Jag har Teslas WC. Den har fast kabel. Den blå bör man ha i bilen.RichardJ skrev:Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.
Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.
Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.
Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?
Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.
Allt gott.
Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Härligt! Grattis till kommande elbilen!RichardJ skrev:Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.
Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.
Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.
Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?
Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.
Allt gott.
Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.
Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Tjabba ! Är det Tibber som rekommenderas att köra med? man kan inte ladda med deras smartfunktion med en Tesla laddare? Kan nämligen få tag på en ganska billigt. Vad kostar en installation egentligen? Tycker det är lite lurigt för det beror väl helt på hur komplext jobbet är? Hur bokar man Tibber för en installation isf? Blir tokig att de inte har någon kundservice förutom mailfunktion.martinot skrev:Härligt! Grattis till kommande elbilen!RichardJ skrev:Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.
Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.
Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.
Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?
Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.
Allt gott.
Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.
Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Jo, du kan koppla Tibber direkt till Teslas servrar, och styra laddningen den vägen.RichardJ skrev:Tjabba ! Är det Tibber som rekommenderas att köra med? man kan inte ladda med deras smartfunktion med en Tesla laddare? Kan nämligen få tag på en ganska billigt. Vad kostar en installation egentligen? Tycker det är lite lurigt för det beror väl helt på hur komplext jobbet är? Hur bokar man Tibber för en installation isf? Blir tokig att de inte har någon kundservice förutom mailfunktion.martinot skrev:Härligt! Grattis till kommande elbilen!RichardJ skrev:Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.
Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.
Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.
Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?
Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.
Allt gott.
Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.
Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
Jo, det går att beställa med installation: https://tibber.com/se/store/produkt/easee (vill du bli kund och få 500.- i rabatt med kod från mig eller andra här på forumet).
Stämmer att du inte kan nå kundtjänst på Telefon - precis samma som hos Tesla. Kan absolut vara lite irriterande (precis som hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Men konsekvensen är väl fortfarande att när man kopplar Tesla till Tibbler håller den nästa konstant vaken med tappad effekt som följd. Inte speciellt smart laddning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Skall tilläggas att om du har rörlig pris via Tibber är det ju ingen rocket science att ladda billig. Ladda mellan 00.00 och 6.00. Kan styras via bilen eller andra appar eller websidor som t.ex. TeslaFi.com
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Det gäller jo oavsett vilken elleverantör man har och väljer timdebitering?ChristerSjo skrev:Skall tilläggas att om du har rörlig pris via Tibber är det ju ingen rocket science att ladda billig. Ladda mellan 00.00 och 6.00. Kan styras via bilen eller andra appar eller websidor som t.ex. TeslaFi.com
Nordpool visar spotpris dygnet framåt, om man vill maximaloptimera.
https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=chart
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Är det så? Orsakar det skador på bilens batteri och andra komponenter?ChristerSjo skrev:Men konsekvensen är väl fortfarande att när man kopplar Tesla till Tibbler håller den nästa konstant vaken med tappad effekt som följd. Inte speciellt smart laddning.
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Nej, men bilen väcks några gånger under natten får att starta och stoppa laddningen samt kolla laddnivån. Vet inte hur det är med det numera för min bil sover åtminstone djupt på morgonen... så det kanske är fixat.RichardJ skrev:Är det så? Orsakar det skador på bilens batteri och andra komponenter?ChristerSjo skrev:Men konsekvensen är väl fortfarande att när man kopplar Tesla till Tibbler håller den nästa konstant vaken med tappad effekt som följd. Inte speciellt smart laddning.
Har man laddbox så styr den laddningen istället och startar den när elen blir billigt, vanligen kl 23.
Stora fördelen mot att ställa in laddningen i bilen är att det går att justera ström och start och stopp via appen för Easee eller Tibber.
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Har Teslas och är helnöjd. Visst har jag haft problem, men fördelen då är att de kan fjärravläsa den via bilen, dvs plugga in i bilen och sen dra ut loggarna från bilen.
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.
Såg en bit bak frågor ang sladd.
Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.
Såg en bit bak frågor ang sladd.
Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
MYP
X90d
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Jag är också helnöjd med Teslas Wallcharger med 7m sladd.macksie skrev:Har Teslas och är helnöjd. Visst har jag haft problem, men fördelen då är att de kan fjärravläsa den via bilen, dvs plugga in i bilen och sen dra ut loggarna från bilen.
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.
Såg en bit bak frågor ang sladd.
Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Jättebekvämt bara ta handtaget tryck på knappen och anslut behöver inte någon nyckel/telefon eller kort med sig.
Strömbegränsning går att ställa hårdvarumässigt och dels via bilen om man vill.
Det går att ställa så den laddar och är uppvärmd för avfärd på morgonen via bilen.
7 meters sladd är bra om man skulle behöva kapa den någon meter när den börjar bli sliten.
