Hej!
Har problem med lastbalanseringen i min nyinstallerade Garo laddbox. Ska dip-switcharna vara inställda på master, slave eller slave with end termination i fallet med endast en laddbox + energimätare i centralen?
Garo laddbox master eller slave?
Moderator: Redaktion
Re: Garo laddbox master eller slave?
Ingen expert men den inställningen är med största sannolikhet för att balansera mellan boxar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Garo laddbox master eller slave?
Master är väl box 1, slave är box 2 och slave terminated är box 3.
Så har man bara en skulle jag välja 1 Master. Sedan om det spelar någon roll när man bara har en box vet jag inte.
Så har man bara en skulle jag välja 1 Master. Sedan om det spelar någon roll när man bara har en box vet jag inte.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Garo laddbox master eller slave?
Jag tänkte samma
Dock är Garon aom default inställd som Master men inte "end terminated" samtidigt som det står att första och sista box alltid ska vara terminerad. Men det spelar som ni säger kanske ingen roll i scenariot med bara bara en box + energimätare i centralen.
Dock är Garon aom default inställd som Master men inte "end terminated" samtidigt som det står att första och sista box alltid ska vara terminerad. Men det spelar som ni säger kanske ingen roll i scenariot med bara bara en box + energimätare i centralen.
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Garo laddbox master eller slave?
Buss terminering är bara relevant när man har mer än en laddbox, dom ansluts med signalkabel på dom nedre polskruvarna,Winell skrev:Jag tänkte samma
Dock är Garon aom default inställd som Master men inte "end terminated" samtidigt som det står att första och sista box alltid ska vara terminerad. Men det spelar som ni säger kanske ingen roll i scenariot med bara bara en box + energimätare i centralen.
sista boxen skall ha endterminering.
Så signalkabeln skall ha 120 ohm i resp ända av signalkabeln.
Om du har en mätare i elcentralen för att lastbalansera med resten av husets förbrukning
så skall den anslutas på ett par andra skruvar i master boxen.
Notera att det är en kort lista på godkända mätare.
Det är mastern som ser hur mycket ström som finns kvar för laddning, den dividerar strömmen
med antal aktiva laddare.
Mastern skickar meddelande till övriga laddboxar om hur mycket ström som finns tillgängligt.
Leta på Garo.se hemsida, "ladda ner" menyn, dom har ganska tydliga installationsanvisningar.
Kortfattat ställer man in allt på dip switcharna. Har man WIFI kort i mastern kan man ändra en del från
masterns websida, men får man ett strömavbrott så används dipparna.
Det man ställer in är
- Huvudsäkringen storlek i elcentralen så mastern vet hur mycket ström som finns maximalt att dela på.
- i varje box, max ström man vill att laddboxen skall kunna ge bilen, max 25 Amp (16 kW inte som reklamen säger 22 kW)
Men skall ni installera flera laddboxar, undvik Garo!
Min BRF har 8 st, efter 1 år fungerar det fortfarande inte.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: Garo laddbox master eller slave?
Vi ska precis ta beslut i vår brf där Garo är ett alternativ som ser bra ut. Vad är det som inte fungerar för er?Erik Viking skrev:Buss terminering är bara relevant när man har mer än en laddbox, dom ansluts med signalkabel på dom nedre polskruvarna,Winell skrev:Jag tänkte samma
Dock är Garon aom default inställd som Master men inte "end terminated" samtidigt som det står att första och sista box alltid ska vara terminerad. Men det spelar som ni säger kanske ingen roll i scenariot med bara bara en box + energimätare i centralen.
sista boxen skall ha endterminering.
Så signalkabeln skall ha 120 ohm i resp ända av signalkabeln.
Om du har en mätare i elcentralen för att lastbalansera med resten av husets förbrukning
så skall den anslutas på ett par andra skruvar i master boxen.
Notera att det är en kort lista på godkända mätare.
Det är mastern som ser hur mycket ström som finns kvar för laddning, den dividerar strömmen
med antal aktiva laddare.
Mastern skickar meddelande till övriga laddboxar om hur mycket ström som finns tillgängligt.
Leta på Garo.se hemsida, "ladda ner" menyn, dom har ganska tydliga installationsanvisningar.
Kortfattat ställer man in allt på dip switcharna. Har man WIFI kort i mastern kan man ändra en del från
masterns websida, men får man ett strömavbrott så används dipparna.
Det man ställer in är
- Huvudsäkringen storlek i elcentralen så mastern vet hur mycket ström som finns maximalt att dela på.
- i varje box, max ström man vill att laddboxen skall kunna ge bilen, max 25 Amp (16 kW inte som reklamen säger 22 kW)
Men skall ni installera flera laddboxar, undvik Garo!
Min BRF har 8 st, efter 1 år fungerar det fortfarande inte.