Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av tor »

Grönt avdrag är ju ganska förmånligt med 50% avdrag på fakturan. Kruxet är ju att fakturan måste komma från elektrikern.

Trots att vi har bra rabatter via Teslaclubsweden för Easee laddbox via Tibber så blir det ändå billigare att elektrikern köper allt. I synnerhet om man vill ha en sladd till. Tänker att jag då endast kan be elektrikern handla från ett ställe.

Vad tror ni om följande:
Easse laddbox
https://laddstoppet.se/laddstationer/ea ... -home-22kw 7950
Laddsladd (från samma firma) med Tesla knapp: https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw 3390

Blir totalt 11340. Med 50% ger det 5670 (för hårdvaran)

Min fråga till forumet är om detta är det "optimala" kittet för Tesla, Tibber och grönt avdrag? Får man ens ta med sladden?
En klar nackdel är ju att det är restat och kommer först 1:e mars.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av p1457 »

Kolla om elektrikern vill handla från tibber.

Jag har nyss beställt två st eease från efuel. Där kostar boxen 6800 inkl installation efter bidrag.
Dom har nog ingen sladd med teslaknapp dock.

Inget problem att köpa sladd, krokar och andra tillbehör med bidrag.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av McFace »

De tar väldigt bra betalt för montering så det minsta du kan begära är att de köper in kabeln åt dig. Jag har precis beställt den här lösningen + equalizer och 8m teslakabel från laddstoppet för ca 8500 färdigt monterat efter avdrag.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av tor »

Förtydligande: jag har idag en elektriker som gjort allt i huset under ett antal år. Jag har dessutom en Tesla laddbox idag som nu börjar gå sönder och garantin gått ut på. Är alltså mycket enkelt jobb att bara byta laddbox.

Men jag vill ju att elekrikern köper in prylarna för att kunna få 50%.

Om elektrikern köper från Tibber så har väl inte dom laddsladd med Tesla knapp? Har en model 3 så jag vill verkligen ha det (måste avsluta laddning och låsa upp laddport inifrån bilen eller via telefon annars). Eller hur gör ni andra dom har en Easee laddbox?
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av steffe68 »

tor skrev:
Eller hur gör ni andra dom har en Easee laddbox?
Jag har Easee och använder den till bilen medföljande kabeln. Laddar 2-3 ggr i veckan och låser aldrig fast den i boxen. Färdigladdad - ner med kabeln i trunken.

Funkar i övrigt klockrent :)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av martinot »

tor skrev:
Förtydligande: jag har idag en elektriker som gjort allt i huset under ett antal år. Jag har dessutom en Tesla laddbox idag som nu börjar gå sönder och garantin gått ut på. Är alltså mycket enkelt jobb att bara byta laddbox.

Men jag vill ju att elekrikern köper in prylarna för att kunna få 50%.

Om elektrikern köper från Tibber så har väl inte dom laddsladd med Tesla knapp? Har en model 3 så jag vill verkligen ha det (måste avsluta laddning och låsa upp laddport inifrån bilen eller via telefon annars). Eller hur gör ni andra dom har en Easee laddbox?
Jag kör Easee + Watty (min elmätare har inte HAN-port/RJ45) + Metronkabeln med Teslaknapp (samma som du länkade i tråden, men med 11 meter och köpt direkt från fabriken).

Supernöjd (förutom när Easee hade sitt långa driftsstopp på sin molntjänst, vilket var oacceptabelt). Perfekt combo för vår Tesla och vår elcentral.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av p1457 »

Elektrikern kan ju köpa in box och sladd från olika ställen, men du betalar elektrikern på en faktura med rotavdrag
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av Ferro94 »

Kan även tipsa om Skårebo (https://skarebo.se/webbshop.html). Bra service, leveranstider och priser.

De erbjuder två alternativ för att nyttja gröna avdraget:

"Nya regler gällande Grön Teknik - Bidrag för Laddbox (Gäller privatkunder - Ej Företag, BRF eller samälligheter)
Vi erbjuder ROT-avdrag om 50% direkt på din faktura vid beställning med installation.
Om du har egen eller vill anlita en egen installatör erbjuder vi 2 alternativ.
1. Vi kan fakturera din egna installatör, som sedan ställer ut en samlingsfaktura för arbete och material med 50%ROT-Avdrag
2. Er installatör kan skicka fakturan för er installation till oss, så får ni en samlingsfaktura för arbete och material med 50%ROT-Avdrag från oss.

50% ROT GÄLLER ÄVEN ALLA TILLBEHÖREN (ANVÄND RABATTKOD ROT2021 I KASSAN.)"
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Är det bäst att beställa laddbox + installation från de som säljer boxarna eller från sin lokala elektriker?

Några exempel:
https://evconnect.se/products/installation-laddbox
https://laddstoppet.se/installation
https://www.evsolution.se/installation-laddbox/
https://charging-energy.elli.eco/se-sv/ ... ck-service
https://www.bilia.se/biltillbehor/elbilsladdning/
https://skarebo.se/webbshop.html#!/prod ... ant/226941

Vad respektive ”standardinstallation” täcker skiljer sig dock så kanske lite svårt att jämföra priser.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av Klintan »

En bra lokal elektriker borde kunna göra jobbet bra mycket billigare än standardinstallationen, gäller bara att den kan ta hem laddboxen du vill ha. Oftast har de bara Garo i sitt sortiment.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martin_eugen
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 feb 2021 12:55

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av martin_eugen »

Jag har en easee box och köpte laddkabel från Hamphi med Teslaknapp via elektrikern. Funkar riktigt bra. Tror kostnaden landade nånstans runt 8500 kr inkl kabel och installation efter skatteavdraget. En följfråga; jag har ju effekt på 11 kw när jag laddar med den här boxen. Är det skadligt att ha den effekten som sin dagliga laddning, borde jag ställa den lägre, eller spelar det ingen roll? Tycker det känns skönt att veta att det alltid bara tar ett par timmar att ha bilen laddad om man behöver ladda på dagtid, men vill ju inte skada bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av Bjelke »

Laddhastighet vid hemmaladdning påverkar inte på något sätt hur batteriet mår så det är
bara att köra med den effekt du vill :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av root »

martin_eugen skrev:
Jag har en easee box och köpte laddkabel från Hamphi med Teslaknapp via elektrikern. Funkar riktigt bra. Tror kostnaden landade nånstans runt 8500 kr inkl kabel och installation efter skatteavdraget. En följfråga; jag har ju effekt på 11 kw när jag laddar med den här boxen. Är det skadligt att ha den effekten som sin dagliga laddning, borde jag ställa den lägre, eller spelar det ingen roll? Tycker det känns skönt att veta att det alltid bara tar ett par timmar att ha bilen laddad om man behöver ladda på dagtid, men vill ju inte skada bilen.
Inga problem så länge du fått allt installerat av en behörig installatör.
phasebox.se
P85D
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: Easee laddbox, grönt avdrag och Tesla knapp på sladd

Inlägg av MagnusR »

Ni som kör med Easee - är ni nöjda med deras webbtjänst/portal (eller motsvarande)? Jag vill gärna kunna följa/logga förbrukning på tex månadsbasis, helst med sammanställning tex dag-för-dag (det kan jag göra med Charge Amps laddbox).
M3 LR 2021
MY LR 2021
Skriv svar