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Jag har en egen sladd som alltid sitter i boxen. Då går den att byta när den går sönder (vilket verkar hända förr eller senare med Teslas WC), och man kan även skifta längd i takt med att behoven förändras. Det bästa av två världar. Utbytbar, men ändå fast på samma gång!macksie skrev:
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.
Såg en bit bak frågor ang sladd.
Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Det går ju kapa 4,5 meter på 7 meters sladden innan man är nere på 2,5m det räcker rätt länge för mig på Wallchargern.martinot skrev:Jag har en egen sladd som alltid sitter i boxen. Då går den att byta när den går sönder (vilket verkar hända förr eller senare med Teslas WC), och man kan även skifta längd i takt med att behoven förändras. Det bästa av två världar. Utbytbar, men ändå fast på samma gång!macksie skrev:
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.
Såg en bit bak frågor ang sladd.
Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Sladdarna tar de ju ganska bra betalt för fortfarande.
Sen har man ju Tesla laddlucks öppningknappen som standard jätte bekvämt.
Likadant när den ska tagas bort behöver inte låsa upp bilen bara trycka på knappen och ta bort handsken.
Har du EEASE måste du låsa kabeln så att ingen får för sig att ta den väl?
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Har en Tesla WC (den snygga svarta Elon-laddaren, hatar ful billig silvrig plast som på de andra) med 7,5 meter kabel, men satte just upp en ny box (Easee) när den inte räckte till längre (vi behövde ställa segelbåten där vår M3 stod parkerad innan).Dexter skrev:Det går ju kapa 4,5 meter på 7 meters sladden innan man är nere på 2,5m det räcker rätt länge för mig på Wallchargern.
Sladdarna tar de ju ganska bra betalt för fortfarande.
Sen har man ju Tesla laddlucks öppningknappen som standard jätte bekvämt.
Likadant när den ska tagas bort behöver inte låsa upp bilen bara trycka på knappen och ta bort handsken.
Har du EEASE måste du låsa kabeln så att ingen får för sig att ta den väl?
Förutom att passa på att sätta upp den ny boxen på ett lite närmare ställe för bilen (det kan man ju inte lasta Tesla för att jag inte placerat den med tanke på att vi ändrat på parkeringarna), så köpte jag till en 11-12 meter lång kabel för att just ha lite mer flexibilitet hur vi kan parkera våra bilar på lite olika sätt. Grymt smidigt.
På köpet fick jag även en extremt mycket tunnare och lättare kabel att hantera (bra då fru och dotter som tyckte kabeln till Tesla WC var för tung).
Jo, med Teslaknapp. (Dessutom av mycket högre kvalitet och skönare känsla än den vi har på vår Tesla WC.)
Ja, stämmer; kabeln är fastlåst i boxen. (Kan ställas in i Easee-appen, som tips för de som önskar så).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
En sak jag funderat på nu som nybliven Teslaägare.
Har köpt en Easee box och lagt upp ett timavtal hos tibber. Min tanke var då att koppla boxen mot Tibber och smartladda när det är som billigast. MEN, jag vill ju samtidigt att den ska förvärma batteriet osv inför avresa, då om jag ställer in den avresetiden i bilen med förvärmning - vad händer då om laddboxen uppkopplat mot tibber känner av att elpriset är dyrt just dåå?
Jag hörde att det bästa va att koppla boxen mot tibber och inte bilen, då den väcks ett par ggr under natten och att det sliter i längden.
Hur löser ni det?
Har köpt en Easee box och lagt upp ett timavtal hos tibber. Min tanke var då att koppla boxen mot Tibber och smartladda när det är som billigast. MEN, jag vill ju samtidigt att den ska förvärma batteriet osv inför avresa, då om jag ställer in den avresetiden i bilen med förvärmning - vad händer då om laddboxen uppkopplat mot tibber känner av att elpriset är dyrt just dåå?
Jag hörde att det bästa va att koppla boxen mot tibber och inte bilen, då den väcks ett par ggr under natten och att det sliter i längden.
Hur löser ni det?
Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox
Är faktiskt osäker på detta. Har sedan Corona (installerade själv Easee som ny box i vintras som ersättare/komplement till vår Tesla WC), inte åkt på några långa resor med förvärmning av batterierna.RichardJ skrev:En sak jag funderat på nu som nybliven Teslaägare.
Har köpt en Easee box och lagt upp ett timavtal hos tibber. Min tanke var då att koppla boxen mot Tibber och smartladda när det är som billigast. MEN, jag vill ju samtidigt att den ska förvärma batteriet osv inför avresa, då om jag ställer in den avresetiden i bilen med förvärmning - vad händer då om laddboxen uppkopplat mot tibber känner av att elpriset är dyrt just dåå?
Jag hörde att det bästa va att koppla boxen mot tibber och inte bilen, då den väcks ett par ggr under natten och att det sliter i längden.
Hur löser ni det?
Kanske bästa att fråga i chat till kundtjänst hos Tibber, eller om någon annan här testat det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik