Nja, inget direkt krig mellan DIN och ISO här. DIN SPEC 70121 är i princip ett tidigt utkast av ISO15118, tyskarna ville inte vänta med att bygga bilar med DC-laddning tills ISO15118, därför släppte man DIN SPEC 70121.martinot skrev:Absolut, tyckte bara det var lite kul info! Klassisk DIN vs ISO-krig (där den förstnämnda förlorat).
Jo, det var ju därför jag nämnde och länkade till både nuvarande 2013-versionen, även och den helt nya 2019-versionen.
DIN stödjer mycket riktigt inte kryptering och inte heller AC.
Vidare så finns det än så länge endast en version av ISO15118 ute. -1 finns mycket riktigt i två versioner, men den specificerar bara olika use cases. För den första versionen av ISO15118 specificeras själva protokollet i -2. För den andra versionen (2019) så kommer protokollet att specificeras i -20, som med lite tur kommer ut i en FDIS-version till sensommaren/ hösten.
Kan för övrigt nämnas att det knappt finns någon bil på marknaden som stödjer ISO15118 för AC.
Senast vi kollade, så stödde Tesla endast DIN SPEC 70121 och inte ISO15118 ens för DC. Dock så är det ett tag sedan vi kollade det nu.