Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Billigaste laddboxen med installation?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 15 feb 2021 13:46

martinot skrev:Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).

Tja, ett första problem är som sagt att det endast är ett fåtal bilar som överhuvudtaget pratar ISO15118, vilket gör att OEM:erna har ett hyffsat stort SW och test/certifieringsjobb. (Nu spekulerare jag) om de inte har bedömt att ISO15118 har behövts för DC, så minskar rimligen deras intresse av att implementera detta för AC... Vilket jag inte kan annat än beklaga, då detta skulle möjliggöra att bilen kommunicerar sina laddbehov till en AC-station, vilket skulle underlätta att göra en vettig planering på större site:er (tänk lastbalansering/-hantering).

Tyvärr kan du inte jämföra ett PLC-modem med vare sig LIN- eller CAN-transceivers. Prisbilden är och har framförallt varit betydligt högre, sedan är även SW-stacken betydligt större och mer komplex.
Som sagt, jag skulle väldigt gärna se att alla bilar som stödjer CCS implementerade stöd för ISO15118, både för AC och DC. Då skulle det bli betydligt lättare för tillverkarna av laddstationer att bygga in stöd för detta och få köpare till den funktionen.

Sedan om vi ska hoppa tillbaka till SoC, så var det som sagt på väg helt ur nästa version av ISO15118. OEM:erna såg dels inte nyttan med att låta laddstationen ta del av detta, dels hävdade de integritetsproblem mm. Kompromissen där blev till slut att SoC finns med som en valfri parameter...
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 13:55

andersd skrev:
martinot skrev:Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).

Tja, ett första problem är som sagt att det endast är ett fåtal bilar som överhuvudtaget pratar ISO15118, vilket gör att OEM:erna har ett hyffsat stort SW och test/certifieringsjobb. (Nu spekulerare jag) om de inte har bedömt att ISO15118 har behövts för DC, så minskar rimligen deras intresse av att implementera detta för AC... Vilket jag inte kan annat än beklaga, då detta skulle möjliggöra att bilen kommunicerar sina laddbehov till en AC-station, vilket skulle underlätta att göra en vettig planering på större site:er (tänk lastbalansering/-hantering).

Tyvärr kan du inte jämföra ett PLC-modem med vare sig LIN- eller CAN-transceivers. Prisbilden är och har framförallt varit betydligt högre, sedan är även SW-stacken betydligt större och mer komplex.
Som sagt, jag skulle väldigt gärna se att alla bilar som stödjer CCS implementerade stöd för ISO15118, både för AC och DC. Då skulle det bli betydligt lättare för tillverkarna av laddstationer att bygga in stöd för detta och få köpare till den funktionen.

Sedan om vi ska hoppa tillbaka till SoC, så var det som sagt på väg helt ur nästa version av ISO15118. OEM:erna såg dels inte nyttan med att låta laddstationen ta del av detta, dels hävdade de integritetsproblem mm. Kompromissen där blev till slut att SoC finns med som en valfri parameter...


Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?

Hur mycket kostar ett PLC-chip (ungefär) i någorlunda volymer (säg 100k)?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 15 feb 2021 14:10

martinot skrev:Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?

Japp.
Tar vi CCS, vilket är vad vi pratar om här, så finns det dels DIN SPEC 70121 (i princip ett tidigt utkast till ISO15118). DIN SPEC 70121 stödjer *alla*, iom att den kom ut först (det var hela syftet).
DIN SPEC 70121 stödjer enbart DC, enbart extern identifiering och körs okrypterat mellan laddstation och bil.
ISO 15118 skriver sedan delvis om delarna ovan, samt lägger till stöd för bl.a. kryptering, AC, Plug'n'Charge.

Idag finns det mindre än en handfull bilar på marknaden som stödjer ISO15118 för DC. Stöd för AC och P'n'C finns inte hos merparten av den lilla mängd bilar som ens stödjer ISO15118 för DC...

Detta är tyvärr den krassa verkligheten och då släpptes ISO15118 under 2013-14. De flesta OEM:er verkar ha resonerat att det räcker att bilarna kan ladda på CCS-stationer, alltså nöjer de sig med DIN SPEC 70121. R&D-avdelningarna har numera som regel iaf stöd för ISO15118 för åtminstone DC, men att sedan få ut detta på marknaden...
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 14:46

andersd skrev:
martinot skrev:Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?

Japp.
Tar vi CCS, vilket är vad vi pratar om här, så finns det dels DIN SPEC 70121 (i princip ett tidigt utkast till ISO15118). DIN SPEC 70121 stödjer *alla*, iom att den kom ut först (det var hela syftet).
DIN SPEC 70121 stödjer enbart DC, enbart extern identifiering och körs okrypterat mellan laddstation och bil.
ISO 15118 skriver sedan delvis om delarna ovan, samt lägger till stöd för bl.a. kryptering, AC, Plug'n'Charge.

Idag finns det mindre än en handfull bilar på marknaden som stödjer ISO15118 för DC. Stöd för AC och P'n'C finns inte hos merparten av den lilla mängd bilar som ens stödjer ISO15118 för DC...

Detta är tyvärr den krassa verkligheten och då släpptes ISO15118 under 2013-14. De flesta OEM:er verkar ha resonerat att det räcker att bilarna kan ladda på CCS-stationer, alltså nöjer de sig med DIN SPEC 70121. R&D-avdelningarna har numera som regel iaf stöd för ISO15118 för åtminstone DC, men att sedan få ut detta på marknaden...


Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 15 feb 2021 18:27

martinot skrev:Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?

Alla bilar som laddar med CCS, stödjer DIN70121, annars skulle de inte kunna ladda på alla CCS-stationer.

Inte alla, men några få ny bilar stödjer även ISO15118, främst för DC.

HW är i princip kompatibel, ja. Det finns smärre skillnader på låg nivå, men det brukar man kunna hantera, även om det innebär att man inte uppfyller något enstaka krav här och där.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 18:53

andersd skrev:
martinot skrev:Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?

Alla bilar som laddar med CCS, stödjer DIN70121, annars skulle de inte kunna ladda på alla CCS-stationer.

Inte alla, men några få ny bilar stödjer även ISO15118, främst för DC.

HW är i princip kompatibel, ja. Det finns smärre skillnader på låg nivå, men det brukar man kunna hantera, även om det innebär att man inte uppfyller något enstaka krav här och där.


Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare andersd » 15 feb 2021 19:06

martinot skrev:Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?

Tja, jag säger inte emot dig, det vore trevligt... Gissar som sagt att största anledningen är dels att OEM:erna inte har sett någon större vinst för egen del med ISO15118, och då blir det bara en ren kostnad. Sedan är frågan hur mycket extra utrymme mm de har i sina ombordladdare, får de plats med en extra protokollsvit utan att tappa utrymme för buggfixar?
Samt att utvecklingstid och inte minst kostnaden för test och validering/certifiering inte ska underskattas.

Glöm som sagt inte att merparten av de bilar som säljs idag, fortfarande enbart stödjer DIN.

På laddstationssidan är det dock en helt annan femma. Här saknas HW på AC-stationerna... Och det stora problemet är vem som vill ta en extra kostnad när bilarna inte stödjer det.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem
Referralkod: anders14297

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare martinot » 15 feb 2021 20:04

andersd skrev:
martinot skrev:Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?

Tja, jag säger inte emot dig, det vore trevligt... Gissar som sagt att största anledningen är dels att OEM:erna inte har sett någon större vinst för egen del med ISO15118, och då blir det bara en ren kostnad. Sedan är frågan hur mycket extra utrymme mm de har i sina ombordladdare, får de plats med en extra protokollsvit utan att tappa utrymme för buggfixar?
Samt att utvecklingstid och inte minst kostnaden för test och validering/certifiering inte ska underskattas.

Glöm som sagt inte att merparten av de bilar som säljs idag, fortfarande enbart stödjer DIN.

På laddstationssidan är det dock en helt annan femma. Här saknas HW på AC-stationerna... Och det stora problemet är vem som vill ta en extra kostnad när bilarna inte stödjer det.



Att det inte finns i alla AC-boxar kan jag förstå, men att inte ha det i bilarna är ju ren och skär korkad dumhet. Speciellt som allt redan finns klart (iaf. hårdvara + DIN). :evil:

Kan man se tex. SoC via DIN, eller måste man köra på senaste ISO för det?

Har förstått att i princip alla tillverkare stödjer den äldre DIN-standarden, men vilka fem tillverkare är det som även stödjer modernare ISO?

Tesla och VAG antar jag, men några fler?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2763
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav BEV[e-Rage] » 21 feb 2021 16:40

Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
BEV[e-Rage]
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 13 apr 2019 08:29

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inläggav Teslaägare Homer » 22 feb 2021 00:31

BEV[e-Rage] skrev:Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?


Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.

Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).

Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.

Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

FöregåendeNästa

Återgå till Hemmaladdning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: McFace och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.