Tja, ett första problem är som sagt att det endast är ett fåtal bilar som överhuvudtaget pratar ISO15118, vilket gör att OEM:erna har ett hyffsat stort SW och test/certifieringsjobb. (Nu spekulerare jag) om de inte har bedömt att ISO15118 har behövts för DC, så minskar rimligen deras intresse av att implementera detta för AC... Vilket jag inte kan annat än beklaga, då detta skulle möjliggöra att bilen kommunicerar sina laddbehov till en AC-station, vilket skulle underlätta att göra en vettig planering på större site:er (tänk lastbalansering/-hantering).martinot skrev:Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?
Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.
Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?
Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).
Tyvärr kan du inte jämföra ett PLC-modem med vare sig LIN- eller CAN-transceivers. Prisbilden är och har framförallt varit betydligt högre, sedan är även SW-stacken betydligt större och mer komplex.
Som sagt, jag skulle väldigt gärna se att alla bilar som stödjer CCS implementerade stöd för ISO15118, både för AC och DC. Då skulle det bli betydligt lättare för tillverkarna av laddstationer att bygga in stöd för detta och få köpare till den funktionen.
Sedan om vi ska hoppa tillbaka till SoC, så var det som sagt på väg helt ur nästa version av ISO15118. OEM:erna såg dels inte nyttan med att låta laddstationen ta del av detta, dels hävdade de integritetsproblem mm. Kompromissen där blev till slut att SoC finns med som en valfri parameter...