Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av alma83 »

Hej,

Jag är helt novis på elbil och tesla så jag har ett par frågor som är väldigt basic. Söker på forat, men hittar inte riktigt svar. Bilen anländer till veckan och jag försöker reda ut detta dessförinnan.

1. Vad är Wall connector? Är det en laddbox som vilken annan? Ska man ändå installera en ”riktigt” laddbox om man har WC?

2. Vilken laddbox rekommenderas till tesla? Min elektriker tycker Garo, pga bäst lastbalansering. Kommer jag att behöva ytterligare kabel för att kunna ladda från den?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Hej,

Jag är helt novis på elbil och tesla så jag har ett par frågor som är väldigt basic. Söker på forat, men hittar inte riktigt svar. Bilen anländer till veckan och jag försöker reda ut detta dessförinnan.

1. Vad är Wall connector? Är det en laddbox som vilken annan? Ska man ändå installera en ”riktigt” laddbox om man har WC?

2. Vilken laddbox rekommenderas till tesla? Min elektriker tycker Garo, pga bäst lastbalansering. Kommer jag att behöva ytterligare kabel för att kunna ladda från den?
1. Teslas WC är en laddbox. Den stödjer dock inte lastbalansering emot huset, WiFi eller andra moderna funktioner som många andra laddboxar. Då den är rätt gammal och saknar många funktioner, så hade jag personligen skippat den.

2. Svårt att säga. Det beror på priset och vilka funktioner man vill ha. Har aldrig använt Garo, men de brukar vara väldigt dyra (har jag upplevt det som). När jag i höstas ville ha en ny box som ersatte vår gamla Tesla WC som vi redan hade, så valde jag en Easee då det var bra pris som jag fick (6000.-), bra funktioner (möjlig lastbalansering, WiFi, 4G, kodbricka, etc.). Ville även kunna köpa el till spotpriser på elbörsen (Nord Pool) via elmäklaren Tibber, och då var Easee det givna valet för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av alma83 »

Finns det någon som har erfarenhet av Garo? Har ju gör att tesla wc är av varierande kvalitet och går ofta sönder. Blir det så stor prisskillnad? Om wc behöver man installera jfb. Den ingår i Garo vad jag förstår, eller? Har fattat att jag med Garo i princip måste köpa en ny laddsladd med teslaknapp.
Finns något som väger för Garo?

Vad jag har förstått så går det att använd Tibber oavsett vilken laddbox man har.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Bernando »

alma83 skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av Garo? Har ju gör att tesla wc är av varierande kvalitet och går ofta sönder. Blir det så stor prisskillnad? Om wc behöver man installera jfb. Den ingår i Garo vad jag förstår, eller? Har fattat att jag med Garo i princip måste köpa en ny laddsladd med teslaknapp.
Finns något som väger för Garo?

Vad jag har förstått så går det att använd Tibber oavsett vilken laddbox man har.
Har också uppfattat Garo som snäppet dyrare än andra lösningar de gånger jag sett vad folk har betalat.

Du "måste" ju inte köpa ny laddsladd med teslaknapp. Jag antar att du redan har en Typ2-kabel sen innan? Och om du inte har det så måste det inte nödvändigtvis vara med Teslaknapp om du inte själv tycker att det är viktigt, går lika bra att trycka på luckan eller öppna luckan med fob (beroende på modell).

Jag kör också med Easee, plus Watty för lastbalansering mot huvudsäkring. Med Easee kan du styra laddningen till lågpristimmar om du har ett sådant elabonnemang där priset varierar under dygnet. Jag använder dock inte Easees algoritm eftersom den håller bilen mera vaken, utan använder annan tredjepartslösning för att styra laddtider automatiskt. Personligen gillar jag också flexibiliteten att kunna välja att ta loss sladden från laddboxen eller att kunna låsa fast den, vilket går med Easee men ej med WC (vet ej ang Garo).

Tibber går fint att använda som elhandelsbolag oavsett box, men det finns enkel integration Tibber/Easee/Watty.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Trean »

Om man har en Model 3 vill man gärna ha en sladd med knapp eftersom man inte har någon fob. Utan knapp på sladden blir man tvungen att antingen krypa in i bilen för att lossa laddsladden från mittskärmen eller via appen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

Trean skrev:
Om man har en Model 3 vill man gärna ha en sladd med knapp eftersom man inte har någon fob. Utan knapp på sladden blir man tvungen att antingen krypa in i bilen för att lossa laddsladden från mittskärmen eller via appen.
Japp. Tyvärr finne inte heller någon knapp vid själva laddluckan på M3 (som hos e-tron, PS2, och numera även Model S/X). Hoppas att en sådan knapp kommer i en framtida version av M3 och MY, men idag så saknas den verkligen (om man inte har den på kabeln).

Men då Alma ser ut att ha Model X, så går det fint att med senaste mjukvaran använda knappen vid laddluckan. Då behövs ingen ny kabel med knapp, utan man kan använda den Typ2-kabel som följer med bilen (typiskt blå Mennekes).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av alma83 »

Jag läste någonstans att hållbarheten på WC inte är något vidare. Hur ofta behöver man köpa en ny?
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Black »

Man måste väl köpa box och installation på samma faktura efter årsskiftet för att få tillbaka halva priset från staten?
Då är det knappast intressant med teslas wallcharger när man måste betala fullpris och ändå installera jfb b ?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Gustafsson »

alma83 skrev:
Jag läste någonstans att hållbarheten på WC inte är något vidare. Hur ofta behöver man köpa en ny?
Jag har bytt en gång, men de äldre verkar haft problem med kabelbrott nära handtaget. Många har dock fått dem utbytta långt efter garantin gått ut och så även jag. Den generositeten gäller nog bara om man köpt den ny själv.
Fick fö även min UMC utbytt då även den gick sönder. Detta utanför garantitiden också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av alma83 »

Usch, det här blir svårt. Ska man jag beställa en Garo med extra tesla-sladd (för knappen) eller gå på tesla WC? Söker man så är det som att välja mellan pest eller kolera...
Model X 90D -17
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Force-Walker »

Har beställt genom Skårebo.
Ej installerat ännu, men detta ska ske inom 2 veckor.

Priset är ju bra.

Under 7tuss inkl installation.

https://skarebo.se/webbshop.html#!/prod ... stallation
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

alma83 skrev:
Usch, det här blir svårt. Ska man jag beställa en Garo med extra tesla-sladd (för knappen) eller gå på tesla WC? Söker man så är det som att välja mellan pest eller kolera...
De är ju långt ifrån de enda två alternativen att välja mellan. Själv gick jag på Easee när jag ville ha en nyare och bättre box som ersatte min Tesla WC. Men det finns ju massor av bra boxar att välja på.

Garo har jag ingen egen erfarenhet av. Men alla är inte nöjda har jag läst som i denna tråden: viewtopic.php?f=61&t=23926&view=unread#p495012
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
borgbjorn
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jul 2020 08:41

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av borgbjorn »

Jag har köpt Teslas WC i juli 2020. Den är installerad direkt i elcentralen eftersom den möjligheten finns. Inga problem med belastningstoppar. Har ansökt och även erhållit premien halva kostnaden för köp och installation.
Jag är nöjd, den fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3776
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av AAKEE »

Black skrev:
Man måste väl köpa box och installation på samma faktura efter årsskiftet för att få tillbaka halva priset från staten?
Då är det knappast intressant med teslas wallcharger när man måste betala fullpris och ändå installera jfb b ?
Det torde väl gå att få elfirman att köpa in WC ?

I övrig skulle jag inte vilja vara utan knappen på laddsladden för att låsa upp...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:
Black skrev:
Man måste väl köpa box och installation på samma faktura efter årsskiftet för att få tillbaka halva priset från staten?
Då är det knappast intressant med teslas wallcharger när man måste betala fullpris och ändå installera jfb b ?
Det torde väl gå att få elfirman att köpa in WC ?

I övrig skulle jag inte vilja vara utan knappen på laddsladden för att låsa upp...
Man kan få laddsladd med knapp (eller vilken annan valfri kabel man föredrar) till Easee och alla de andra boxar som har Typ2-uttag istället för fast kabel (som man inte kan byta själv om den går sönder, eller fritt välja längd på).

Jag kör med denna i 12m längd och är extremt nöjd (bättre knapp än på min Tesla original WC), men finns fler laddkablar med Teslaknapp att välja på: https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Chuckbuck »

Hej. Väcker en gammal tråd. Den här tesla knappen på sladden sätter griller i huvudet. Garo svarar på direkt fråga att det inte funkar med deras Glb laddbox. Elektrikern vet inte. Har någon en Garo box och teslaknapp på den lösa sladden och funkar det med en M3?
Bara några veckor kvar nu. ☺
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av LarsL »

alma83 skrev:
Hej,

Jag är helt novis på elbil och tesla så jag har ett par frågor som är väldigt basic. Söker på forat, men hittar inte riktigt svar. Bilen anländer till veckan och jag försöker reda ut detta dessförinnan.

1. Vad är Wall connector? Är det en laddbox som vilken annan? Ska man ändå installera en ”riktigt” laddbox om man har WC?

2. Vilken laddbox rekommenderas till tesla? Min elektriker tycker Garo, pga bäst lastbalansering. Kommer jag att behöva ytterligare kabel för att kunna ladda från den?
Grattis till nya bilen!

1. Wall Connector är en laddbox. En laddbox är egentligen bara ett vägguttag med en säkerhetsbrytare som gör sladden strömlös när den inte är ansluten till en bil.

2. Går bra med vilken som helst egentligen. Om man installerar en laddbox så måste man ha DC-skydd också, många boxar har det inbyggt tex Easee andra kräver separat Jordfelsbrytare typ B som tex Tesla.
En del boxar har lösa sladdar andra fasta om du inte väljer Tesla WC så skaffa en med lös sladd så att du kan skaffa en sladd med Tesla-knapp.
Det kan vara bra att ha en box som är uppkopplad och som kan anslutas till lastbalansering Easee kan det men inte Tesla WC.

Elektrikern kommer att rekommendera den box som hen har bäst marginaler på eller som hen känner till mest om. Jämför priset efter installation och avdrag. (Tibber tar 6500kr för box och standard installation efter avdrag, då kan du få ytterligare 500kr i bonus via referallänk. Ha det som en baseline för priset).

Kvalitén på WC har varierat men det är ju definitivt inte så att alla går sönder.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

Chuckbuck skrev:
Hej. Väcker en gammal tråd. Den här tesla knappen på sladden sätter griller i huvudet. Garo svarar på direkt fråga att det inte funkar med deras Glb laddbox. Elektrikern vet inte. Har någon en Garo box och teslaknapp på den lösa sladden och funkar det med en M3?
Bara några veckor kvar nu. ☺
1. Undvik helst just Garo specifikt. Jag vet inte varför, men den har bränt och skadat oväntat många ombordladdare för just Teslaägare. Ingen teknisk aning om varför, och har ingen exakt satistik, mer än att det visat sig vara ett ofta förekommande problem jag läst om.

2. Om laddboxen har ett Typ2-uttag, så kan du använda vilken egen laddkabel som helst. Inklusive en med Teslaknapp i handtaget. Just det tror jag inte är något som helst problem med Garo där ur den aspeketen (själv undviker jag dock helst att ladda vår Tesla på just Garoboxar pga. punkt 1 ovan). En Typ2-sladd (med eller utan Tesla-knapp) kan du använda i alla Typ2-uttag, oavsett om en hemmabox eller publika laddstolpar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Chuckbuck »

Toppen, tack för svaret. Då blir det iallafall en sladd med knapp för mig att glädjas åt. Ordern på Garo boxen hade redan gått iväg så jag får stå mitt kast. Får köpa nåt bättre till stugan.
martinot skrev:
Chuckbuck skrev:
Hej. Väcker en gammal tråd. Den här tesla knappen på sladden sätter griller i huvudet. Garo svarar på direkt fråga att det inte funkar med deras Glb laddbox. Elektrikern vet inte. Har någon en Garo box och teslaknapp på den lösa sladden och funkar det med en M3?
Bara några veckor kvar nu. ☺
1. Undvik helst just Garo specifikt. Jag vet inte varför, men den har bränt och skadat oväntat många ombordladdare för just Teslaägare. Ingen teknisk aning om varför, och har ingen exakt satistik, mer än att det visat sig vara ett ofta förekommande problem jag läst om.

2. Om laddboxen har ett Typ2-uttag, så kan du använda vilken egen laddkabel som helst. Inklusive en med Teslaknapp i handtaget. Just det tror jag inte är något som helst problem med Garo där ur den aspeketen (själv undviker jag dock helst att ladda vår Tesla på just Garoboxar pga. punkt 1 ovan). En Typ2-sladd (med eller utan Tesla-knapp) kan du använda i alla Typ2-uttag, oavsett om en hemmabox eller publika laddstolpar.
Användarvisningsbild
RichardJ
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 maj 2021 08:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av RichardJ »

Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.

Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.

Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.

Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?

Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.

Allt gott.
IMG_0361.jpg
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Gustafsson »

RichardJ skrev:
Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.

Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.

Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.

Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?

Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.

Allt gott.
Jag har Teslas WC. Den har fast kabel. Den blå bör man ha i bilen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

RichardJ skrev:
Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.

Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.

Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.

Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?

Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.

Allt gott.
Härligt! Grattis till kommande elbilen! :D

Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.

Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RichardJ
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 maj 2021 08:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av RichardJ »

martinot skrev:
RichardJ skrev:
Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.

Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.

Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.

Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?

Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.

Allt gott.
Härligt! Grattis till kommande elbilen! :D

Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.

Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
Tjabba ! Är det Tibber som rekommenderas att köra med? man kan inte ladda med deras smartfunktion med en Tesla laddare? Kan nämligen få tag på en ganska billigt. Vad kostar en installation egentligen? Tycker det är lite lurigt för det beror väl helt på hur komplext jobbet är? Hur bokar man Tibber för en installation isf? Blir tokig att de inte har någon kundservice förutom mailfunktion.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

RichardJ skrev:
martinot skrev:
RichardJ skrev:
Har lagt handpenning på en en P90D som ska hämtas nästa vecka.

Nu sitter jag här och försöker utmynna samma svar som så många andra. Vilken laddbox man ska ha, vilka som är bäst samt billigast - då tänker ja både installation o box.

Följer med bla en blå kabel, antar att det är type 2 kabeln ? Se bild.

Den lär man ha med sig i bilen tänker ja om man behöver ladda ute på vägarna? Lite krångligt behöva lossa den i bägge ändarna varje gång man ska iväg från garaget o ta med den.. Hur löser ni det har ni dubbla kablar ?

Samt är det Tibber man ska som elavtal ? Sitter på EON nu. Gillar inte att de inte verkar ha någon kundservice att ringa till.

Allt gott.
Härligt! Grattis till kommande elbilen! :D

Skall du köra på Tibber så skulle jag verkligen rekommendera en Easee-box som kan styras efter att ladda automatiskt din Tesla när det är som lägst priser hos Tibber. Har dessutom inbyggd 4G-koppling och möjlighet till lastbalansering.

Skall du dessutom signa för Tibber, får du 500.- (och jag samma) i rabatt på box eller annan hårdvara om du signar med denna koden (eller någon annans kod i forumet): invite.tibber.com/68e6c431
Tjabba ! Är det Tibber som rekommenderas att köra med? man kan inte ladda med deras smartfunktion med en Tesla laddare? Kan nämligen få tag på en ganska billigt. Vad kostar en installation egentligen? Tycker det är lite lurigt för det beror väl helt på hur komplext jobbet är? Hur bokar man Tibber för en installation isf? Blir tokig att de inte har någon kundservice förutom mailfunktion.
Jo, du kan koppla Tibber direkt till Teslas servrar, och styra laddningen den vägen.

Jo, det går att beställa med installation: https://tibber.com/se/store/produkt/easee (vill du bli kund och få 500.- i rabatt med kod från mig eller andra här på forumet).

Stämmer att du inte kan nå kundtjänst på Telefon - precis samma som hos Tesla. Kan absolut vara lite irriterande (precis som hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av ChristerSjo »

Men konsekvensen är väl fortfarande att när man kopplar Tesla till Tibbler håller den nästa konstant vaken med tappad effekt som följd. Inte speciellt smart laddning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar