Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).
Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.
Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).
Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.
Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Garo finns på Ahlsell tex, det är säkert en anledning. Marginalerna är mindre än vad du tror i det verkliga livet. Postorderpriserna är ofta lägre än distributörernas priser. En sak som gör att många förespråkar tex Garo är att den antingen innehåller en MID-mätare, eller är förberedd för en sådan. Det är en av förutsättningarna för skattereduktion. Andra fabrikat som inte förberett för sådan mätare skall inte gå igenom enligt reglerna. (Jag är väl medveten om att det gick förr, tom med en Wallconnector, men det är egentligen inte rätt) Installatören står med skägget i brevlådan och tar risken att inte få ut sina pengar om skattemyndigheten skulle få för sig att följa förordningen som styr regelverket för skattereduktion.
Vissa laddboxar med reglering verkar bryta strömmen istället för att pausa när strömmen enligt regleringen inte räcker till. Ibland kan ombordladdaren ta stryk av detta. Kan vara något att tänka på.
Det som berättigar för skattereduktion är installation av "laddningspunkt". Jag ser inget som gör att effektregleringen inte skulle ge reduktion. Det är en viktig del av laddningspunkten.
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).
Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.
Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).
Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.
Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Garo finns på Ahlsell tex, det är säkert en anledning. Marginalerna är mindre än vad du tror i det verkliga livet. Postorderpriserna är ofta lägre än distributörernas priser. En sak som gör att många förespråkar tex Garo är att den antingen innehåller en MID-mätare, eller är förberedd för en sådan. Det är en av förutsättningarna för skattereduktion. Andra fabrikat som inte förberett för sådan mätare skall inte gå igenom enligt reglerna. (Jag är väl medveten om att det gick förr, tom med en Wallconnector, men det är egentligen inte rätt) Installatören står med skägget i brevlådan och tar risken att inte få ut sina pengar om skattemyndigheten skulle få för sig att följa förordningen som styr regelverket för skattereduktion.
Vissa laddboxar med reglering verkar bryta strömmen istället för att pausa när strömmen enligt regleringen inte räcker till. Ibland kan ombordladdaren ta stryk av detta. Kan vara något att tänka på.
Det som berättigar för skattereduktion är installation av "laddningspunkt". Jag ser inget som gör att effektregleringen inte skulle ge reduktion. Det är en viktig del av laddningspunkten.
Jag är egentligen inte särskilt intresserad av marginalerna på produkterna de installerar. Jag betalar full timpeng för jobbet. Plus allt ”förbrukningsmaterial” som kabel etc. Skulle kännas fullt rimligt i de flesta branscher.
I vilket fall kan ju installatören säkra sig mot ett eventuellt senare avslag från Skatteverket, med sedvanlig standardtext i offerten. Då tar kunden hela risken.
Lastbalansering bör vara avdragsgill (för Garo verkar dessutom energimätning kräva det tillvalet), men vad jag inte riktigt kunnat utläsa är om installationen av lastbalansering kan ske separat vid en senare tidpunkt? Jag är osäker på om jag kommer behöva lastbalansering för i princip endast laddning nattetid med modest strömstyrka. Skulle gärna testa först och om det behövs hoppas på utbyte av ny elcentral med han-port först.
Intressant med paus/kontra bryta strömmen vid effektreglering. Finns någon lista på boxar med den ena eller andra tekniken?
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).
Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.
Garo har ju några haft problem med, sök efter det.
Bor i bostadsrätt och vi har en stor parkering med typ 300+ elplintar. Jag skulle vilja installera en laddinsats så att jag kan ladda min snart kommande tesla. Hur ska jag ta upp det på bästa sätt till styrelsen? Jag antar att det största problemet är att få en el som används att kopplas till mitt hushåll. Så vitt jag vet finns inte detta hos oss just nu.
Vad finns det för lösningar?
Bor i bostadsrätt och vi har en stor parkering med typ 300+ elplintar. Jag skulle vilja installera en laddinsats så att jag kan ladda min snart kommande tesla. Hur ska jag ta upp det på bästa sätt till styrelsen? Jag antar att det största problemet är att få en el som används att kopplas till mitt hushåll. Så vitt jag vet finns inte detta hos oss just nu.
Vad finns det för lösningar?
Föreslå en fast debitering per månad, det är enklast, typ 400kr/mån.
Annars kanske det går att konfigurera tex Easee så att det syns hur mycket det laddats från just din laddbox. Går ju även att låsa med rFid.
Är det någon timer på elplintarna nu eller är de alltid strömsatta?
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).
Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.
Garo har ju några haft problem med, sök efter det.
Tar ju betalt som om de vore advokater eller tandläkare...
Ex.vis 7000:- och ibland mer än 10000:- för att koppla in 5 kablar??? Tar väl knappast en dag att koppla in. Och så ska de tjäna flera tusen på laddare och mtrl... https://www.evify.se/produkter/standard-installation/
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).
Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.
Garo har ju några haft problem med, sök efter det.
Tar ju betalt som om de vore advokater eller tandläkare...
Ex.vis 7000:- och ibland mer än 10000:- för att koppla in 5 kablar??? Tar väl knappast en dag att koppla in. Och så ska de tjäna flera tusen på laddare och mtrl... https://www.evify.se/produkter/standard-installation/
Lite som man misstänkte skulle ske med Grön Teknik avdraget där allt måste hamna på samma faktura.
Beställer man installationsjobbet från en elektriker får man betala överpris för materialet.
Beställer man materialet från en återförsäljare får man betala överpris för installationen.
Jo, det var väntat sämre med den nya lösningen/avdraget.
Har man egen firma så kör man dock på den gamla lösningen, och kan skicka in flera fakturor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skårebo, https://skarebo.se verkar ha en lösning och säljer Easee, elektrikern kan fakturera dem så levererar de en total faktura med installation och material:
Ringde en av de elfirmor som Tesla rekommenderar för installation av Wall Connector. Peter, som svararde, kände igen mitt namn så vi bollade lite var vi kunde lärt känna varandra. Det kom snart fram att jag i min gamla karriär som byggprojektledare anlitat hans firma för installation i två nyproduktioner jag vid den tiden hade ansvar för. Detta var för nio år sedan. Världen är liten ibland!
Efter 30 år i byggbranschen har jag inte träffat en mer kompetent elektriker. Han är nu anställd på Lennström och jag kan verkligen rekommendera honom för installation. Inkl. rot så hamnar fakturan på 7543 kr och detta inkluderar en nödvändig jordfelsbrytare. Han kommer på torsdag nästa vecka och boxen har lämnat Holland efter att han beställt den.
Att det inte finns i alla AC-boxar kan jag förstå, men att inte ha det i bilarna är ju ren och skär korkad dumhet. Speciellt som allt redan finns klart (iaf. hårdvara + DIN).
Kan man se tex. SoC via DIN, eller måste man köra på senaste ISO för det?
Har förstått att i princip alla tillverkare stödjer den äldre DIN-standarden, men vilka fem tillverkare är det som även stödjer modernare ISO?
Tesla och VAG antar jag, men några fler?
Ursäkta ett sent svar (som egentligen är off-topic, precis som den del av diskussionen jag deltagit i... Vi borde kanske ha en tråd om laddstandarder och teknik på annat plats i forumet?)
Utdrag ifrån en tysk rapport, som visar ungefärlig status:
FAHRZEUGE
• Audi e-tron:
ISO 15118 implementiert;
Energiemanagement;
Plug & Charge (AC; DC) angekündigt
• Ford Mustang Mach-E (angekündigt):
Plug & Charge (DC)
• Porsche Taycan: Plug & Charge (DC)
• Smart ED/EQ: Plug & Charge (AC)
• Volkswagen ID.3:
Grundsätzlich ISO15118-fähig