Billigaste laddboxen med installation?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Bjelke »

root skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
root skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Black skrev:
Ett alternativ är ju att köpa en portabel laddkabel/box och ansluta till 400v uttag. Dom är ju ce märkta och godkända med inbyggda jfb b så det kan ju inte vara några problem?
Någon som hittat en riktigt billig laddare på nätet?
Vw:s laddbox är ju riktigt billig och det finns några billiga tyska modeller men har svårt att hitta dom igen på nätet.
Någon som har något tips?
viewtopic.php?f=61&t=23259
Sådana här "mobila laddpunkter" är inte godkända för den nya skattereduktionen för grön teknik. Skattereduktionen jämnar ut tävlingen i billigast laddbox..
Sant, fast varför är denna då ok (enligt hemsidan)?
https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/
Inte fast anslutning. Då är det en mobil laddbox man har hängt upp en krok och anslutit till röd CEE.
En mycket tjusig lösning också :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

Inte bara en blygsam lösning - utan även en generell metod..
phasebox.se
P85D
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av heldiggrisen »

root skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Black skrev:
Ett alternativ är ju att köpa en portabel laddkabel/box och ansluta till 400v uttag. Dom är ju ce märkta och godkända med inbyggda jfb b så det kan ju inte vara några problem?
Någon som hittat en riktigt billig laddare på nätet?
Vw:s laddbox är ju riktigt billig och det finns några billiga tyska modeller men har svårt att hitta dom igen på nätet.
Någon som har något tips?
viewtopic.php?f=61&t=23259
Sådana här "mobila laddpunkter" är inte godkända för den nya skattereduktionen för grön teknik. Skattereduktionen jämnar ut tävlingen i billigast laddbox..
Jag vet det stod på gamla naturvårdsverkets sida att boxen måste vara fast installation, men hittar inte den skrivningen i nya gröna avdraget. Kan du peka mig i rätt riktning?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 9290e.html

Det är precis samma text. En sak man kan fråga sig är om SKV kommer att tolka på samma sätt.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av oscfor »

Biligast lär väl Teslas vara fortfarande. Bara att be elektrikern köpa den åt er.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

Ingen skattereduktion på den.
phasebox.se
P85D
marrcuss
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2021 19:19

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av marrcuss »

root skrev:
Ingen skattereduktion på den.
Varför är det inte det?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Bengt »

Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.

Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

Bengt skrev:
Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.

Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:

Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Ej godkänt
Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
Mobila laddningspunkter.
Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
Återställningsarbete efter installation.


Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.

Elmätaren får inte installeras externt och eventuell eftermontering av elmätare i laddboxen får inte innebära att den modifieras. Jag antar att det tar bort eventuella hack som föreslagits tidigare.

Men det borde också vara så att det är installatören som säljer box + installation som äger problemet. Om en installatör säljer en Wallconnector med installation till halva priset är det ju installatörens problem om han/inte får ut den andra halvan av Skatteverket.
phasebox.se
P85D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av chaffis75 »

root skrev:
Bengt skrev:
Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.

Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:

Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Ej godkänt
Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
Mobila laddningspunkter.
Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
Återställningsarbete efter installation.


Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.

Elmätaren får inte installeras externt och eventuell eftermontering av elmätare i laddboxen får inte innebära att den modifieras. Jag antar att det tar bort eventuella hack som föreslagits tidigare.

Men det borde också vara så att det är installatören som säljer box + installation som äger problemet. Om en installatör säljer en Wallconnector med installation till halva priset är det ju installatörens problem om han/inte får ut den andra halvan av Skatteverket.
Känner mig nöjd jag fick laddbox installerad innan de ändrade bidraget. Känns som de blev mycket svårare och sämre nu även om de teoretiskt ska vara "samma" .
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

root skrev:
Bengt skrev:
Visst går Teslas WallCharger under rotavdraget så länge elektrikern köper den från Tesla. De ger dock ingen rabatt till installatörer, så räkna med några hundra i påslag från elektrikern.

Håll också koll på installationspriset då det finns företag som höjer sina priser om man vill utnyttja ROT.......
Nja.. Angående vad som är OK för skattereduktion för grön teknik eller inte försöker jag bara tolka reglerna och vilka konsekvenser de får. På Skatteverkets hemsida står det:

Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Ej godkänt
Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
Mobila laddningspunkter.
Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
Återställningsarbete efter installation.


Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.

Elmätaren får inte installeras externt och eventuell eftermontering av elmätare i laddboxen får inte innebära att den modifieras. Jag antar att det tar bort eventuella hack som föreslagits tidigare.

Men det borde också vara så att det är installatören som säljer box + installation som äger problemet. Om en installatör säljer en Wallconnector med installation till halva priset är det ju installatörens problem om han/inte får ut den andra halvan av Skatteverket.

Jag kan erbjuda den dyraste laddboxen, den har inbyggd elmätare och skulle kunna installeras fast. Detta om elinstallatören tar bort 3-fas röda kontakten och ansluter med fast anslutningsdosa istället.

viewtopic.php?f=22&t=23911
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Black »

Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Bjelke-style! :D

Spännande! Är speciellt intresserad av hur väl den inbyggda lastbalanseringen fungerar.

Återkom gärna med rapporter på det! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Black skrev:
Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Bjelke-style! :D

Spännande! Är speciellt intresserad av hur väl den inbyggda lastbalanseringen fungerar.

Återkom gärna med rapporter på det! :)
Tänkte kommentera något liknande :lol: :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Black »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Black skrev:
Ville bara meddela att jag till slut köpte en Evtun Accelev 11kw med lastbalansering till slut inkl kontroll av befintligt 380v uttag (röd). Då kan man ta med den om nöden kräver samt slipper installera av elektriker för kostnader som överstiger laddaren pris.
Återkommer med recension av köp och installation.
Bjelke-style! :D

Spännande! Är speciellt intresserad av hur väl den inbyggda lastbalanseringen fungerar.

Återkom gärna med rapporter på det! :)
Tänkte kommentera något liknande :lol: :mrgreen: 8-)
Jag med.
Kontroll av bef inst ska kosta runt tusenlappen enl försäljaren.
Har inte hört ett ljud på flera dagar... Det vore ju kul med någon kvittens och ev tidsbokning av elektriker...
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Black skrev:
Har inte hört ett ljud på flera dagar... Det vore ju kul med någon kvittens och ev tidsbokning av elektriker...
:D
Ja, tänk om en hantverkare skulle höra av sig och boka upp en tid som passar kunden.. :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

root skrev:
Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
Jo, Teslas box är godkänd. Vi har redan haft den diskussionen med Naturvårdverket och Teslas box är förberedd för elmätning.

———
Ett problem som gör Tesla boxen dyrare är att den saknar jordfelsbrytare typ B. Den finns att fulköpa från 1600kr men en elektriker vill troligen ha 3-4000kr.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

LarsL skrev:
root skrev:
Teslas laddbox har ingen elmätare som kan användas av kunden och är inte heller förberedd för debitering av elkostnad. Det finns inget kit eller produkt från Tesla eller någon annan som ger boxen den funktionen.
Jo, Teslas box är godkänd. Vi har redan haft den diskussionen med Naturvårdverket och Teslas box är förberedd för elmätning.

———
Ett problem som gör Tesla boxen dyrare är att den saknar jordfelsbrytare typ B. Den finns att fulköpa från 1600kr men en elektriker vill troligen ha 3-4000kr.

Det står så här på Skatteverkets hemsida om kraven på laddbox: "Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Min frågor är:

Hur är Teslas box förberedd för elmätning? Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?

Hur är Teslas box förberedd för debitering av elkostnad? Obs ordet "debitering".

En box måste uppfylla båda kraven för att vara berättigad för skattereduktion.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

root skrev:
Det står så här på Skatteverkets hemsida om kraven på laddbox: "Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Min frågor är:

Hur är Teslas box förberedd för elmätning? Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?

Hur är Teslas box förberedd för debitering av elkostnad? Obs ordet "debitering".

En box måste uppfylla båda kraven för att vara berättigad för skattereduktion.
Ja!
(Samma krav som naturvårdsverket hade).

Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
Genom en app? Förmodligen Tesla appen via bilen. Kom. Ihåg det står förberedd inte att det ska fungera idag.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

LarsL skrev:
root skrev:
Det står så här på Skatteverkets hemsida om kraven på laddbox: "Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."

Min frågor är:

Hur är Teslas box förberedd för elmätning? Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?

