Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Billigaste laddboxen med installation?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 14 feb 2021 11:41

martinot skrev:Absolut, tyckte bara det var lite kul info! Klassisk DIN vs ISO-krig (där den förstnämnda förlorat). :)

Jo, det var ju därför jag nämnde och länkade till både nuvarande 2013-versionen, även och den helt nya 2019-versionen.


Nja, inget direkt krig mellan DIN och ISO här. DIN SPEC 70121 är i princip ett tidigt utkast av ISO15118, tyskarna ville inte vänta med att bygga bilar med DC-laddning tills ISO15118, därför släppte man DIN SPEC 70121.

DIN stödjer mycket riktigt inte kryptering och inte heller AC.

Vidare så finns det än så länge endast en version av ISO15118 ute. -1 finns mycket riktigt i två versioner, men den specificerar bara olika use cases. För den första versionen av ISO15118 specificeras själva protokollet i -2. För den andra versionen (2019) så kommer protokollet att specificeras i -20, som med lite tur kommer ut i en FDIS-version till sensommaren/ hösten.

Kan för övrigt nämnas att det knappt finns någon bil på marknaden som stödjer ISO15118 för AC.

Senast vi kollade, så stödde Tesla endast DIN SPEC 70121 och inte ISO15118 ens för DC. Dock så är det ett tag sedan vi kollade det nu.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 14 feb 2021 11:47

martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.

ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.

Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare root » 14 feb 2021 12:03

andersd skrev:
martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.

ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.

Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...


Tack Andersd för förtydligandet om SoC och skillnaden mellan vid DC- och AC-laddning. Jag har själv inte jobbat med 15118 ännu, är fortfarande kvar i 61851-träsket.. :)
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 okt 2014 19:42
Ort: Skanör Falsterbo

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 14 feb 2021 14:26

andersd skrev:
martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.

ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.

Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...


Tack. Då har vi det klart. Märkligt dock att bilen enligt standarden inte kan skicka SoC bara för att man laddar AC istället för DC?

Det fysiska gränssnittet är ju exakt det samma, och då tycker man att det borde gå att ha samma protokoll och datafunktionalitet (som redan finns på plats i bilen och mjukvarustacken) oavsett DC eller AC?

Men alla standarder är ju inte alltid hel logiska eller helt genomtänkta (i min erfarenhet), så helt förvånad är jag kanske ändå inte, även om det är lite märkligt.

Sedan är jag lite förvånad att man inte valt att använda CAN-bussen, som är vanlig i både bilar och båtar, som hos CHAdeMO?

Har för mig att även den kinesiska standarden även den använder CAN (eller om det var den enklare LIN).

Men det kanske handlar om att man vill minimera antalet fysiska pinnar och kontakter i CCS/Typ2.

Jo, jag har förstått att det är standard IP-paket man kör. Att tunnla vanliga IP-paket är ju smart och vettigt. Då kan man ju återanvända mycket kod från färdiga mjukvarustackar (som man gör med tex. TLC och annat), och även lätt låta bil och annan utrustning enkelt köra samma IP-stack och övrig kod över tex. trådlös WiFi istället.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare root » 14 feb 2021 16:43

martinot skrev:
andersd skrev:
martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.

ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.

Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...


Tack. Då har vi det klart. Märkligt dock att bilen enligt standarden inte kan skicka SoC bara för att man laddar AC istället för DC?

Det fysiska gränssnittet är ju exakt det samma, och då tycker man att det borde gå att ha samma protokoll och datafunktionalitet (som redan finns på plats i bilen och mjukvarustacken) oavsett DC eller AC?

Men alla standarder är ju inte alltid hel logiska eller helt genomtänkta (i min erfarenhet), så helt förvånad är jag kanske ändå inte, även om det är lite märkligt.

Sedan är jag lite förvånad att man inte valt att använda CAN-bussen, som är vanlig i både bilar och båtar, som hos CHAdeMO?

Har för mig att även den kinesiska standarden även den använder CAN (eller om det var den enklare LIN).

Men det kanske handlar om att man vill minimera antalet fysiska pinnar och kontakter i CCS/Typ2.

Jo, jag har förstått att det är standard IP-paket man kör. Att tunnla vanliga IP-paket är ju smart och vettigt. Då kan man ju återanvända mycket kod från färdiga mjukvarustackar (som man gör med tex. TLC och annat), och även lätt låta bil och annan utrustning enkelt köra samma IP-stack och övrig kod över tex. trådlös WiFi istället.


Detta med SoC över AC eller DC gäller 15118, dvs inget som hemmaladdare kommer i närheten av ännu.

Hemmaladdare kommer inte inte åt SoC från bilen, hur gärna vi än vill.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 okt 2014 19:42
Ort: Skanör Falsterbo

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 00:18

root skrev:
martinot skrev:
andersd skrev:
martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.

ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.

Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...


Tack. Då har vi det klart. Märkligt dock att bilen enligt standarden inte kan skicka SoC bara för att man laddar AC istället för DC?

Det fysiska gränssnittet är ju exakt det samma, och då tycker man att det borde gå att ha samma protokoll och datafunktionalitet (som redan finns på plats i bilen och mjukvarustacken) oavsett DC eller AC?

Men alla standarder är ju inte alltid hel logiska eller helt genomtänkta (i min erfarenhet), så helt förvånad är jag kanske ändå inte, även om det är lite märkligt.

