Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Dexter »

macksie skrev:
Har Teslas och är helnöjd. Visst har jag haft problem, men fördelen då är att de kan fjärravläsa den via bilen, dvs plugga in i bilen och sen dra ut loggarna från bilen.
Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.

Såg en bit bak frågor ang sladd.

Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Jag är också helnöjd med Teslas Wallcharger med 7m sladd.
Jättebekvämt bara ta handtaget tryck på knappen och anslut behöver inte någon nyckel/telefon eller kort med sig.
Strömbegränsning går att ställa hårdvarumässigt och dels via bilen om man vill.
Det går att ställa så den laddar och är uppvärmd för avfärd på morgonen via bilen.
7 meters sladd är bra om man skulle behöva kapa den någon meter när den börjar bli sliten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

macksie skrev:

Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.

Såg en bit bak frågor ang sladd.

Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Jag har en egen sladd som alltid sitter i boxen. Då går den att byta när den går sönder (vilket verkar hända förr eller senare med Teslas WC), och man kan även skifta längd i takt med att behoven förändras. Det bästa av två världar. Utbytbar, men ändå fast på samma gång! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
macksie skrev:

Den gång jag hade problem skickade de en ny som var hos mig inom ett par dagar.

Såg en bit bak frågor ang sladd.

Vad ni gör, se till att skaffa en laddbox med fast sladd, eller räkna in att ha en extra sladd som alltid är ipluggad.
Att koppla ur sladden, rulla ihop den, lägga in den i bilen och tvärtom är något man tröttnar på väldigt fort, och tom lite tar udden av bekvämligheten med elbil
Jag har en egen sladd som alltid sitter i boxen. Då går den att byta när den går sönder (vilket verkar hända förr eller senare med Teslas WC), och man kan även skifta längd i takt med att behoven förändras. Det bästa av två världar. Utbytbar, men ändå fast på samma gång! :)
Det går ju kapa 4,5 meter på 7 meters sladden innan man är nere på 2,5m det räcker rätt länge för mig på Wallchargern.
Sladdarna tar de ju ganska bra betalt för fortfarande.
Sen har man ju Tesla laddlucks öppningknappen som standard jätte bekvämt.
Likadant när den ska tagas bort behöver inte låsa upp bilen bara trycka på knappen och ta bort handsken.
Har du EEASE måste du låsa kabeln så att ingen får för sig att ta den väl?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Det går ju kapa 4,5 meter på 7 meters sladden innan man är nere på 2,5m det räcker rätt länge för mig på Wallchargern.
Sladdarna tar de ju ganska bra betalt för fortfarande.
Sen har man ju Tesla laddlucks öppningknappen som standard jätte bekvämt.
Likadant när den ska tagas bort behöver inte låsa upp bilen bara trycka på knappen och ta bort handsken.
Har du EEASE måste du låsa kabeln så att ingen får för sig att ta den väl?
Har en Tesla WC (den snygga svarta Elon-laddaren, hatar ful billig silvrig plast som på de andra) med 7,5 meter kabel, men satte just upp en ny box (Easee) när den inte räckte till längre (vi behövde ställa segelbåten där vår M3 stod parkerad innan).

Förutom att passa på att sätta upp den ny boxen på ett lite närmare ställe för bilen (det kan man ju inte lasta Tesla för att jag inte placerat den med tanke på att vi ändrat på parkeringarna), så köpte jag till en 11-12 meter lång kabel för att just ha lite mer flexibilitet hur vi kan parkera våra bilar på lite olika sätt. Grymt smidigt.

På köpet fick jag även en extremt mycket tunnare och lättare kabel att hantera (bra då fru och dotter som tyckte kabeln till Tesla WC var för tung).

Jo, med Teslaknapp. (Dessutom av mycket högre kvalitet och skönare känsla än den vi har på vår Tesla WC.)

Ja, stämmer; kabeln är fastlåst i boxen. (Kan ställas in i Easee-appen, som tips för de som önskar så).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RichardJ
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 maj 2021 08:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av RichardJ »

En sak jag funderat på nu som nybliven Teslaägare.

Har köpt en Easee box och lagt upp ett timavtal hos tibber. Min tanke var då att koppla boxen mot Tibber och smartladda när det är som billigast. MEN, jag vill ju samtidigt att den ska förvärma batteriet osv inför avresa, då om jag ställer in den avresetiden i bilen med förvärmning - vad händer då om laddboxen uppkopplat mot tibber känner av att elpriset är dyrt just dåå?

Jag hörde att det bästa va att koppla boxen mot tibber och inte bilen, då den väcks ett par ggr under natten och att det sliter i längden.

Hur löser ni det?
Användarvisningsbild
RichardJ
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 maj 2021 08:01

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av RichardJ »

Ping
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nybörjare Wall Connector vs laddbox

Inlägg av martinot »

RichardJ skrev:
En sak jag funderat på nu som nybliven Teslaägare.

Har köpt en Easee box och lagt upp ett timavtal hos tibber. Min tanke var då att koppla boxen mot Tibber och smartladda när det är som billigast. MEN, jag vill ju samtidigt att den ska förvärma batteriet osv inför avresa, då om jag ställer in den avresetiden i bilen med förvärmning - vad händer då om laddboxen uppkopplat mot tibber känner av att elpriset är dyrt just dåå?

Jag hörde att det bästa va att koppla boxen mot tibber och inte bilen, då den väcks ett par ggr under natten och att det sliter i längden.

Hur löser ni det?
Är faktiskt osäker på detta. Har sedan Corona (installerade själv Easee som ny box i vintras som ersättare/komplement till vår Tesla WC), inte åkt på några långa resor med förvärmning av batterierna.

Kanske bästa att fråga i chat till kundtjänst hos Tibber, eller om någon annan här testat det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar