Tidigare har installation och laddbox varit skattefri förmån.
Man kunde dessutom söka bidrag för installatione n vilket gjorde de extremt förmånligt att installera.
https://www.accountfactory.com/blog/laddbox-i-hemmet/
Va gäller om tex en laddbox installerad innan årsskiftet går sönder ? Kan företaget betala underhåll?
Hur länge ska man förmånsbeskattas? Eller får man helt enkelt ta bort bort/köpa ut boxen ?
Känns som de inte är lönt att låta firman ta kostnaden längre i alla fall.
Laddboxar nu förmånspliktigt
Moderator: Redaktion
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Om du som privatperson söker bidrag för något som företaget bekostar så är det bedrägeri. Apropå att du nämner skattefri förmån och bidrag i samma inlägg...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Finns en tråd redan, fast installerad laddbox så läggs hela beloppet på som lön och utan ROT-avdrag om du inte råkar vara anställd på elinstallationsföretag som skickar en faktura istället.
Portabel laddbox får företaget fortfarande bekosta, och då läggs det på förmånsvärdet som ett biltillbehör varje månad du har bilen.
viewtopic.php?f=10&t=12376&start=20&hil ... ttepliktig
Portabel laddbox får företaget fortfarande bekosta, och då läggs det på förmånsvärdet som ett biltillbehör varje månad du har bilen.
viewtopic.php?f=10&t=12376&start=20&hil ... ttepliktig
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Lite otydligt från min sida, företaget kan söka bidrag för kostanden.Banane skrev:Om du som privatperson söker bidrag för något som företaget bekostar så är det bedrägeri. Apropå att du nämner skattefri förmån och bidrag i samma inlägg...
Att privat söka bidrag för en sak du inte betalt är självklart varken rimligt eller tillåtet.
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Off Grid Byggaren skrev:Finns en tråd redan, fast installerad laddbox så läggs hela beloppet på som lön och utan ROT-avdrag om du inte råkar vara anställd på elinstallationsföretag som skickar en faktura istället.
Portabel laddbox får företaget fortfarande bekosta, och då läggs det på förmånsvärdet som ett biltillbehör varje månad du har bilen.
viewtopic.php?f=10&t=12376&start=20&hil ... ttepliktig
Hur räknar man ut förmånen, d v s hur stor blir förmånen på en laddbox som installeras hemma, men bekostas av företaget? Hur länge betalar man förmånen; så länge man jobbar kvar på samma företag? Tills man byter bil? Om den nya bilen också är en elbil; en tjänstebil från samma företag?
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Tror grundsvaret i Skatteverkets värld är "så länge du har förmånen".
Jämför vi det med andra saker så ska du betala förmånsvärdet så länge taxkboxen, vinterdäcken, extraljusen osv finns kvar. Så i teorin ska du nog betala så länge den sitter kvar hemma hos dig. Det är alltså inte kopplat till faktisk användning Du betalar förmånsvärdet även när taxkboxen hänger på väggen, för extraljusen och vinterdäcken på sommaren osv.
I praktiken handlar det nog om någon slags administration/bevisbörda hur länge den syns i papperen och vid en revision.
Jämför vi det med andra saker så ska du betala förmånsvärdet så länge taxkboxen, vinterdäcken, extraljusen osv finns kvar. Så i teorin ska du nog betala så länge den sitter kvar hemma hos dig. Det är alltså inte kopplat till faktisk användning Du betalar förmånsvärdet även när taxkboxen hänger på väggen, för extraljusen och vinterdäcken på sommaren osv.
I praktiken handlar det nog om någon slags administration/bevisbörda hur länge den syns i papperen och vid en revision.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Ok. Då är ju frågan hur stort förmånsvärdet blir per månad på en laddbox som kostar 15.000 före bidrag? Det är kanske bättre att stå för laddboxen själv, direkt eller via löneavdrag?Leo skrev:Tror grundsvaret i Skatteverkets värld är "så länge du har förmånen".
Jämför vi det med andra saker så ska du betala förmånsvärdet så länge taxkboxen, vinterdäcken, extraljusen osv finns kvar. Så i teorin ska du nog betala så länge den sitter kvar hemma hos dig. Det är alltså inte kopplat till faktisk användning Du betalar förmånsvärdet även när taxkboxen hänger på väggen, för extraljusen och vinterdäcken på sommaren osv.
I praktiken handlar det nog om någon slags administration/bevisbörda hur länge den syns i papperen och vid en revision.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Laddboxar nu förmånspliktigt
Matematiskt kan man nog lägga på det på bilen som vilken utrustning som helst för morsvarande belopp.
15000kr ökar förmånsvärdet 178kr/mån efter 1/7. (Dvs 89kr/mån netto vid 50% marginalskatt)
Å andra sidan skulle man kunna hävda att du som privatperson tack vare dagens bidrag betalar betydligt mindre. Så då kanske man borde säga att förmånen också är betydligt t ex 7500kr?
Är inte helt lätt att se hur Skatteverket kommer att bedöma det eftersom det börjat gälla först i år. Så det finns nog inget skriver/prövat/förtydligat omkring det ännu vad jag sett.
15000kr ökar förmånsvärdet 178kr/mån efter 1/7. (Dvs 89kr/mån netto vid 50% marginalskatt)
Å andra sidan skulle man kunna hävda att du som privatperson tack vare dagens bidrag betalar betydligt mindre. Så då kanske man borde säga att förmånen också är betydligt t ex 7500kr?
Är inte helt lätt att se hur Skatteverket kommer att bedöma det eftersom det börjat gälla först i år. Så det finns nog inget skriver/prövat/förtydligat omkring det ännu vad jag sett.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil