Zappi V2 med lastbalansering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

ELA
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 apr 2017 20:57

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av ELA »

BEV[e-Rage] skrev:
ELA skrev:
Lite osäker på hur boxen tänker. Har bara erfarenhet av Zappi. Men jag misstänker att den drar ner alla faserna eftersom det egentligen är bilen som drar ner. Boxen skickar signal till bilen att ta si och så många ampere. Men om man har bilen kopplad på t.ex. fas 1 och fas2 är överlastad av något annat, då kunde ju bilen få fortsätta ladda. Men jag tror att boxen hanterar som att är det överlast någonstans så dras billaddning ner. Inte säker dock. Hade varit kul att veta.
Isåfall bör man (elektrikern) nog först se över hushållets fördelade last per fas innan man kopplar in laddboxen.
Är lasten redan såpass snedfördelad i huset att en av faserna närmar sig Max för huvudsäkringen lär det inte blir mycket till effekt från laddboxen om den inte kan nyttja övriga två faser bättre.
Nej det är ofta som laddboxen drar ner laddningen till bilen och det är nog inte pga väldigt sned fördelning av lasten. Med 20A huvudsäkring och 16A till bilen så blir det allt som oftast lite eller mycket nerdragning. Värmepumpen är på 3 faser, spisen likaså. Tvättmaskinen på en, torktumlaren på en annan. Det räcker med att en 2kW-apparat går igång samtidigt som värmepumpen går så dras laddningen ner. Men bara litegrann, och inte så länge. I praktiken funkar det bra. Har man bara 20A går det knappt att undvika laddningsnerdragning hur väl man än fördelar lasterna. Men boxen fixar det även om den kanske drar ner i onödan ibland. (Ska försöka ta reda på dess logik på något sätt) Har inte knäckt huvudsäkringarna en enda gång sen den installerades.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av root »

Laddaren talar om för bilen hur mycket ström den får dra. Det finns ingen upplösning på enskilda faser, utan laddaren signalerar ett strömvärde som bilen sedan använder sig av. Med effektreglering ställer man ofta boxen på max ström och sedan överlåter man resten till regleringen.
phasebox.se
P85D
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av BEV[e-Rage] »

ELA skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
ELA skrev:
Lite osäker på hur boxen tänker. Har bara erfarenhet av Zappi. Men jag misstänker att den drar ner alla faserna eftersom det egentligen är bilen som drar ner. Boxen skickar signal till bilen att ta si och så många ampere. Men om man har bilen kopplad på t.ex. fas 1 och fas2 är överlastad av något annat, då kunde ju bilen få fortsätta ladda. Men jag tror att boxen hanterar som att är det överlast någonstans så dras billaddning ner. Inte säker dock. Hade varit kul att veta.
Isåfall bör man (elektrikern) nog först se över hushållets fördelade last per fas innan man kopplar in laddboxen.
Är lasten redan såpass snedfördelad i huset att en av faserna närmar sig Max för huvudsäkringen lär det inte blir mycket till effekt från laddboxen om den inte kan nyttja övriga två faser bättre.
Nej det är ofta som laddboxen drar ner laddningen till bilen och det är nog inte pga väldigt sned fördelning av lasten. Med 20A huvudsäkring och 16A till bilen så blir det allt som oftast lite eller mycket nerdragning. Värmepumpen är på 3 faser, spisen likaså. Tvättmaskinen på en, torktumlaren på en annan. Det räcker med att en 2kW-apparat går igång samtidigt som värmepumpen går så dras laddningen ner. Men bara litegrann, och inte så länge. I praktiken funkar det bra. Har man bara 20A går det knappt att undvika laddningsnerdragning hur väl man än fördelar lasterna. Men boxen fixar det även om den kanske drar ner i onödan ibland. (Ska försöka ta reda på dess logik på något sätt) Har inte knäckt huvudsäkringarna en enda gång sen den installerades.
Jo, det jag efterfrågade kallas visst fasbalansering, typ Ferroamp EnergyHub (ACE):
https://ferroamp.com/sv/fasbalansering

Den lastbalansering (lastvakt) som de flesta laddboxarna stödjer verkar sänka lika mycket för alla 3 faser baserat på högst belastad fas. Dvs, har man i ett gammalt hus med liten huvudsäkring lyckats koppla tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin etc till samma fas så är det bäst att elektrikern fördelar dessa bättre innan man kopplar in sin 3-fas laddbox.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av root »