Hur är Teslas box förberedd för debitering av elkostnad? Obs ordet "debitering".

En box måste uppfylla båda kraven för att vara berättigad för skattereduktion.
Ja!
(Samma krav som naturvårdsverket hade).

Hur kan en användare mäta el utan att modifiera boxen?
Genom en app? Förmodligen Tesla appen via bilen. Kom. Ihåg det står förberedd inte att det ska fungera idag.

En app som läser från bilen hur mycket energi som laddats är inte samma som en box avsedd för debitering av elkostnad. Funktionen som efterfrågas är generell i en sådan box.

Som sagt, Hur är Teslas box förberedd för elmätning och debitering av elkostnad?

Debitering av elkostnad kräver MID-certifierad mätare, dvs en sådan som sitter i laddboxar som tex Garo, ChargeStorm, DEFA/ABL, ABB och Keba. Ordet "Debitering" har teknisk betydelse, det betyder att mätning skall ske enligt "MID", "Measurement Instruments Directive". Texten i den svenska förordningen som ligger bakom skatteverkets text leder till att det faktiskt är samma krav som gäller för en elmätare i en elcentral, dvs att den är kalibrerard och plomberad. Det är där ordet "debitering" kommer in bilden. Det är naturligtvis inte fråga om att elbilsägaren skall debitera elkostnad, det är ett sätt att i legal text definiera vilka krav som ställs på elmätningen i boxen.

Jag vet att NV godkänt tex Teslas box, men jag menar att det inte är det som står i förordningstexten. Samma sak med vissa kinaboxar utan riktig mätare, eller boxar med CEE-kontakt som inte är avsedda för fast anslutning till elnätet. Inga problem att använda dessa, men de uppfyller inte kraven för skattereduktion.

För övrigt tycker jag att bra att Teslas box kräver extern jordfelsbrytare typ B. Det är säkrare än "DC-skydd".

Jag är bara en budbärare..
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

root skrev:
Jag är bara en budbärare..
Jag också!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

root skrev:
För övrigt tycker jag att bra att Teslas box kräver extern jordfelsbrytare typ B. Det är säkrare än "DC-skydd".
Ser risken för DC-läckage som praktiskt extremt liten, och dessutom att jordfel skall inträffa samtidigt (DC-läckage är inte farligt i sig, utan just för att det kan hindra JFB att lösa ut), så tycker det är fel att fokusera och optimera för det.

Som allt säkerhetsarbete, så måste man se till en Cost/Benefit/Risk-analys, var det gör mest nytta inom vilka områden att investera resurser för att mitigera potentiella risker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
root skrev:
Jag är bara en budbärare..
Jag också!
Mee to! :D

Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Mee to! :D

Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
Nej!
Först godkände de inte Tesla Wallbox men efter att de pratat direkt med Tesla så godkände de sedan deras laddbox. Ja, egentligen var det så att de först godkände den sedan granskade och avslog och till slut efter utredning så godkände de igen. Min slutsats är att Tesla har visat för myndigheten att det finns förberedelse för betalning. JAG har inte en susning om hur de gör eller hur andra gör för den delen.

Jag använder och rekommenderar Easee tillsammans med Tibber. Easee har inbyggt DC-skydd.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
martinot skrev:
Mee to! :D

Sedan så misstänker jag ju iofs. (precis som root) att NV godkänt (av misstag, eller av farten/automatisering) många produkter och installationer, som vi en närmare manuell granskning kanske inte hade godkänts.
Nej!
Först godkände de inte Tesla Wallbox men efter att de pratat direkt med Tesla så godkände de sedan deras laddbox. Ja, egentligen var det så att de först godkände den sedan granskade och avslog och till slut efter utredning så godkände de igen. Min slutsats är att Tesla har visat för myndigheten att det finns förberedelse för betalning. JAG har inte en susning om hur de gör eller hur andra gör för den delen.

Jag använder och rekommenderar Easee tillsammans med Tibber. Easee har inbyggt DC-skydd.

Tibbers styrning av laddning av Tesla är tyvärr ganska värdelös då den ständigt väcker bilen (har inte provat de senast 3 månaderna om något nytt har hänt). Men Easee lastbalansering mot huvudnätet är ju intressant.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar