Hej!
Jag har ett märkligt problem när jag laddar min Tesla model S. Jag laddar vid hemmet från vanligt eluttag. På sistone har det inte fungerat, strömstyrkan växlar mellan 0-2 ampere, trots att jag ställt in på 10A. Men när jag via appen sätter på klimatanläggningen, går strömstyrkan upp till tio ampere! När jag stänger av klimatanläggningen, går den ner till noll igen.
Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Moderator: Redaktion
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Batteriet är för kallt och tar ej emot laddning
Varför värmaren inte går igång och drar 10A kan jag inte svar på
Varför värmaren inte går igång och drar 10A kan jag inte svar på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Problem med bilens ombordladdare om det har funkat förut?
Temparatur problem i dessa isiga tider?
Temparatur problem i dessa isiga tider?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Som ovan är inne på så motsvarar antalrt ampere vad bilen drar genom kabeln, inte nödvändigtvis vad som batteriet tar emot. Model S har en kraftigt värmare på många fler kW än vad ett vanligt väggutag kan ge, såden maxar på 10A och tar sedan resten ifråm batteriet.
Om du lämnar bilen inkopplad och "laddande" så kommer du se efter ett tag att den börjar ladda batteriet.
Ditt "problem" är inget fel utan det är så det fungerar. Kalla litiumbatterier ska inte laddas (för snabbt). Det är med andra ord beroende på det faktum att vi har vinter just nu.
Om du lämnar bilen inkopplad och "laddande" så kommer du se efter ett tag att den börjar ladda batteriet.
Ditt "problem" är inget fel utan det är så det fungerar. Kalla litiumbatterier ska inte laddas (för snabbt). Det är med andra ord beroende på det faktum att vi har vinter just nu.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Hej!
Tack för alla svar, uppskattar det! Ett förtydligande, klimatanläggningen/värmaren fungerar att slå på via appen. Samtidigt som jag slår på den så ökar även strömstyrkan. Slår jag av värmaren så går strömstyrkan ner till noll igen. Om jag förstått det korrekt är det värmaren som tar strömmen och inte batteriet.
Jag har provat att låta laddningen vara påslagen hela natten. Men tyvärr har batteriet inte laddats alls, amperen har förmodligen legat på noll hela natten (ska noteras att värmaren var av).
Tack för alla svar, uppskattar det! Ett förtydligande, klimatanläggningen/värmaren fungerar att slå på via appen. Samtidigt som jag slår på den så ökar även strömstyrkan. Slår jag av värmaren så går strömstyrkan ner till noll igen. Om jag förstått det korrekt är det värmaren som tar strömmen och inte batteriet.
Jag har provat att låta laddningen vara påslagen hela natten. Men tyvärr har batteriet inte laddats alls, amperen har förmodligen legat på noll hela natten (ska noteras att värmaren var av).
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Mitt råd är att du köper en väggbox, dvs om nu möjligheten rent fysiskt. Ladda från enfas uttag på rena elbilar med stora batterier funkar inget bra.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Strömstyrka vid laddning ökar när klimatanläggning är på
Håller inte med.
100% att en riktig laddbox är bättre, framförallt eftersom den ger möjlighet till att ladda med större effekt.
Men enfasladdning funkar och funkar även i vinterklimat.
Jag laddade min bil på det sättet i ett halvår (vinter) utan problem som enda hemmaladdning.
Laddar också på det sättet i Fjällen från motorvärmaruttag 8A, och då laddar bilen trots rejält kalla nätter.
100% att en riktig laddbox är bättre, framförallt eftersom den ger möjlighet till att ladda med större effekt.
Men enfasladdning funkar och funkar även i vinterklimat.
Jag laddade min bil på det sättet i ett halvår (vinter) utan problem som enda hemmaladdning.
Laddar också på det sättet i Fjällen från motorvärmaruttag 8A, och då laddar bilen trots rejält kalla nätter.
MYP
X90d