Om någon tycker att det är intressant är det så här det fungerar:

Laddboxen kan tala om för bilen hur mycket ström den får ladda med, dvs "dra". Det är bara ett värde som kan förmedlas och det gäller för alla anslutna faser. Det gäller alltså oavsett om 1, 2 eller 3 faser används. Det finns ingen möjlighet för boxen att tala om för bilen hur mycket den skall dra i varje enskild fas. Detta gäller utan undantag för alla boxar. (Det finns en standard som styr hur det skall fungera)

Det måste finnas minst 6A ledigt i alla faser som används för laddning. Det innebär att om det är obalans mellan tillgänglig effekt i faserna, kan det faktiskt leda till att det inte går att ladda överhuvudtaget, trots att det finns ledig effekt.

Om tex L1 har 12A ledigt, L2 har 4A ledigt och L3 16A ledigt, så kommer laddningen i en 3-fasbox som effektreglerar inte att starta eftersom det inte finns 6 A tillgängligt i samtliga faser som kopplats in. Boxen i just detta exempel hade egentligen kunnat ladda på L1 med 12A om boxen hade kunnat koppla in bara den fasen, eller om det hade varit en enfasbox. En box utan effektreglering hade bränt säkringen på L2 efter ett tag.

Samma sak gäller med reglerande laddboxar. Värdet på tillgänglig ström som kommuniceras till bilen är tillgänglig ström i den fas som är högst belastad, dvs har minst ström tillgänglig.

Det är ofta missförstånd med att man tror att "boxen laddar bilen". Så är det inte. Boxen talar om för bilen "Kära bil, du kan nu använda x Ampere om du så önskar". Sedan är det upp till bilen att bestämma hur mycket ström den skall dra, upp till värdet på x.
phasebox.se
P85D
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av BEV[e-Rage] »

root skrev:
Det är ofta missförstånd med att man tror att "boxen laddar bilen". Så är det inte. Boxen talar om för bilen "Kära bil, du kan nu använda x Ampere om du så önskar". Sedan är det upp till bilen att bestämma hur mycket ström den skall dra, upp till värdet på x.
Tack för bra förklaring.

Skulle man önska kunde boxen säga ”Du kan nu använda x A på L1, y A på L2 och z A på L3” och att bilen kunde styra en separat laddare per fas.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av root »

BEV[e-Rage] skrev:
root skrev:
Det är ofta missförstånd med att man tror att "boxen laddar bilen". Så är det inte. Boxen talar om för bilen "Kära bil, du kan nu använda x Ampere om du så önskar". Sedan är det upp till bilen att bestämma hur mycket ström den skall dra, upp till värdet på x.
Tack för bra förklaring.

Skulle man önska kunde boxen säga ”Du kan nu använda x A på L1, y A på L2 och z A på L3” och att bilen kunde styra en separat laddare per fas.
Det skulle vara den heliga graalen för oss i laddsvängen.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av andersd »

root skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Skulle man önska kunde boxen säga ”Du kan nu använda x A på L1, y A på L2 och z A på L3” och att bilen kunde styra en separat laddare per fas.
Det skulle vara den heliga graalen för oss i laddsvängen.
I bästa fall så börjar vi se någon enstaka bil som klarar detta om 4-5 år, är min pessimistiska syn på detta...

Nästa version av ISO15118, kommer att ha stöd för detta, dock så vet vi hur lång tid det har tagit att få ut ISO15118 på marknaden... Vi är knappt där ens med den första versionen, speciellt inte vad gäller AC-laddning, och den släpptes ända ~2013-2014. Så gissningen på 4-5 år ovan är inte helt orealistisk innan vi överhuvudtaget ser någon bil på marknaden, snarare tämligen positiv. Tveksamt om det är något som de flesta bilar överhuvudtaget kommer att stödja, gör de någonsin det så kommer det att dröja länge.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av root »

Sant, det går så trögt att jag tror att tåget redan gått för 15118. Jag tror det är två saker, dels finns det en teknisk komplexitet som är "dyr" att implementera, dels att den försöker lösa en massa problem som inte finns.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av LasseTM »

Jag har en Zappi och lastbalanserar men har märkt att bilen inte laddar nu när det är -15 grader ute.
Kollade manualen för min nibe F1255 bergvärmepump som är inkopplad på 3-fas men den sprider inte lasterna lika.
Har 16A huvudsäkring och när Niben ä rinställd på maxeffekt på 6kW så drar den runt 7A på fas 1, 4A på Fas 2 och 16A på fas 3 :shock:
Fanns inget utrymme för bilen att ladda alls, sjukt dålig styrning av belastningen från Nibe annars är mitt hus rätt balanserat.

