Vilken laddbox?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hjort
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 jan 2021 11:01

Vilken laddbox?

Inlägg av Hjort »

Hej.
Har precis beställt min första tesla och ska nu installera laddbox, rekommenderar ni att man installerar teslas egen eller någon annan?

Fick detta till svar av en elektriker när jag sa jag ville ha teslas box, stämmer detta?

” Hej,
Ok.
Det får du avgöra såklart. Vår erfarenhet är att deras boxar inte innehåller det man önskar. (men de kanske har ändrat sitt utbud nu).
Innan har de saknat DC övervakning vilket är krav idag, saknas dessa måste boxen skyddas av en jordfelsbrytare typ B istället, denna jordfelsbrytare kostar ca 5000kr vilket inte behövs till övriga boxar.
Nackdelen med Teslas egna är också att våra elgrossister inte säljer dessa och då gör inte vi det heller.
Om du ska ha "grönt avdrag" måste box och installation vara på samma faktura.

Grönt avdrag ger dig 50% rabatt från staten på både arbete och material, vilket är väldigt fördelaktigt såklart.

Kolla gärna lite och fundera över vad som är för och nackdelar med deras egna boxar.”
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Svenssons »

Det mesta stämmer där förutom att jordfelsbrytare typ B kostar från ca 1500:- och inte några 5000:-. De lägger nog dock på en slant.

Själv har jag valt Teslas box för den har allt jag är intresserad av och mer därtill. Den är kopplad till röd CEE-uttag för 32A trefas med jordfelsbrytare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Det mesta stämmer där förutom att jordfelsbrytare typ B kostar från ca 1500:- och inte några 5000:-. De lägger nog dock på en slant.

Själv har jag valt Teslas box för den har allt jag är intresserad av och mer därtill. Den är kopplad till röd CEE-uttag för 32A trefas med jordfelsbrytare.
De brukar ha goda marginaler, både elektriker och hantverkre, men inte så goda som 3500.-

Orsaken att det skiljer så mycket är inte att de lägger på så mycket mer på komponenter för att ladda elbilar, men för att de väljer JFB-TypB från deras normala leverantörer.

Typiska leverantörer för elektriker är tillverkare som Garo och Häger, och de kostar mycket mer än 1500.- som kinesiska märken. Ligger typiskt på mellan 3000-4000.- kronor i inköp. Att de då tar 5000.- är inte ett orimligt eller onormalt påslag.

Vi köpte en Tesla WC som vår första väggbox, för att vi ville ha det snabbt och då inte visste bättre. Men idag är den väldigt gammaldags, och ger ett dåligt värde för pengarna tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av root »

Det finns olika fabrikat med olika priser. En Chint kostar ca 1500 kr. Andra fabrikat kan kosta mer. En Doepke 3-4 tusen, ABB och andra upp till 7.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av holden »

root skrev:
Det finns olika fabrikat med olika priser. En Chint kostar ca 1500 kr. Andra fabrikat kan kosta mer. En Doepke 3-4 tusen, ABB och andra upp till 7.
Köp en jordfelsbrytare själv innan installation och stäm av med elektrikern så han inte vägrar montera den, att köpa den av elektrikern som vi gjorde är tre gånger så dyrt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Den mest prisvärda JFB-TypB, om man vill ha erkänt märke som även elektriker gillar, så har jag sett en Siemens för ca. 2400.-. Hade jag installerat en gammaldags Tesla WC idag så hade jag valt den.

Men det allra billigaste, och smartaste, är att välja en modern väggbox från andra tillverkare, som nästan alla har (till skillnad från Tesla) som inte kräver alls någon extern JFB-TypB (de har antingen den inbyggd, eller motsvarande funktionalitet som hanterar DC-läckage, i själva boxen).

Mycket mer prisvärt, och går även snabbare för elektriker att installera (färre komponenter), vilket ger lägre kostnad (färre timmar) för dig som kund.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av root »

Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
phasebox.se
P85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Svenssons »

root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Instämmer med föregående talare!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Instämmer med föregående talare!
Och man kan byta ut laddaren utan knussel :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; ponera scenariot där exakt samma JFB-TypB sitter på insidan av väggboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det blir fel i laddboxen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det är i laddboxen det blir fel.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Men för att inte göra frågan ytterligare komplexare (i steg två i diskussionen kan vi sedan gå över att diskutera om JFB eller DC-övervakning är bättre eller sämre); låt oss anta att det är exakt samma JFB, som sitter separat monterad på insidan av väggboxen, är det då osäkrare än om exakt samma JFB sitter monterad i elskåpet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det är i laddboxen det blir fel.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Men för att inte göra frågan ytterligare komplexare (i steg två i diskussionen kan vi sedan gå över att diskutera om JFB eller DC-övervakning är bättre eller sämre); låt oss anta att det är exakt samma JFB, som sitter separat monterad på insidan av väggboxen, är det då osäkrare än om exakt samma JFB sitter monterad i elskåpet?
Ett par saker som jag kommer på direkt är att det inte går att testa funktionen vilket man bör göra på alla jordfelsbrytare regelbundet. Vad gäller just Easee så nollställer den sig själv när den tycker att laddkabel kopplas loss. Skulle detta fallera så att den nollställer sig direkt så lär den slå av och på tills den antingen går sönder eller DC-strömmen slutar läcka. Nu är det inte särskilt troligt att en bil läcker DC-ström om det inte är en ZOE av äldre snitt men det är en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av root »

martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; ponera scenariot där exakt samma JFB-TypB sitter på insidan av väggboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Tack för din fråga. Syftet är att skydda användaren mot "DC-läckage", vilket dels kan vara farligt i sig, och dels kan sätta husets övriga jordfelsbrytare ur funktion. Inte förstöra dem, utan göra dem "blinda", så att de tappar sin funktion medan DC-felet finns där. Vi skippar detaljerna om detta för tillfället, bara att det är ett fenomen som kan uppkomma om vi har batterier eller solceller hemma. Det finns flera metoder för skydd:

1) "Riktig" jordfelsbrytare typ B. Man sätter den typiskt i elcentralen eller i en låda nära laddboxen. Den måste sitta på rätt ställe för att fungera, men det vet elektrikern. Den fungerar oberoende av lasten, dvs laddboxen. Den går att testa med en knapp, som man bör göra regelbundet med alla jordfelbrytare.. :) 1500-7000 kr.

2) "DC-läckage-detektor" inbyggd i boxen, tillsammans med en extern jordfelsbrytare typ A. (Det är sådana man köper på Bauhaus för 450 kr). Detektorn har en utgång som läses av laddarens elektronik Om detektorn säger att det är ok så är det ok. Om däremot elektroniken av någon anledning är utslagen, tex av en störning, hängt sig, whatever, så läser den inte längre detektorn, och därmed finns det inget skydd längre. Det är just i detta läget när något ovanligt har hänt man vill att skyddet skall fungera. Det finns säkert varianter på detta.

3) Det finns en typ av extern jordfelsbrytare som är av typ A, men som kompletterats med DC-läckage. Ett exempel är tyska Doepke, utvecklad för att användas tillsammans med laddboxar. 3-4'

Det jag hävdar är att variant 2 med det inbyggda DC-skyddet är ett sätt att få ner kostnaden på boxen, inte få den säkrare. Det är inte fel, det är godkänt enligt alla standarder, lagar och förordningar. Standarden som täcker laddboxar säger bara att tillverkarna skall använda en av metoderna. Sedan är det upp till var och en som är sugen på laddbox att prioritera och välja.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av root »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det är i laddboxen det blir fel.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Men för att inte göra frågan ytterligare komplexare (i steg två i diskussionen kan vi sedan gå över att diskutera om JFB eller DC-övervakning är bättre eller sämre); låt oss anta att det är exakt samma JFB, som sitter separat monterad på insidan av väggboxen, är det då osäkrare än om exakt samma JFB sitter monterad i elskåpet?
Vi tar det med bilder:

Detektor: Detta är en Bender, men alla ser ut och fungerar på samma sätt. Vissa av laddkabelns tåtar dras genom hålet i detektorn.
bender.png


Extern jordfelsbrytare: Sitter oftast bara internt i publika laddare.
doepke.png
OM boxen innehåller en "riktig" oberoende Typ B är det egentligen ingen skillnad på säkerheten, men om tex boxen blir skadad fysiskt vill man inte jfbn i den.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Merlin »

En funktion som jag tycker är underskattat att inte ha är lastdelning.
D.v.s mätning av effekten vid huvudsäkringarna så du inte överbelastar dem.

Har du ett hus som värms upp av el så är det nog en funktion som du kommer att uppskatta på vintern.
Tyvärr så är det oftast bara de dyrare boxarna som kan göra detta. Teslas WC kan t.ex inte göra det.
Användarvisningsbild
Hjort
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 29 jan 2021 11:01

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Hjort »

Merlin skrev:
En funktion som jag tycker är underskattat att inte ha är lastdelning.
D.v.s mätning av effekten vid huvudsäkringarna så du inte överbelastar dem.

Har du ett hus som värms upp av el så är det nog en funktion som du kommer att uppskatta på vintern.
Tyvärr så är det oftast bara de dyrare boxarna som kan göra detta. Teslas WC kan t.ex inte göra det.

El snacket förstår jag inte så mycket om, men tycker det låter som det är bättre att inte köpa teslas laddbox?
Vi bor i villa med direktverkande el, så en box med lastdelning låter ju smart.
Googlade och fick fram denna som förslag, garo GLB 22 KW FAST KABEL. Verkar den vara bra? Någon som har den kanske?
När man inte har teslas egna laddbox måste man ha någon omvandlare i änden så kabeln ska passa i bilen?
Model 3 Long Range Stealth Grey/Black -24
Model 3 Long Range Red/Black -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

root skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; ponera scenariot där exakt samma JFB-TypB sitter på insidan av väggboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Tack för din fråga. Syftet är att skydda användaren mot "DC-läckage", vilket dels kan vara farligt i sig, och dels kan sätta husets övriga jordfelsbrytare ur funktion. Inte förstöra dem, utan göra dem "blinda", så att de tappar sin funktion medan DC-felet finns där. Vi skippar detaljerna om detta för tillfället, bara att det är ett fenomen som kan uppkomma om vi har batterier eller solceller hemma. Det finns flera metoder för skydd:

1) "Riktig" jordfelsbrytare typ B. Man sätter den typiskt i elcentralen eller i en låda nära laddboxen. Den måste sitta på rätt ställe för att fungera, men det vet elektrikern. Den fungerar oberoende av lasten, dvs laddboxen. Den går att testa med en knapp, som man bör göra regelbundet med alla jordfelbrytare.. :) 1500-7000 kr.

2) "DC-läckage-detektor" inbyggd i boxen, tillsammans med en extern jordfelsbrytare typ A. (Det är sådana man köper på Bauhaus för 450 kr). Detektorn har en utgång som läses av laddarens elektronik Om detektorn säger att det är ok så är det ok. Om däremot elektroniken av någon anledning är utslagen, tex av en störning, hängt sig, whatever, så läser den inte längre detektorn, och därmed finns det inget skydd längre. Det är just i detta läget när något ovanligt har hänt man vill att skyddet skall fungera. Det finns säkert varianter på detta.

3) Det finns en typ av extern jordfelsbrytare som är av typ A, men som kompletterats med DC-läckage. Ett exempel är tyska Doepke, utvecklad för att användas tillsammans med laddboxar. 3-4'

Det jag hävdar är att variant 2 med det inbyggda DC-skyddet är ett sätt att få ner kostnaden på boxen, inte få den säkrare. Det är inte fel, det är godkänt enligt alla standarder, lagar och förordningar. Standarden som täcker laddboxar säger bara att tillverkarna skall använda en av metoderna. Sedan är det upp till var och en som är sugen på laddbox att prioritera och välja.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Sedan ser jag det inte som fel att försöka få ner kostnaden för oss kunder, tex. andra än Easee, om de kan få likvärdig funktion, som löser samma problem, och dessutom uppfyller alla lagar, krav och förordningar (notera frippe att jag inte kräver att root listar alla dessa paragrafer och förordningar! ;) ).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

root skrev:
OM boxen innehåller en "riktig" oberoende Typ B är det egentligen ingen skillnad på säkerheten, men om tex boxen blir skadad fysiskt vill man inte jfbn i den.
Tack. Det var detta svaret jag var ute efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Merlin skrev:
En funktion som jag tycker är underskattat att inte ha är lastdelning.
D.v.s mätning av effekten vid huvudsäkringarna så du inte överbelastar dem.

Har du ett hus som värms upp av el så är det nog en funktion som du kommer att uppskatta på vintern.
Tyvärr så är det oftast bara de dyrare boxarna som kan göra detta. Teslas WC kan t.ex inte göra det.
Jo, sedan jag bytte till Easee med Watty så har jag uppskattat lastbalanseringen (bortsett från de tid de hade problem innan nyår med deras server hos Easee). Har inte haft en enda säkring som gått denna vinter. När vi körde med Tesla WC (utan lastbalansering) så gick en huvudsäkring för oss vid kanske 8-10 tillfällen under förra vintern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av wannabee »

root skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det är i laddboxen det blir fel.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Men för att inte göra frågan ytterligare komplexare (i steg två i diskussionen kan vi sedan gå över att diskutera om JFB eller DC-övervakning är bättre eller sämre); låt oss anta att det är exakt samma JFB, som sitter separat monterad på insidan av väggboxen, är det då osäkrare än om exakt samma JFB sitter monterad i elskåpet?
Vi tar det med bilder:

Detektor: Detta är en Bender, men alla ser ut och fungerar på samma sätt. Vissa av laddkabelns tåtar dras genom hålet i detektorn.
Bilagan bender.png finns inte längre


Extern jordfelsbrytare: Sitter oftast bara internt i publika laddare.
Bilagan doepke.png finns inte längre
OM boxen innehåller en "riktig" oberoende Typ B är det egentligen ingen skillnad på säkerheten, men om tex boxen blir skadad fysiskt vill man inte jfbn i den.
Ok, en sådan här sitter i min box, nära där laddkabeln kommer in i boxen

https://vacuumschmelze.com/benvac

Min är märkt 4641- X922
1612083087942.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Hjort skrev:
El snacket förstår jag inte så mycket om, men tycker det låter som det är bättre att inte köpa teslas laddbox?
Vi bor i villa med direktverkande el, så en box med lastdelning låter ju smart.
Googlade och fick fram denna som förslag, garo GLB 22 KW FAST KABEL. Verkar den vara bra? Någon som har den kanske?
När man inte har teslas egna laddbox måste man ha någon omvandlare i änden så kabeln ska passa i bilen?
Självklart så kan man använda en Tesla WC, men kvaliteten har ju varit sådär (många som gått sönder efter endast ett par få år för en hel del medlemmar i forumet) och den saknar nästan alla typer av moderna finesser och funktioner som man förväntar sig av en modern väggbox. Men det sagt så fungerar vår Tesla WC utan problem efter 1,5 års drift, och en fördel är ju att om det skulle bli några problem med laddningen av Teslan, så kan det vara enklare att ta en debatt med Tesla om det är deras egen kabel och box man anslutit strömmen via.

Du behöver inte någon speciell omvandlare, utan alla boxar och bilar kör med Typ2-kontakt (finns extrema undantag som kör en-fas med Typ1 eller annat).

Det du dock kan förlora, som är endast av betydelse för Model 3 (som saknar knapp vid laddluckan för att avbryta laddningen), är den sk. Teslaknappen på laddkabelns handtag. Jag kör dock själv med Easee, där man kan välja valfri laddkabel (räkna dock med att det tillkommer som kostnad, om du inte redan har en som du vill avvara). Där har jag köpt till en Typ2-kabel som har en Teslaknapp inbyggt i handtaget (som dessutom är mycket högre kvalitet, och lättare att trycka på med handskar och annat nu på vintern än Tesla egna laddknappar). Fungerar grymt smidigt.

Har aldrig använt Garo, så kan inte uttala mig direkt om den (har dock läst några stycken missnöjda kommentarer i forumet, så kan vara värt för dig att kanske kolla upp innan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Merlin »

martinot skrev:
Hjort skrev:
El snacket förstår jag inte så mycket om, men tycker det låter som det är bättre att inte köpa teslas laddbox?
Vi bor i villa med direktverkande el, så en box med lastdelning låter ju smart.
Googlade och fick fram denna som förslag, garo GLB 22 KW FAST KABEL. Verkar den vara bra? Någon som har den kanske?
När man inte har teslas egna laddbox måste man ha någon omvandlare i änden så kabeln ska passa i bilen?
Självklart så kan man använda en Tesla WC, men kvaliteten har ju varit sådär (många som gått sönder efter endast ett par få år för en hel del medlemmar i forumet) och den saknar nästan alla typer av moderna finesser och funktioner som man förväntar sig av en modern väggbox. Men det sagt så fungerar vår Tesla WC utan problem efter 1,5 års drift, och en fördel är ju att om det skulle bli några problem med laddningen av Teslan, så kan det vara enklare att ta en debatt med Tesla om det är deras egen kabel och box man anslutit strömmen via.

Du behöver inte någon speciell omvandlare, utan alla boxar och bilar kör med Typ2-kontakt (finns extrema undantag som kör en-fas med Typ1 eller annat).

Det du dock kan förlora, som är endast av betydelse för Model 3 (som saknar knapp vid laddluckan för att avbryta laddningen), är den sk. Teslaknappen på laddkabelns handtag. Jag kör dock själv med Easee, där man kan välja valfri laddkabel (räkna dock med att det tillkommer som kostnad, om du inte redan har en som du vill avvara). Där har jag köpt till en Typ2-kabel som har en Teslaknapp inbyggt i handtaget (som dessutom är mycket högre kvalitet, och lättare att trycka på med handskar och annat nu på vintern än Tesla egna laddknappar). Fungerar grymt smidigt.

Har aldrig använt Garo, så kan inte uttala mig direkt om den (har dock läst några stycken missnöjda kommentarer i forumet, så kan vara värt för dig att kanske kolla upp innan).
Gällande Garo så är det en av den boxarna som de vanliga el grossisterna som elekrikerna normalt använter pushar för. Så frågar elekrikern vad sin grossist kan rekommendera / leverera så är den högt på listan.
Gamla konstuktioner ligger inte direkt i framkant gällande något.

Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.

Men som sagt den är inte testad ännu. Någon sugen att testa? :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En variant är ju att fråga elfirman om de kan tänka sig köpa in en modern laddbox från någon näthandlare, och inte gå via sin grossist.

https://www.conrad.se/p/mennekes-amtron ... s&vat=true

Priserna varierar väldigt mycket.
Priser.JPG
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av holden »

Eftersom det lutar åt att beställa en M3 till, vad är bästa laddlösningen när vi redan har en WC - en WC till?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar