Vilken laddbox?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av wannabee »

root skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
root skrev:
Jag hävdar att det är säkrare med en extern jfb. Då är säkerhetsfunktionen frånkopplad från laddaren och inte beroende av att laddaren "fungerar".

(Känner flammorna komma mot mig..)
Nyfiken; om JFB-TypB-laddaren sitter i laddboxen, istället för i elcentralen, vad är det som är mer osäkert då?

Vill bara förstå hur du tänker (har själv inte kunnat hitta, än, någon logisk orsak till det).
Det är i princip aldrig en JFB typ B i någon laddbox, bara DC-felövervakning. Sedan är det bättre att skyddet sitter utanför laddboxen ifall det är i laddboxen det blir fel.
Har för mig att Easee har en standard JFB Typ B (det sa min elektriker iaf. när jag undrade just om det var en annan form av DC-övervakning i boxen). Men rätta mig gärna om jag fått fel uppgifter av elektrikern.

Men för att inte göra frågan ytterligare komplexare (i steg två i diskussionen kan vi sedan gå över att diskutera om JFB eller DC-övervakning är bättre eller sämre); låt oss anta att det är exakt samma JFB, som sitter separat monterad på insidan av väggboxen, är det då osäkrare än om exakt samma JFB sitter monterad i elskåpet?
Vi tar det med bilder:

Detektor: Detta är en Bender, men alla ser ut och fungerar på samma sätt. Vissa av laddkabelns tåtar dras genom hålet i detektorn.
Bilagan bender.png finns inte längre


Extern jordfelsbrytare: Sitter oftast bara internt i publika laddare.
Bilagan doepke.png finns inte längre
OM boxen innehåller en "riktig" oberoende Typ B är det egentligen ingen skillnad på säkerheten, men om tex boxen blir skadad fysiskt vill man inte jfbn i den.
Ok, en sådan här sitter i min box, nära där laddkabeln kommer in i boxen

https://vacuumschmelze.com/benvac

Min är märkt 4641- X922
1612083087942.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Hjort skrev:
El snacket förstår jag inte så mycket om, men tycker det låter som det är bättre att inte köpa teslas laddbox?
Vi bor i villa med direktverkande el, så en box med lastdelning låter ju smart.
Googlade och fick fram denna som förslag, garo GLB 22 KW FAST KABEL. Verkar den vara bra? Någon som har den kanske?
När man inte har teslas egna laddbox måste man ha någon omvandlare i änden så kabeln ska passa i bilen?
Självklart så kan man använda en Tesla WC, men kvaliteten har ju varit sådär (många som gått sönder efter endast ett par få år för en hel del medlemmar i forumet) och den saknar nästan alla typer av moderna finesser och funktioner som man förväntar sig av en modern väggbox. Men det sagt så fungerar vår Tesla WC utan problem efter 1,5 års drift, och en fördel är ju att om det skulle bli några problem med laddningen av Teslan, så kan det vara enklare att ta en debatt med Tesla om det är deras egen kabel och box man anslutit strömmen via.

Du behöver inte någon speciell omvandlare, utan alla boxar och bilar kör med Typ2-kontakt (finns extrema undantag som kör en-fas med Typ1 eller annat).

Det du dock kan förlora, som är endast av betydelse för Model 3 (som saknar knapp vid laddluckan för att avbryta laddningen), är den sk. Teslaknappen på laddkabelns handtag. Jag kör dock själv med Easee, där man kan välja valfri laddkabel (räkna dock med att det tillkommer som kostnad, om du inte redan har en som du vill avvara). Där har jag köpt till en Typ2-kabel som har en Teslaknapp inbyggt i handtaget (som dessutom är mycket högre kvalitet, och lättare att trycka på med handskar och annat nu på vintern än Tesla egna laddknappar). Fungerar grymt smidigt.