Fick gå ner på 4kW i maxeffekt på Niben för att balansera ut lasten till 7A, 3A, 7A om jag minns rätt
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av ChristerSjo »

Har problem med några enfas prylar som drar 10 A på en fas, när det är kallt så slår jag nästa i taket på den fasen den ligger på även om jag dragit ner billaddning till 8A. Ser just nu över att skaffa en EnergyHub från Ferroamp för att lösa lastbalanseringen och eventuellt låta den ta över styrning av solcellerna samt koppla in ett batteripack för lagring.

Vad gäller att anpassa effekten för Tesla WC så går det ju att koppla om den till Slave och låta en Raspbarry PI agera som Master för att styra vad max A skall vara, men det är inget out of the box och kräver en hel del handpåläggning. Har all hårdvara för att fixa detta men inte kommit till skott.

EDIT. Har 25A huvudsäkring.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av Hammar »

LasseTM skrev:
Jag har en Zappi och lastbalanserar men har märkt att bilen inte laddar nu när det är -15 grader ute.
Kollade manualen för min nibe F1255 bergvärmepump som är inkopplad på 3-fas men den sprider inte lasterna lika.
Har 16A huvudsäkring och när Niben ä rinställd på maxeffekt på 6kW så drar den runt 7A på fas 1, 4A på Fas 2 och 16A på fas 3 :shock:
Fanns inget utrymme för bilen att ladda alls, sjukt dålig styrning av belastningen från Nibe annars är mitt hus rätt balanserat.

Fick gå ner på 4kW i maxeffekt på Niben för att balansera ut lasten till 7A, 3A, 7A om jag minns rätt
Har du laddboxen på egen säkring?
Kan du i så fall bryta strömmen på fas nr3 utan att bryta strömmen på nr1 och 2?
Kan ju vara bra att ha koll på om det funkar att ladda bilen på två faser, i fall det blir så kallt att du vill kunna köra värmepumpen på full effekt, samtidigt som du laddar bilen.

Man kan ju hoppas att det kommer en program uppdatering till 3fas Zappin, som bryter strömmen till en eller två faser, istället för att stänga av laddningen helt, om det inte finns minst 6A tillgängliga på alla faser.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Zappi V2 med lastbalansering

Inlägg av LasseTM »

Hammar skrev:
LasseTM skrev:
Jag har en Zappi och lastbalanserar men har märkt att bilen inte laddar nu när det är -15 grader ute.
Kollade manualen för min nibe F1255 bergvärmepump som är inkopplad på 3-fas men den sprider inte lasterna lika.
Har 16A huvudsäkring och när Niben ä rinställd på maxeffekt på 6kW så drar den runt 7A på fas 1, 4A på Fas 2 och 16A på fas 3 :shock:
Fanns inget utrymme för bilen att ladda alls, sjukt dålig styrning av belastningen från Nibe annars är mitt hus rätt balanserat.

Fick gå ner på 4kW i maxeffekt på Niben för att balansera ut lasten till 7A, 3A, 7A om jag minns rätt
Har du laddboxen på egen säkring?
Kan du i så fall bryta strömmen på fas nr3 utan att bryta strömmen på nr1 och 2?
Kan ju vara bra att ha koll på om det funkar att ladda bilen på två faser, i fall det blir så kallt att du vill kunna köra värmepumpen på full effekt, samtidigt som du laddar bilen.

Man kan ju hoppas att det kommer en program uppdatering till 3fas Zappin, som bryter strömmen till en eller två faser, istället för att stänga av laddningen helt, om det inte finns minst 6A tillgängliga på alla faser.
Har säkringar som bryter alla 3 faser till landbonden men det går ju att ändra på.
Dock osäker om zappa tillåter 2-fas laddning utan man måste nog ner på 1 fas
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar