Laddningslösning BRF

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Laddningslösning BRF

Inlägg av tias »

Vi är en liten BRF som tänkte installera 7 laddare för våra medlemmar. Vi skulle vilja ha ett system som känner av belastningen i systemet och anpassar laddningsgraden därefter. Det ska även gå att härleda hur mycket olika medlemmar laddar. Vilken typ av laddare är att rekommendera? (Personligen har jag redan en Tesla Wall Connector installerad sedan tidigare).
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av yps »

I vår förening valde vi ChargeAmps Halo + en lastvakt (Ampguard). Den löser era problem, molntjänst för lastbalansering och rapportering.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av steffe68 »

I vår lilla förening med 5 lägenheter valde vi Easee (2 boxar i drift, 3 med "skalet" färdiga att tas i drift vid behov). F.n. ingen lastvakt eftersom behovet inte finns.

Rapportering från användarvänlig portal för förbrukning per laddare me dmånga konfigurationsmöjligheter. Ett mindre problem är att man inte kan se mellan vilka tidpunkter resp. box lämnat ström, bara mellan vilka tidpunkter en bil faktiskt varit inkopplad.

Vi har i föreningen kommit överens om ett pris på 80 öre/kWh mellan 19-07, och 3 kr övrig tid. Det kändes ok för alla efter en hyfsat snabb uträkning beräknad på senaste året, men som sagt kan det ju se ut som att man laddat bara bilen är inkopplad, så vi får lita på varandra :)

Förutom problemen leverantören hade i december under ca 1 vecka, så har det funkat driftsäkert sedan augusti.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av Erik Viking »

Undvik Garo !

I vår BRF har vi 8 laddplatser som delar på en el/ström mätare
i el-centralen, boxarna skall dela på 64 Amp 3-fas.

Tanken är att dom skall lastbalansera så att totala förbrukningen inte går över 64 Amp.

Garo boxarna går att beställa med inbyggd elmätare,
så man kan se momentan och ackumulerad förbrukning i varje box.
Finns andra tillbehör som ökar på priset rejält, typ RFID lås,
WIFI anslutning mm.

Installationen gjordes av en mindre lokal el-firma, för ca 1 år sedan.

Laddboxarna piper och startar om med några minuters melllanrum.

Startar om innebär att dom klipper matningen till bilarna tvärt, väldigt obra för bilarna,
ev. börjar det om med att rampa upp från 6 kW.

Min Tesla slutar ladda med ett felmeddelande typ.
Fel på matningen.

Flesta bilarna här är laddhybrider, så dom behöver inte så
så många kWh, grannen "har inte funderat över laddtiden".
dom vet inte vad dom kan förvänta sig.

Garo som är en Svensk firma har tydligen hel kass support
för sina mellanhänder, elfirman helt hjälplös.

"Felsökning", snart ett halvår, varit där och "tittat" ett antal ggr,
dragit om styrledningarna, utan resultat.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av tias »

Tack för snabba svar!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av TeslaTissel »

Erik Viking skrev:
Undvik Garo !

I vår BRF har vi 8 laddplatser som delar på en el/ström mätare
i el-centralen, boxarna skall dela på 64 Amp 3-fas.

Tanken är att dom skall lastbalansera så att totala förbrukningen inte går över 64 Amp.

Garo boxarna går att beställa med inbyggd elmätare,
så man kan se momentan och ackumulerad förbrukning i varje box.
Finns andra tillbehör som ökar på priset rejält, typ RFID lås,
WIFI anslutning mm.

Installationen gjordes av en mindre lokal el-firma, för ca 1 år sedan.

Laddboxarna piper och startar om med några minuters melllanrum.

Startar om innebär att dom klipper matningen till bilarna tvärt, väldigt obra för bilarna,
ev. börjar det om med att rampa upp från 6 kW.

Min Tesla slutar ladda med ett felmeddelande typ.
Fel på matningen.

Flesta bilarna här är laddhybrider, så dom behöver inte så
så många kWh, grannen "har inte funderat över laddtiden".
dom vet inte vad dom kan förvänta sig.

Garo som är en Svensk firma har tydligen hel kass support
för sina mellanhänder, elfirman helt hjälplös.

"Felsökning", snart ett halvår, varit där och "tittat" ett antal ggr,
dragit om styrledningarna, utan resultat.
Riktigt trist läsa detta.
Tipsar om Elbil Sverige. Bra rabatter för medlemmar. På Zappi och Tibber. Riktigt populärt! https://www.elbilsverige.se/formaner/
Sedan ett par år sysslar jag med solcellsanläggningar i http://www.GruppSol.com De har också möjlighet för BRF solcellsprojekt erbjuda laddplatslösningar.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Laddningslösning BRF

Inlägg av TeslaTissel »

Laddningslösning BRF
Det verkar vara flera trådar om BRF laddning?

Bra och viktigt ämne. Går det att slå ihop? Admin? ;)
Skriv svar