Har aldrig använt Garo, så kan inte uttala mig direkt om den (har dock läst några stycken missnöjda kommentarer i forumet, så kan vara värt för dig att kanske kolla upp innan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Merlin »

martinot skrev:
Hjort skrev:
El snacket förstår jag inte så mycket om, men tycker det låter som det är bättre att inte köpa teslas laddbox?
Vi bor i villa med direktverkande el, så en box med lastdelning låter ju smart.
Googlade och fick fram denna som förslag, garo GLB 22 KW FAST KABEL. Verkar den vara bra? Någon som har den kanske?
När man inte har teslas egna laddbox måste man ha någon omvandlare i änden så kabeln ska passa i bilen?
Självklart så kan man använda en Tesla WC, men kvaliteten har ju varit sådär (många som gått sönder efter endast ett par få år för en hel del medlemmar i forumet) och den saknar nästan alla typer av moderna finesser och funktioner som man förväntar sig av en modern väggbox. Men det sagt så fungerar vår Tesla WC utan problem efter 1,5 års drift, och en fördel är ju att om det skulle bli några problem med laddningen av Teslan, så kan det vara enklare att ta en debatt med Tesla om det är deras egen kabel och box man anslutit strömmen via.

Du behöver inte någon speciell omvandlare, utan alla boxar och bilar kör med Typ2-kontakt (finns extrema undantag som kör en-fas med Typ1 eller annat).

Det du dock kan förlora, som är endast av betydelse för Model 3 (som saknar knapp vid laddluckan för att avbryta laddningen), är den sk. Teslaknappen på laddkabelns handtag. Jag kör dock själv med Easee, där man kan välja valfri laddkabel (räkna dock med att det tillkommer som kostnad, om du inte redan har en som du vill avvara). Där har jag köpt till en Typ2-kabel som har en Teslaknapp inbyggt i handtaget (som dessutom är mycket högre kvalitet, och lättare att trycka på med handskar och annat nu på vintern än Tesla egna laddknappar). Fungerar grymt smidigt.

Har aldrig använt Garo, så kan inte uttala mig direkt om den (har dock läst några stycken missnöjda kommentarer i forumet, så kan vara värt för dig att kanske kolla upp innan).
Gällande Garo så är det en av den boxarna som de vanliga el grossisterna som elekrikerna normalt använter pushar för. Så frågar elekrikern vad sin grossist kan rekommendera / leverera så är den högt på listan.
Gamla konstuktioner ligger inte direkt i framkant gällande något.

Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.

Men som sagt den är inte testad ännu. Någon sugen att testa? :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En variant är ju att fråga elfirman om de kan tänka sig köpa in en modern laddbox från någon näthandlare, och inte gå via sin grossist.

https://www.conrad.se/p/mennekes-amtron ... s&vat=true

Priserna varierar väldigt mycket.
Priser.JPG
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av holden »

Eftersom det lutar åt att beställa en M3 till, vad är bästa laddlösningen när vi redan har en WC - en WC till?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Eftersom det lutar åt att beställa en M3 till, vad är bästa laddlösningen när vi redan har en WC - en WC till?
Vi har en WC sedan tidigare, men istället för att köpa ytterligare en (för att besökare till firman skall kunna ladda, eller gäster) så gick vi på en Easee. Nackdelen är att dessa inte kan lastbalansera mot varandra, men fördelen är att Easee kan lastbalansera mot all elkonsumtion i hela huset (inklusive den el som går genom Tesla WC).

Så då kan bil #1 ladda med lämplig effekt på Tesla WC (säg 8kW), medans bil #2 kan laddas med all effekt som finns över (utan att blåsa huvudsäkringarna), eller så börjar bil #2 laddas automatiskt när bil #1 laddat klart (om det inte fanns någon effekt "över").

Vet inte om det är en lösning som passar er, men det kan iaf. vara en möjlighet att utvärdera och fundera på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Merlin skrev:
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Snyggt! :)

Vad är ferroamp? Är den ett system för solceller?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av [JM] »

martinot skrev:
Merlin skrev:
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Snyggt! :)

Vad är ferroamp? Är den ett system för solceller?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
martinot skrev:
Merlin skrev:
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Snyggt! :)

Vad är ferroamp? Är den ett system för solceller?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Ja, men som diskutionen som länken går till visar så kan den göra mer en så.
T.ex med deras egen DC laddare så kan du göra V2G med den ifall din bil stödjer det. Den kan kontrollera batteribankar som den kan ta energi ifrån ifall du går över vad du kan ta från nätet.

Så man ska kanske kalla det ett Energy Management System..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av martinot »

Merlin skrev:
[JM] skrev:
martinot skrev:
Merlin skrev:
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats... :)
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.

Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Snyggt! :)

Vad är ferroamp? Är den ett system för solceller?
viewtopic.php?f=29&t=17063&p=347691&hil ... mp#p347691
Ja, men som diskutionen som länken går till visar så kan den göra mer en så.
T.ex med deras egen DC laddare så kan du göra V2G med den ifall din bil stödjer det. Den kan kontrollera batteribankar som den kan ta energi ifrån ifall du går över vad du kan ta från nätet.

Så man ska kanske kalla det ett Energy Management System..
EMS, fast för huset. :)

Läste i tråden att det skulle komma DC-laddning för hemmabruk, och det låter ju kanon (någon gång i framtiden så skulle jag gärna vilja skaffa solceller på taket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av LarsL »

Hjort skrev:
Innan har de saknat DC övervakning vilket är krav idag, saknas dessa måste boxen skyddas av en jordfelsbrytare typ B istället, denna jordfelsbrytare kostar ca 5000kr vilket inte behövs till övriga boxar.
Nackdelen med Teslas egna är också att våra elgrossister inte säljer dessa och då gör inte vi det heller.
Om du ska ha "grönt avdrag" måste box och installation vara på samma faktura.
Det var det här jag var rädd för med det gröna avdraget, elektrikerna och deras grossister ska sko sig på oss skattebetalare. Jag skulle direkt vända mig till en annan elektriker!

Jordfelsbrytare typ B finns billigare varianter av, 1600kr.
Jag har en sida med mina länkar https://llowgren.wordpress.com/about/ skulle behöva lite uppfräschning nu för optimering mot grönt avdrag.

När det gäller box så skulle jag rekommendera en med lite uppkopplade funktioner som tex lastbalansering mot huset.
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av Merlin »

LarsL skrev:
Hjort skrev:
Innan har de saknat DC övervakning vilket är krav idag, saknas dessa måste boxen skyddas av en jordfelsbrytare typ B istället, denna jordfelsbrytare kostar ca 5000kr vilket inte behövs till övriga boxar.
Nackdelen med Teslas egna är också att våra elgrossister inte säljer dessa och då gör inte vi det heller.
Om du ska ha "grönt avdrag" måste box och installation vara på samma faktura.
Det var det här jag var rädd för med det gröna avdraget, elektrikerna och deras grossister ska sko sig på oss skattebetalare. Jag skulle direkt vända mig till en annan elektriker!

Jordfelsbrytare typ B finns billigare varianter av, 1600kr.
Jag har en sida med mina länkar https://llowgren.wordpress.com/about/ skulle behöva lite uppfräschning nu för optimering mot grönt avdrag.

När det gäller box så skulle jag rekommendera en med lite uppkopplade funktioner som tex lastbalansering mot huset.
Den chargestorm connect 2 som jag köpte gick igenom en vanlig el-grossist och de har avtal enligt dom själva med alla av de stora grossisterna. Så din elektriker kan få tag på en sådan utan större problem.
Dock så är det inte lagervara hos grossisterna men tillverkarens central lager är i sverige så leveranserna till grosisterna går hyfsat snabbt.

Den finns i en variant med två uttag som både kan ballancera ladding och last mot huset, ifall jag hade två bilar att ladda så hade jag nog tittat på en sådan.
Går också att få i 22kW variant ifall du har bilar som kan ta emot det, och en nät koppling som kan leverera.. :)
marrcuss
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2021 19:19

Re: Vilken laddbox?

Inlägg av marrcuss »

Ingen som fått upp ögonen för EVBox?
Verkar vassa men inte så vanliga här än. Elviboxen då...
https://laddboxbolaget.se/laddboxar/evbox-elvi/

Verkar vara svårt att få tag på dock nu. Är annars inne på Easee som verkar vanlig.
Skriv svar