Sedan är jag lite förvånad att man inte valt att använda CAN-bussen, som är vanlig i både bilar och båtar, som hos CHAdeMO?

Har för mig att även den kinesiska standarden även den använder CAN (eller om det var den enklare LIN).

Men det kanske handlar om att man vill minimera antalet fysiska pinnar och kontakter i CCS/Typ2.

Jo, jag har förstått att det är standard IP-paket man kör. Att tunnla vanliga IP-paket är ju smart och vettigt. Då kan man ju återanvända mycket kod från färdiga mjukvarustackar (som man gör med tex. TLC och annat), och även lätt låta bil och annan utrustning enkelt köra samma IP-stack och övrig kod över tex. trådlös WiFi istället.


Detta med SoC över AC eller DC gäller 15118, dvs inget som hemmaladdare kommer i närheten av ännu.

Hemmaladdare kommer inte inte åt SoC från bilen, hur gärna vi än vill.


Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare root » 15 feb 2021 01:09

Det finns en standard, IEC 61851, som laddare och bilar följer. Standarden är nyckeln till att det fungerar så pass bra som det gör mellan olika boxar, laddare och bilar. Om någon tillverkare avviker innebär det naturligtvis att man inte längre är kompatibel med annat än det man just gjort ett hack till. Med kommunikationen som beskrivs i 61851-1 går det inte att få ut SoC, kommandot finns liksom inte. Det finns inga kommandon överhuvudtaget, bara en PWM och spänningsnivåer. Att vissa snabbladdare kan få ut SoC är en annan sak. Man använder inte den tekniken i vanliga hemmaboxar.

Om du trots allt är sugen på en box för hemmabruk som läser SoC kan detta vara ett alternativ: https://www.mobilityhouse.com/int_en/dc ... w-ccs.html

Men det är kanske inte "Billigaste laddboxen med installation?" Men man hade nog fått skattereduktion för grön teknik på den, om den innehåller en MID-mätare vill säga!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 okt 2014 19:42
Ort: Skanör Falsterbo

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 15 feb 2021 08:52

martinot skrev:Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)


Tja, orsaken är gissningsvis:
  1. Kostnad
  2. Kostnad
  3. Kostnad
i ungefär den ordningen...

För att vara något mer seriös (delar av slutsatserna är mina privata åsikter):
Alla bilar kan ladda på vanlig, enkel Typ2. Biltillverkarna prioriterar därmed inte att lägga till stöd för mer avancerad kommunikation här, då de själva hittills inte haft någon större vinning med det.
Alla bilar måste implementera DIN SPEC 70121 för att vara säkra att kunna ladda på alla CCS-stationer. Detta gör att alla CCS-stationer måste implementera DIN SPEC 70121 för att veta att alla bilar kan ladda. Biltillverkarna har därmed inte prioriterat att få ut bilar som stödjer ISO15118 på marknaden, då de sett en försumbar nytta...

Om bilarna inte implementerar ISO15118, så kan ingen nyttja detta för AC-laddning. Tillverkarna av AC-laddstationer har då inte haft några större incitament att bygga stationer som stödjer detta, de dels knappt några bilar har stött ISO15118 och bland det fåtal som gjort det, så är det ännu förre som stött det protokollet för AC-laddning. I och med att det knappt finns bilar som stödjer det, så finns det inga (väldigt få) köpare av AC-laddstatationer som är beredda att betala den extra kostnad det innebär att lägga till stöd för ISO15118 (såväl HW, SW som test och certifiering).
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 09:51

root skrev:Det finns en standard, IEC 61851, som laddare och bilar följer. Standarden är nyckeln till att det fungerar så pass bra som det gör mellan olika boxar, laddare och bilar. Om någon tillverkare avviker innebär det naturligtvis att man inte längre är kompatibel med annat än det man just gjort ett hack till. Med kommunikationen som beskrivs i 61851-1 går det inte att få ut SoC, kommandot finns liksom inte. Det finns inga kommandon överhuvudtaget, bara en PWM och spänningsnivåer. Att vissa snabbladdare kan få ut SoC är en annan sak. Man använder inte den tekniken i vanliga hemmaboxar.

Om du trots allt är sugen på en box för hemmabruk som läser SoC kan detta vara ett alternativ: https://www.mobilityhouse.com/int_en/dc ... w-ccs.html

Men det är kanske inte "Billigaste laddboxen med installation?" Men man hade nog fått skattereduktion för grön teknik på den, om den innehåller en MID-mätare vill säga!


Hade varit coolt med egen DC-laddare hemma, men lite väl dyrt.

Hoppas dock att det kommer ner i pris så småningom. Vill ju skaffa solceller någon gång i framtiden, och gillar tanken att man inte behöver gå med alla effektförluster genom DC->AC->DC, utan kan ladda bilen direkt med en DC-DC-konverter istället (eller en spänningsreglerad DC-lösning).

Men ser inte att det skulle vara något problem (tekniskt talar vi om alltså) att köra 61851-2 med PLC även om man laddar via AC istället för DC. Känns ju fånigt omodernt dumt att de inte löst att man kan ha denna intelligenta och flexibla IP-kommunikation, bara för att man laddar AC istället för DC?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 09:56

andersd skrev:
martinot skrev:Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)


Tja, orsaken är gissningsvis:
  1. Kostnad
  2. Kostnad
  3. Kostnad
i ungefär den ordningen...


Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2766
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Hemmaladdning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.