Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Remuz »

Min ugn drar 2300W och går på en fas så när man värmer den från 0-200 grader drar det 10A på den fasen under uppvärmningen. Sedan har spisar ofta funktionen att maxa på max värme och maxa i korta intervaller på lägre värme så där kan man få kul effekter också. Min trefashäll har de 2 snabbplattorna på varsin fas och de två vanliga på den tredje. Micro drar bortåt 1000W på en fas under en kort period osv osv

Laddar Min bil med 15A, bränner säkringen efter en timme eller så om jag kör ugnen samtidigt. Har lyckats med spisen en gång också, men ugnen är det vanliga 5-6ggr
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Black »

Jag kör med en Accelev 11kw med inbyggd lastbalansering kopplat till ett 380v uttag. Det har funkat perfekt hittills och man kan se att den sänker laddningen när jag startar något annat som har stor förbrukning. Det borde inte vara något problem när ni har lastbalansering via watty så det är väl bara att köra på?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av [JM] »

ville9 skrev:
Bor i ett ganska nytt hus, med huvudsäkring 20A
Vi har en Easee laddare med Watty lastbalanserare.

Jag upplever att vi relativt ofta överbelastar huvudsäkringen.
Det kommer upp en notis i Tibber appen som visar detta.
Men det händer inget i övrigt, ingen el eller jordfelsbrytare eller så slår ifrån.
Den bara varnar för att det är överbelastat.

Detta händer dels när man laddar bilen, även om vin ställt ner Max laddning från 16A till 12A.

Märker framförallt att ugnen belastar ganska hårt.
Skulle aldrig kunna ladda bilen samtidigt som ugnen är igång.

Även om man bara har ugnen och tvättmaskinen igång samtidigt så känns det som att man är uppe och nosar runt 20A.

Ska det verkligen vara så?

Jag vet att man kan höja till 25A och det tänker jag väl göra, men funderar också på om det kan vara ngn felinställning någonstans?
6A, 3-fas i 8 timmar ger dig 33kWh.
Dvs nästan 50% laddning på med model 3 och ca 30% på en S/X.
Det borde räcka till 15mils körning.

12A borde ge ca 30 mil om dagen. Behöver ni verkligen det? Finns folk som pendlar 15-20mil enkel resa och så finns det dom som inte tänkt igenom sitt laddbehov/beteende. Därav kommentaren.

Sen kan man ha timdebitering som jag och därför väljer att ladda med hög effekt under kortare tid.

Om ni måste köra högre effekt så finns det en del lösningar som begränsar laddningen. Sen finns det solcellslösningar där invertern flyttar energi mellan de olika faserna så att man kan dra tex 40A på en fas inne i fastigheten trots att man har 20A huvudsäkringar.

Billigaste lösningen är dock att se över sitt beteende :D
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av heldiggrisen »

^^^this.

Jag hade möjlighet att installera prylar för att lastbalansera solceller, elbil och övrig förbrukning när jag köpte min ”laddbox”.
Tror det gick på några tusen extra, pluss att elektrikern och den jag köpte boxen av sa att jag borde säkra upp till minst 20A (+200kr mnd).

Jag hade redan innan jag köpte elbil gått genom min körhistoria (tack till MyVolvo appen som loggar dagbok, tror den heter VolvoCars?? nu), och hittade maxkörningar på en dag på 27 mil där jag sov hemma.

Jag killgissade snittförbrukning på 2kWh/mil (jag snittar 1,8 över året nu), något som i ”worst case scenario” kräver 54kWh laddning över natten.

Jag måste köra till jobbet klockan 0730, och efter klockan 2200 förbrukar vi nästan ingen ström i hushållet (Max 700W), även om den lasten går enbart på en fas, så har vi ungefär 13A kvar på den fasen att nyttja till annat.

Kontentan för mig var att även i ”WCS” så räcker 3 fas 8A för mitt behov, så jag har ställt in det i boxen, och har sparat tusentals kronor på att inte lastbalansera/säkra upp.

Har inte blåst en säkring hittills.

Kan vara att andra kör annorlunda, eller har stora strömbovar under natten, men man bör i det minsta göra en genomgång av sina behov innan man brinner stålar på onödigheter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Jag kör med en Accelev 11kw med inbyggd lastbalansering kopplat till ett 380v uttag. Det har funkat perfekt hittills och man kan se att den sänker laddningen när jag startar något annat som har stor förbrukning. Det borde inte vara något problem när ni har lastbalansering via watty så det är väl bara att köra på?
Helt riktigt. Det fungerar utmärkt, och regleras helt auotomatiskt.

Men riktigt smidig burk den där Accelev, som även kan omvandla 3-fas- till 1-fas, och med inbyggd lastbalansering! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
Black skrev:
Jag kör med en Accelev 11kw med inbyggd lastbalansering kopplat till ett 380v uttag. Det har funkat perfekt hittills och man kan se att den sänker laddningen när jag startar något annat som har stor förbrukning. Det borde inte vara något problem när ni har lastbalansering via watty så det är väl bara att köra på?
Helt riktigt. Det fungerar utmärkt, och regleras helt auotomatiskt.

Men riktigt smidig burk den där Accelev, som även kan omvandla 3-fas- till 1-fas, och med inbyggd lastbalansering! :)
Saknar ett större test på den bara!
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Lophornis »

Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av [JM] »

Lophornis skrev:
Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Jag har laddat med 1-fas 9A en vecka i Åre med -25C ute hela veckan.
Motorvärmaruttag med timer så det var ett j-ävla spring ut för att programera om stolpen. :D
Model X 100D

Stolpen räckte inte riktigt till så jag fick ladda 2ggr på 50kW nere i byn. Men det betodde mest på 2h begränsningen i motorvärmarstolpen. Hade jag kunnat ladda hela tiden så hade det gått bra.

Hur mkt laddar du idag på sommaren? På vintern så kan ju förbrukningen öka med 50%. Klarar du en ökning i laddtid med 50% så är du safe.
Annars är det väl bara att öka till 3x6A eller 7A...
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

Lophornis skrev:
Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Model 3? Den har batterivärmare iflera steg upp till totalt 7kW och kupévärme upp till 5kW(?), men allt går ju inte samtidigt.

Den börjar en halvtimme-timme med att värma upp batterierna om det finns 3*5A*230V=3,5kW går det finfint, sedan laddar den 3,5kW till du har uppnått ungefär rätt laddstatus, sedan rampar den ned laddning och har 3,5kW att värma kupén med. Om det är riktigt kallt och effekten inte räcker till, då "lånar" värmarna lite från batteriet, men så länge det är inom rimliga sverigevintertemperaturer kommer du inte ha några som helst problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av OHt »

Lophornis skrev:
Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Laddar själv med Zippy, aldrig mer än 6 A 3fas om solen inte lyser, Har inte haft nåt problem med det. Möjligen kan det tära lite på batteriet nån helvtimme när kupevärmen nyligen slagits på. Marginellt, inte nåt som jag behövt bry mej om.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Lophornis »

tor-ake skrev:
Lophornis skrev:
Har en elbil som laddar på 1fas 16A sedan laddas Tesla på 3fas 16A då gick en huvudsäkring som är på 25A. Nu tänker jag sätta ner Tesla till minimum tänkte 3fas 5A men är orolig om det inte räcker till för att värma bilen plus batterierna på vintern. Vad tror ni?
Model 3? Den har batterivärmare iflera steg upp till totalt 7kW och kupévärme upp till 5kW(?), men allt går ju inte samtidigt.

Den börjar en halvtimme-timme med att värma upp batterierna om det finns 3*5A*230V=3,5kW går det finfint, sedan laddar den 3,5kW till du har uppnått ungefär rätt laddstatus, sedan rampar den ned laddning och har 3,5kW att värma kupén med. Om det är riktigt kallt och effekten inte räcker till, då "lånar" värmarna lite från batteriet, men så länge det är inom rimliga sverigevintertemperaturer kommer du inte ha några som helst problem.
Tackar ja det är en model 3 LR 2021 med värmepump.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Kliver in här också då jag som nybliven Teslaägare har några frågor. Vi har 16A sedan tidigare, har haft det i 3 år utan problem. Vi har el primärt som uppvärmning men luft-luftvärmepump hjälper till. Bilen laddades på 16A det går förstås inte märker vi nu när det börjar bli kallare. Så vi sätter ner laddningen och ev höjer vi huvudsäkringen.

2 frågor på det:

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av FStaake »

Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av Squiddy »

Jag skaffade en laddare med tillkopplad lastbalansering just bara för att inte få dessa problem. Kan du få lastbalansering inkopplad till den laddare du har?
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Squiddy skrev: 14 nov 2023 21:00
Jag skaffade en laddare med tillkopplad lastbalansering just bara för att inte få dessa problem. Kan du få lastbalansering inkopplad till den laddare du har?
Det vet jag faktiskt inte. Chargehome sa att Teslas wall connect inte kommer med lastbalansering, så det satte de ej dit. Ser nu på äldre artikel här att det ska komma en sådan ”någon gång” till WC. Får köpa till en sådan då.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

FStaake skrev: 14 nov 2023 20:54
Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Inte effekt. Höja tillbaks igen (förra ägaren hade 25) kostar 1700 kr mer per år från 16A. Skillnad mellan 20A och 25 är 900 kr. Ingen summa egentligen, vi hade ej tänkt ha elbil då men annat läge nu… lutar åt 25A igen alltså…
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av FStaake »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 21:19
FStaake skrev: 14 nov 2023 20:54
Har du effektbaserad elnätsavgift?
Om inte hur stor är prisskillnaden mellan 20 och 25A?

Vi har effektbaserad nätavgift så jag försöker hålla toppeffekten nere. Ca 10kW blir det när bergvärme + laddning är igång.
Kör 8A på bilen, 3-fas blir det ca 5,5 kW.
Funkar kanon och har aldrig råkat ut för att bilen inte hunnit ladda klart på en natt.
Inte effekt. Höja tillbaks igen (förra ägaren hade 25) kostar 1700 kr mer per år från 16A. Skillnad mellan 20A och 25 är 900 kr. Ingen summa egentligen, vi hade ej tänkt ha elbil då men annat läge nu… lutar åt 25A igen alltså…
20A borde räcka om ni ställer ner strömstyrkan i bilen. Men visst, vill man ha lite marginal är 25A säkrare.
Samtidigt kommer alla få effektbaserad nätavgift förr eller senare, tror senast 2027.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av xms67 »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00
Kliver in här också då jag som nybliven Teslaägare har några frågor. Vi har 16A sedan tidigare, har haft det i 3 år utan problem. Vi har el primärt som uppvärmning men luft-luftvärmepump hjälper till. Bilen laddades på 16A det går förstås inte märker vi nu när det börjar bli kallare. Så vi sätter ner laddningen och ev höjer vi huvudsäkringen.

2 frågor på det:

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Allt beror ju på hur du vill ha det. Jag säkrade upp från 20 till 25A för att jag dels vill ha fris i själen, dels vill kunna få maximal laddningar jag behöver det. Typ kom hem efter en långresa i söndags och efter en timme skulle jag iväg igen. Då är det skönt att veta att man kan ladda max. Sedan klarar man ju väldigt mycket med 20A, men jag valde efter andra parametrar än vad man klarar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av nogren »

ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:49
tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Med elradiatorer brukar det vara balanserat mellan faserna.
Laddar du bilen med en laddbox över tre faser, eller mobila laddaren med shuko på en fas?
Det är klart smartare med laddbox trefas, men där du kanske ställer ned laddströmmen till 8 eller 10 A på vintertid.

Utan att veta ditt egentliga behov (husets), killgissar jag 20 eller 25A.
Mitt hus hade 25A när det körde elradiatorer, vilket var på gränsen redan då. Utan elbil.
Nu med bergvärme och trefasladdning på 16A så måste laddströmmen dras ner om det skall lagas mat.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av agehall »

xms67 skrev: 15 nov 2023 00:28
Typ kom hem efter en långresa i söndags och efter en timme skulle jag iväg igen. Då är det skönt att veta att man kan ladda max.
Fast i det scenariot är det ju knappt till eller från om du laddar hemma då du på en timme inte får i jättemycket energi i batteriet med AC-laddning. Det är här snabbladdning kommer in i bilden.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av ulpaknulpa56 »

nogren skrev: 15 nov 2023 06:09
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:49
tor-ake skrev: 14 nov 2023 19:40
ulpaknulpa56 skrev: 14 nov 2023 19:00

- Räcker 20A? vi vill förstås inte höja fel eftersom vattenfall enbart tillåter en höjning per 12 mån.
- Fassäkringen gick första gången vid laddning på natten, men den gick en gång till mitt på dagen. Bilen var inte ens hemma men när vi kom hem hade säkringen gått. Kan den pajat på natten av laddning men att det visar sig senare på dagen?
Du måste räkna lite på de andra förbrukarna. Du säger elvärme, är det elpanna eller elradiatorer? Hur många radiatorer och vilken typ av hus, hur stort? Vad har du för förbrukning typiskt i december?

Porslinssäkring kan säkert brinna av lättare om den gått varm under natten och sedan svalnat och sedan börjar gå hårt igen. Kanske du inte ens hade marginal innan du köpte elbil, utan låg på eller lite över gränsen på någon fas redan innan?
Elradiatorer.

Men lite så jag tänker, 16A var säkert på gränsen vad huset tål även innan elbil. Sen med vinter på gång och elbil så blir det säkert för mkt. Jag är väldigt dålig på el men nån annan nämnde här att förbrukarna kan sitta på olika faser, frågan är om elektrikern på något sätt flyttat om så att produkterna går på andra faser nu, så att laddningen av elbil hamnat på egen fas? Men som sagt… kan inte el…
Med elradiatorer brukar det vara balanserat mellan faserna.
Laddar du bilen med en laddbox över tre faser, eller mobila laddaren med shuko på en fas?
Det är klart smartare med laddbox trefas, men där du kanske ställer ned laddströmmen till 8 eller 10 A på vintertid.

Utan att veta ditt egentliga behov (husets), killgissar jag 20 eller 25A.
Mitt hus hade 25A när det körde elradiatorer, vilket var på gränsen redan då. Utan elbil.
Nu med bergvärme och trefasladdning på 16A så måste laddströmmen dras ner om det skall lagas mat.
Laddbox 3 fas. Det var själva frågeställningen, att säkringen nu går när vi skaffat laddbox. Men som råden lyder så kommer vi sänka laddatrömmen till 8A. Tror det borde räcka. Det blir 5,5kwh, kollade historiken från dec 22 och då låg vi aldrig över 6kw per timme.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av tor-ake »

3x5A räcker långt med model 3 och Y. På en natt laddar man enkelt 10-15 mils körning, vintertid.

Men jag tänker att om man har 3x16 och kanske ligger strax över på nån fas när det är kallt, så blir 20 (4A till) inte tillräckligt. Å andra sidan borde säkringarna ryka varje gång man dammsuger eller kokar en stor gryta i så fall. En dammsugare drar 5A cirka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
JR_4321
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2023 13:01

Re: Fråga om laddning, överbelastning huvudsäkring

Inlägg av JR_4321 »

En delvis kopplad fråga. Har Easee laddare och Enegic lastbalans.
Har bränt 2 säkringar på nästan 8 månaders användning. Har redan 25A.(tyvärr gamla keramik-säkringar - skall fixa det)

Misstänker att disk/spis/tvätt och annat tungt kan optimeras - MEN - märkte en sak : kom tillbaka från en lång dagresa med 3 st Superchargersladdning.
Kom hem och började ladda och efter nån timme gick bara laddning på 1 fas, hade alltså bränt säkringen. Imorse kollade jag dick bilen ich dåg att bilen på skärmen hade ”upp till 48A på denna plats”…..nån som känner igen detta ??
Känns lite som att bilen inte ”kom ihåg” att jag satt max 16A vid laddning hemma (och jag vet redan att man kan sänka det till 12 A)

Nån igenkänning på detta ? Nån kommentar ?
Skriv svar