta att man kan ladda max. Sedan klarar man ju väldigt mycket med 20A, men jag valde efter andra parametrar än vad man klarar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av nogren »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:49
tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Med elradiatorer brukar det vara balanserat mellan faserna.
Laddar du bilen med en laddbox över tre faser, eller mobila laddaren med shuko på en fas?
Det är klart smartare med laddbox trefas, men där du kanske ställer ned laddströmmen till 8 eller 10 A på vintertid.

Utan att veta ditt egentliga behov (husets), killgissar jag 20 eller 25A.
Mitt hus hade 25A när det körde elradiatorer, vilket var på gränsen redan då. Utan elbil.
Nu med bergvärme och trefasladdning på 16A så måste laddströmmen dras ner om det skall lagas mat.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av agehall »

xms67 skrev: 15 nov 2023 00:28
Typ kom hem efter en långresa i söndags och efter en timme skulle jag iväg igen. Då är det skönt att veta att man kan ladda max.
Fast i det scenariot är det ju knappt till eller från om du laddar hemma då du på en timme inte får i jättemycket energi i batteriet med AC-laddning. Det är här snabbladdning kommer in i bilden.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

nogren skrev: 15 nov 2023 06:09
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:49
tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Med elradiatorer brukar det vara balanserat mellan faserna.
Laddar du bilen med en laddbox över tre faser, eller mobila laddaren med shuko på en fas?
Det är klart smartare med laddbox trefas, men där du kanske ställer ned laddströmmen till 8 eller 10 A på vintertid.

Utan att veta ditt egentliga behov (husets), killgissar jag 20 eller 25A.
Mitt hus hade 25A när det körde elradiatorer, vilket var på gränsen redan då. Utan elbil.
Nu med bergvärme och trefasladdning på 16A så måste laddströmmen dras ner om det skall lagas mat.
Laddbox 3 fas. Det var själva frågeställningen, att säkringen nu går när vi skaffat laddbox. Men som råden lyder så kommer vi sänka laddatrömmen till 8A. Tror det borde räcka. Det blir 5,5kwh, kollade historiken från dec 22 och då låg vi aldrig över 6kw per timme.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

3x5A räcker långt med model 3 och Y. På en natt laddar man enkelt 10-15 mils körning, vintertid.

Men jag tänker att om man har 3x16 och kanske ligger strax över på nån fas när det är kallt, så blir 20 (4A till) inte tillräckligt. Å andra sidan borde säkringarna ryka varje gång man dammsuger eller kokar en stor gryta i så fall. En dammsugare drar 5A cirka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av JR_4321 »

En delvis kopplad fråga. Har Easee laddare och Enegic lastbalans.
Har bränt 2 säkringar på nästan 8 månaders användning. Har redan 25A.(tyvärr gamla keramik-säkringar - skall fixa det)

Misstänker att disk/spis/tvätt och annat tungt kan optimeras - MEN - märkte en sak : kom tillbaka från en lång dagresa med 3 st Superchargersladdning.
Kom hem och började ladda och efter nån timme gick bara laddning på 1 fas, hade alltså bränt säkringen. Imorse kollade jag dick bilen ich dåg att bilen på skärmen hade ”upp till 48A på denna plats”…..nån som känner igen detta ??
Känns lite som att bilen inte ”kom ihåg” att jag satt max 16A vid laddning hemma (och jag vet redan att man kan sänka det till 12 A)

Nån igenkänning på detta ? Nån kommentar ?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

JR_4321 skrev: 26 nov 2023 10:02

Kom hem och började ladda och efter nån timme gick bara laddning på 1 fas, hade alltså bränt säkringen. Imorse kollade jag dick bilen ich dåg att bilen på skärmen hade ”upp till 48A på denna plats”…..nån som känner igen detta ??
Känns lite som att bilen inte ”kom ihåg” att jag satt max 16A vid laddning hemma (och jag vet redan att man kan sänka det till 12 A)
48A enfas är 16A trefas. Den försöker bara göra det du bett den göra, givet de ändrade förutsättningarna. :lol: Eller troligare en bugg som triggas av att säkringen gick.
Men laddboxen kommer ändå inte leverera mer ström än du ställt in den på, så det är troligen inte bilens laddare som gjort fel i detta läge.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar