Easee + förvärmning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Easee + förvärmning

Inlägg av steffe68 »

Hej, detta har möjligen avhandlats i annan tråd men jag kan inte hitta just något om detta problem (eller möjligen feature) :)

Jag laddar hemma med Easee-box som är schedulerad till 19-07. Oftast pluggas bilen in innan 19 och laddning går finfint och är klar ett par timmar efteråt. Försöker komma ihåg att lossa kabeln för att bilen ska få djupsova vilket den inte kan om kabeln sitter i (detta är Easee i dialog med Tesla om).

Förvärmer (via appen) sedan 15-30 min innan lite lunchåkning och då tappar jag ca 5% av laddningen. Nu till min fråga - borde inte bilen ta den strömmen från boxen istället för från batteriet? Det kanske ska vara så men jag har uppfattat att man ska kunna dra ström från box/uttag för att spara räckvidden. Beror det möjligen på scheduleringen - boxen är helt "avstängd" eftersom jag förvärmer utanför det intervallet? Eller funkar detta bara via vanligt uttag? Slut på spekulationer nu :D

Nån som kan belysa saken med egna/andra erfarenheter?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Easee + förvärmning

Inlägg av Daven »

Det finns en inställning i boxen som man kan välja att boxen ger upp till 6kw efter färdigladdad för just detta ändamål.
En annan tanke är om du har låst boxen vid låg max amp för laddning. Teslorna drar mkt ström när värmaren maxar.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Easee + förvärmning

Inlägg av steffe68 »

Lysande! Ska kolla inställningarna och testa. Tusen tack :)
2023 M3P vit/vit
Skriv svar