Elmil skrev:Ja, men då handlar det väl om DC-laddare?martinot skrev:Enligt Tibber så kan de läsa både bilens SoC och status gällande att ta emot laddning på detta sätt.root skrev:Detta är nog en liten missuppfattning. Den här informationen finns inte att tillgå via laddkontakten.martinot skrev:Enligt Tibber så låter de då Easee-boxen provladda bilen en kort stund, och då får de status och aktuell SoC hos bilen genom Typ2-kontakten (IEC 62196-2) och det protokoll som löper över den (SAE J1772), och som bilen använder när den pratar med laddboxen (Easee i detta fallet).ChristerSjo skrev:
Om man inte har koppling till Tesla så hur vet man då statusen?
Bilen kan kommunicera till laddboxen att laddkontakten sitter i och att bilen vill ha ström, dvs bilen ber laddboxen sluta reläet, eller reläerna, så det kan komma fram ström.
Laddboxen kommunicerar att det är OK för laddboxen att fråga efter att sluta reläerna och även hur mycket ström bilen maximalt får dra.
Inget annat, förutom vissa feltillstånd.
Laddboxen kan alltså inte få reda på tex SoC eller bilens identitet via laddkontakten.
J1772 är egentligen en amerikansk standard. Produktstandarden som täcker in laddboxar heter IEC 61851.
Har även sätt laddstationer (inte Tesla SuC) med skärmar som visar detta. Senast jag laddade hos Lidel på deras ABB-laddare så visade de vår Tesla M3 SoC exakt.
CCS/Chademo/SuC har alla kommunikation med bilen, men det har inte J1772 som root skriver. J1772 har bara "signalering" som är till för att hantera vilken lastström bilen får dra från nätet.
I CCS, så har du samma signaleringspinnar för både DC och AC. Informationen att Easee kan kommunicera på detta sätt kommer från tekniker på Tibber (som borde ha koll) som jag pratat med.
Skulle misstänka att de kan kommunicera med ett mer intelligent protokoll över dessa kommunikationspinnar för de bilar som stödjer det. Har dock själv varken byggt eller programmerat något kring detta, så skall själv låta både detta (är spekulation från min sida hur det kan förklaras) och detaljerna vara osagt.
Nästa gång jag är på Lidel skall jag testa att ladda AC 11 kW på samma laddare med informationsskärm som jag laddade DC 50 kW på. Kan återkomma i tråden med resultat när jag fått chans att prova detta (kan dock dröja 1-2 veckor).
Då alla ABB-laddare hos Lidel har både CCS DC Typ2, CHAdeMO, och AC Typ2, så är det lätt för vem annan som helst att testa under tiden. Kul att se vad resultatet blir!