Laddstolpe BRF

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

Vill installera en laddstolpe men brf är inte alls intresserade, har därför erbjudit att stå för hela kostnaden för installationen av en laddstolpe till min parkeringsplats.
Elektriker har varit här och kikat, tydligen är det en väldigt enkel installation som kräver 1-2 dagars arbete inkl. markarbetet.

Efter att ha pratat med föreningen igen så är de fortfarande helt omedgörliga och talar om att de inte har tid att utreda frågan, om det krävs årsstämma eller ett beslut från styrelsen samt andra juridiska frågor.

Är det någon annan som har erfarenhet av att installera laddstolpar i brf? Vad krävs från brf? Beslut eller stämma?
Model S P100D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av nek0 »

RMKarim skrev:
Vill installera en laddstolpe men brf är inte alls intresserade, har därför erbjudit att stå för hela kostnaden för installationen av en laddstolpe till min parkeringsplats.
Elektriker har varit här och kikat, tydligen är det en väldigt enkel installation som kräver 1-2 dagars arbete inkl. markarbetet.

Efter att ha pratat med föreningen igen så är de fortfarande helt omedgörliga och talar om att de inte har tid att utreda frågan, om det krävs årsstämma eller ett beslut från styrelsen samt andra juridiska frågor.

Är det någon annan som har erfarenhet av att installera laddstolpar i brf? Vad krävs från brf? Beslut eller stämma?
Nej det krävs ingen årsstämma, vi tog beslut på ett styrelsemöte att alla som vill får installera laddstolpe och bekosta själv hela kalaset.
Själv får jag gräva ca 30m och då kommer jag åt mina huvudsäkringar :) Planerar att fixa laddningen om några månader.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Jordad »

RMKarim skrev:
Vill installera en laddstolpe men brf är inte alls intresserade, har därför erbjudit att stå för hela kostnaden för installationen av en laddstolpe till min parkeringsplats.
Elektriker har varit här och kikat, tydligen är det en väldigt enkel installation som kräver 1-2 dagars arbete inkl. markarbetet.

Efter att ha pratat med föreningen igen så är de fortfarande helt omedgörliga och talar om att de inte har tid att utreda frågan, om det krävs årsstämma eller ett beslut från styrelsen samt andra juridiska frågor.

Är det någon annan som har erfarenhet av att installera laddstolpar i brf? Vad krävs från brf? Beslut eller stämma?
Nej det behövs inte stämmobeslut som sagt men får du inte igenom det så skriv en riktigt bra motion till årsstämman där du nämner andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen och att många som är spekulanter på bostadsrätt idag vill ha möjlighet till laddplats. En bostadsrättsförening måste se till att vara attraktiv på marknaden för att säkerställa värdet på bostadsrätterna.

Du ska inte behöva betala allt själv heller. Ska du få ta med dig laddboxen om du flyttar? Det är bättre om föreningen kan stå för kostnaderna och sedan ta ut en månadsavgift för hyra av box. Det kommer föreningen tjäna på i längden.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
RMKarim skrev:
Vill installera en laddstolpe men brf är inte alls intresserade, har därför erbjudit att stå för hela kostnaden för installationen av en laddstolpe till min parkeringsplats.
Elektriker har varit här och kikat, tydligen är det en väldigt enkel installation som kräver 1-2 dagars arbete inkl. markarbetet.

Efter att ha pratat med föreningen igen så är de fortfarande helt omedgörliga och talar om att de inte har tid att utreda frågan, om det krävs årsstämma eller ett beslut från styrelsen samt andra juridiska frågor.

Är det någon annan som har erfarenhet av att installera laddstolpar i brf? Vad krävs från brf? Beslut eller stämma?
Nej det behövs inte stämmobeslut som sagt men får du inte igenom det så skriv en riktigt bra motion till årsstämman där du nämner andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen och att många som är spekulanter på bostadsrätt idag vill ha möjlighet till laddplats. En bostadsrättsförening måste se till att vara attraktiv på marknaden för att säkerställa värdet på bostadsrätterna.

Du ska inte behöva betala allt själv heller. Ska du få ta med dig laddboxen om du flyttar? Det är bättre om föreningen kan stå för kostnaderna och sedan ta ut en månadsavgift för hyra av box. Det kommer föreningen tjäna på i längden.
Varför är det bättre om du inte äger din laddare. I mitt fall kommer jag få gröna stödet eller vad det heter och förbrukningen går över min elmätare så jag slipper olika påslag.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Jordad skrev:
RMKarim skrev:
Vill installera en laddstolpe men brf är inte alls intresserade, har därför erbjudit att stå för hela kostnaden för installationen av en laddstolpe till min parkeringsplats.
Elektriker har varit här och kikat, tydligen är det en väldigt enkel installation som kräver 1-2 dagars arbete inkl. markarbetet.

Efter att ha pratat med föreningen igen så är de fortfarande helt omedgörliga och talar om att de inte har tid att utreda frågan, om det krävs årsstämma eller ett beslut från styrelsen samt andra juridiska frågor.

Är det någon annan som har erfarenhet av att installera laddstolpar i brf? Vad krävs från brf? Beslut eller stämma?
Nej det behövs inte stämmobeslut som sagt men får du inte igenom det så skriv en riktigt bra motion till årsstämman där du nämner andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen och att många som är spekulanter på bostadsrätt idag vill ha möjlighet till laddplats. En bostadsrättsförening måste se till att vara attraktiv på marknaden för att säkerställa värdet på bostadsrätterna.

Du ska inte behöva betala allt själv heller. Ska du få ta med dig laddboxen om du flyttar? Det är bättre om föreningen kan stå för kostnaderna och sedan ta ut en månadsavgift för hyra av box. Det kommer föreningen tjäna på i längden.
Varför är det bättre om du inte äger din laddare. I mitt fall kommer jag få gröna stödet eller vad det heter och förbrukningen går över min elmätare så jag slipper olika påslag.
Ja definitivt om man tänker bo där länge så är det den bästa lösningen.

Jag sitter i styrelsen i en ung föreningen och det är väldigt hög omsättning här. I vårt fall är det helt klart bäst om föreningen äger laddplatserna. Sedan sökte jag bidrag för vår installation här med. Vi kan också debitera bara månadskostnad för el om vi vill. När majoriteten har laddplats kommer vi nog bara debitera varje enskilds elförbrukning och ta kostnader för laddbox och service på gemensamma avgiften. Men det lär dröja tills vi är där.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Elbilisten »

Jordad skrev:
många som är spekulanter på bostadsrätt idag vill ha möjlighet till laddplats. En bostadsrättsförening måste se till att vara attraktiv på marknaden för att säkerställa värdet på bostadsrätterna.
[/quote]

Laddmöjlighet höjer värdet även för de som inte har eller vill skaffa laddbar bil. Om det är så att varje bostad har en egen parkeringsplats kan man kanske hyra ut den till någon annan. En laddbox kommer snart att ses som lika självklar som fiber för internet och tillgång till tvättstuga. Sökord som laddbox, laddstolpe eller laddplats får fler och fler träffar på hemmet.se
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Skee »

Ah, ljuvligt, brf, jag gick igenom samma typ, jag sålde och flyttade.

Här min klagotråd.
viewtopic.php?f=29&t=12600
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

De efterfrågar underlag för allt "lagar, regler, säkerhet, eldragningar, bidrag, ekonomi och vad som gäller kring föreningen och dess medlemmar vid ett sånt här beslut".
Inser att det är en väldigt longshot men om det finns någon som har koll på dessa frågor och kan hjälpa mig "bevisa" för föreningen att en stämma inte är nödvändig så vore jag evigt tacksam.

Jag kommer definitivt att flytta om det inte går att installera en elstolpe i år. Har snart haft min tesla i ett år och det börjar bli väldigt tröttsamt att inte ha en hemmaladdare.
Model S P100D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av OfarligTesla »

RMKarim skrev:
De efterfrågar underlag för allt "lagar, regler, säkerhet, eldragningar, bidrag, ekonomi och vad som gäller kring föreningen och dess medlemmar vid ett sånt här beslut".
Inser att det är en väldigt longshot men om det finns någon som har koll på dessa frågor och kan hjälpa mig "bevisa" för föreningen att en stämma inte är nödvändig så vore jag evigt tacksam.

Jag kommer definitivt att flytta om det inte går att installera en elstolpe i år. Har snart haft min tesla i ett år och det börjar bli väldigt tröttsamt att inte ha en hemmaladdare.
Låter som en lat och inkompetent styrelse, det är deras jobb att utreda sådana saker när medlemmar kommer med förslag. Dock är det inte så ovanligt att en styrelse är inkompetent så de är väl i gott sällskap...
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Becada »

Enligt 9 kap 15 § bostadsrättslagen ska beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.

Jag har mycket svårt att se att en laddstolpe är att betrakta som en väsentlig förändring. Min förening (radhus) har nyligen, genom ett styrelsebeslut, satt upp laddstolpar.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av yps »

Är det många platser som föreningen har, är det smart om föreningen äger utrustningen så man kan införa lastbalansering och slipper säkra upp abbonemanget. Inte alla boxar som klarar av lastbalansering tillsammans med effektvakter.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av nek0 »

Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av Anderzzon »

nek0 skrev:
Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Nej varför det? Jag satt i styrelsen i vår brf när vi installerade laddboxar och vi bedömde inte att det var ett beslut som behövde tas på en stämma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Nej det krävs inget beslut från årsstämman för det, så länge det redan finns garage eller parkeringsplatser.
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

Håller på och arbetar på ett dokument där jag försöker besvara alla frågor. Vill även förklara för föreningen hur installationen fungerar. Har någon en bra länk eller möjlighet att förklara rent tekniskt hur det fungerar att installera laddbox samt dra kabel ut till parkeringsplatsen osv?
Model S P100D
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

Har inget större hopp om att föreningen kommer gå med på att installera laddboxen, och OM dom går med på det kommer det troligtvis inte ske detta år.
Börjar leta nytt boende från och med idag.
Model S P100D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av OfarligTesla »

RMKarim skrev:
Har inget större hopp om att föreningen kommer gå med på att installera laddboxen, och OM dom går med på det kommer det troligtvis inte ske detta år.
Börjar leta nytt boende från och med idag.
Ska man nog göra oavsett när man möter en inkompetent styrelse, de kan förstöra värdet på bostaden rätt snabbt om de tar massa dumma beslut...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av martinot »

RMKarim skrev:
Har inget större hopp om att föreningen kommer gå med på att installera laddboxen, och OM dom går med på det kommer det troligtvis inte ske detta år.
Börjar leta nytt boende från och med idag.
Trist med styrelser som inte vågar utveckla föreningen, underlätta för kunderna (medlemmarna) och se till att värdet utvecklas på fastigheten för delägarna (medlemmarna).

Du gör helt rätt att kika på en exit om du har möjlighet, och istället gå in i en förening som sköter sina medlemmar och tillgångar bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Nej det krävs inget beslut från årsstämman för det, så länge det redan finns garage eller parkeringsplatser.
Satt själv i styrelsen och ordförande sa att man måste göra så eftersom det var stor investeringen ca 600 000kr
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av yps »

Engagera i styrelsearbetet, erbjud dem att ni kan ta fram förslag på en lösning för elbilsladdning, alternativt i en mindre grupp.
Styrelsearbete är ofta frivilligt, så lättare att göra projekt med egenintresse :)
Senast redigerad av yps, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Nej det krävs inget beslut från årsstämman för det, så länge det redan finns garage eller parkeringsplatser.
Satt själv i styrelsen och ordförande sa att man måste göra så eftersom det var stor investeringen ca 600 000kr
Absolut, men i min situation har jag erbjudit de att stå för hela installationskostnad och för elförbrukningen.
Model S P100D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av nek0 »

RMKarim skrev:
nek0 skrev:
OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Om föreningen ska installera laddare då måste man ta upp det på årsstämman.
Ska du själv bekosta hela installationen räcker det med styrelsemötet . Det räckte det hos oss i alla fall.
Nej det krävs inget beslut från årsstämman för det, så länge det redan finns garage eller parkeringsplatser.
Satt själv i styrelsen och ordförande sa att man måste göra så eftersom det var stor investeringen ca 600 000kr
Absolut, men i min situation har jag erbjudit de att stå för hela installationskostnad och för elförbrukningen.
Jag har lyckats få de att bestämma att alla som vill kan installera laddare om man betalar själv och att föreningen ska söka stöd som går till den som betalat installation. Mer än nöjd med besluten :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Satt själv i styrelsen och ordförande sa att man måste göra så eftersom det var stor investeringen ca 600 000kr
Det har i så fall inget att göra med att det är just laddare utan att investeringen var för stor för att styrelsen skulle ta beslut om det enligt stadgarna. Att installera laddare är något som utretts och det krävs inte någon röstning på årsstämman om parkeringen redan finns.
Användarvisningsbild
RMKarim
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 jan 2021 14:41

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av RMKarim »

Fick denna vackra liknelse tillbaka av ordförande i styrelsen: Jag kan som exempel inte sätta upp en jacuzzi i källaren och bekosta det själv bara för att jag vill samt betalar för det. .

Har redan hittar ett perfekt boende med två lediga laddplatser :D
Model S P100D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpe BRF

Inlägg av OfarligTesla »

RMKarim skrev:
Fick denna vackra liknelse tillbaka av ordförande i styrelsen: Jag kan som exempel inte sätta upp en jacuzzi i källaren och bekosta det själv bara för att jag vill samt betalar för det. .

Har redan hittar ett perfekt boende med två lediga laddplatser :D
Ja och då visar ordföranden att han lider av något förståndshandikapp, det är inte i närheten av jämförbart och jacuzzin skulle kräva röstning på årsstämman om föreningens allmänna utrymme användes till det. Skönt att du flyttar därifrån, vet ju inte vad för dumt de hittat på.
Skriv svar