Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

OFP
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2021 10:46

Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av OFP »

Hej!

Jag undersöker möjligheten för vår BRF att installera laddare till 10-15 st av våra parkeringsplatser. Tyvärr har vi väldigt begränsad kapacitet i elanläggningen vintertid, vilket jag försöker förstå hur det påverkar laddarna och bilarna som är anslutna. Tyvärr har jag ännu inte fått vår elbil levererad, så jag skulle behöva er hjälp med att förstå hur en elbil reagerar på låg eller obefintlig laddning.

När jag pratade med ett av de potentiella laddboxar-bolagen nämnde han att vår anläggning max skulle klara 5-6 laddpunkter, då tillgänglig ström efter det helt enkelt skulle vara för lite. Jag tror han nämnde siffran 6-8 A som var minsta ström för att en bil skulle ta emot laddning.

När jag sedan pratar med Zaptec, som marknadsför sig som att de klarar av fler bilar på laddning med samma tillgängliga kapacitet, så säger de att vår tillgängliga kapacitet inte är ett problem, utan deras system hanterar laddarna ”smart” och fördelar ut tillgänglig ström på ett bättre sätt. Nås taket på kapaciteten skulle de också kunna ställa bilar på ”kö”, som då helt enkelt får vänta på att få ström tills annan bil är laddad till högre nivå eller frånkopplad. Men hur hanterar en elbil att på detta sätt bli satt på ”kö” utan att få laddström? Jag har tidigare förstått att bilarna då går ner i vänteläge och inte längre skulle kunna ta emot laddning, stämmer det? Kan en laddbox ”hålla liv” i bilen tills dess att ström finns tillgängligt?

Tacksam för all insikt och samlad kunskap!

Mvh ofp
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av ChristerSjo »

Vad i ligger begränsningen i kapacitet, huvudsäkring eller obalans mellan faserna?
Vad har ni för huvudsäkring idag?
Vad har ni för uppvärmningssystem?

EDIT. Vad har ni för el abonnemang, rörligt/fast etc?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av tor-ake »

Kösystem går absolut att tillämpa. Det är några bilar som vill ha en skvätt tillgängligt direkt de kopplas in, annars verkar de inte fatta att de är anslutna, men sedan kan boxen meddela att det inte finns ström, och då väntar de med att starta laddning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan bli problem om laddsystemet flera gånger i följd ställer elbilen på kö.

Då kan elbilen uppfatta det som problem med elförsörjningen.

Men ett rätt konfigurerat laddsystem och med bra laststyrning samt balansering mellen faserna så går det rätt bra att dela på låg kapacitet.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av yps »

Du kan tex ha en effektvakt som begränsar lastbalanseraren så att ni inte smäller någon propp på huvudmatningen. Vi har så med ChargeAmps Halo boxar (65st).
OFP
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2021 10:46

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av OFP »

Hej alla! Stort tack för era svar!

Vi har en huvudsäkning på 63A och en årsförbrukning på ca 75000 kWh. Det som driftas är gemensam belysning och tvättstugan, och vintertid också en större bergvärmepump. Vintertid har vi en förbrukning på 10-12000 kWh, sommartid ca 2000 kWh. Ev. snedbelastning mellan faserna har jag faktiskt ingen koll på, utan det jag ser är primärt totaleffekten på säkringen. Vi har en säkringsabonnemang, så inget ”straff” för höga effekter utan linjär taxa upp till säkringstaket.

Jag misstänker vi behöver någon typ av fulldynamisk lastbalansering/vakt som tillåter oss gå så nära säkringstaket som möjligt. Vad jag förstår kan Zaptecboxarna balansera ev. 1-fasladdning (hybrider) på den minst belastade fasen för att jämna ut belastning?

Andra åsikter och tankar om vår setup? All feedback är som sagt välkommen!

Mvh
ofp
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?

Inlägg av Hammar »

Du kan ju kolla vilka styrningsmöjligheter som värmepumpen har. Går den att lastbalansera? Dvs har den eller kan installera lastvakt, så att den sänker effekten om huset närmar sig 63A?
Har ni ackumulatortank och i så fall hur stor, och hur "länge" räcker den.
De flesta bilarna kommer väl hem mån-fre 16.30-18, så om den laddar ackumulatortanken helt till kl 15.30 och sedan håller den fylld till 16.30, kan den då gå med begränsad effekt eller vara avstängd någon timme?
Skriv svar