Keba P30
Moderator: Redaktion
Re: Keba P30
Robust och funktionell. Ser lite stor och klumpig ut. (Har en sådan själv). Kanske att se som laddboxarnas "Volvo V70"
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Keba P30
När jag köpte vår första Zoe fick jag med en sådan box, den enklaste varianten utan uppkoppling mm
Den kopplades in utan lastbalansering utan möjlighet till styrning som t.ex. Eease kan.
Hade inga problem med den, inte den snyggaste men den gjorde sitt jobb.
Man ställde in strömstyrkan inne i den, man behövde öppna upp den och justera lite i den.
Den kopplades in utan lastbalansering utan möjlighet till styrning som t.ex. Eease kan.
Hade inga problem med den, inte den snyggaste men den gjorde sitt jobb.
Man ställde in strömstyrkan inne i den, man behövde öppna upp den och justera lite i den.
Re: Keba P30
Tack.Erxon skrev:När jag köpte vår första Zoe fick jag med en sådan box, den enklaste varianten utan uppkoppling mm
Den kopplades in utan lastbalansering utan möjlighet till styrning som t.ex. Eease kan.
Hade inga problem med den, inte den snyggaste men den gjorde sitt jobb.
Man ställde in strömstyrkan inne i den, man behövde öppna upp den och justera lite i den.
Strömstyrkan blir inställd på 16A och ska ladda en laddhybrid till att börja med. Bilen tar som mest 3,7kW så det blir inte några extrema uttag från boxen.
Tänkte installera en Easse men det blir bra mycket dyrare än Keba boxen.
Re: Keba P30
TackLeo skrev:Robust och funktionell. Ser lite stor och klumpig ut. (Har en sådan själv). Kanske att se som laddboxarnas "Volvo V70"
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Keba P30
Jag fick en Keba P30 från Vattenfall när jag köpte min första laddbox för 7 år sedan. Ganska antik modell. Bytte till Teslaladdare efter några år och har den idag i ett garage Spanien som en reservladdare kraftigt tejpad då den håller på falla isär.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Keba P30
Du skriver :"Strömstyrkan blir inställd på 16A och ska ladda en laddhybrid till att börja med. Bilen tar som mest 3,7kW så det blir inte några extrema uttag från boxen".
Nja den kommer att ta full effekt (16A =3,7kW) på 1-fas. Så det är ganska hög belastning på den fasen lite beroende på din huvudsäkring och andra förbrukare. Har du t ex 20A huvudsäkringar så har du bara 4A kvar till övriga förbrukare på just den fasen.
Nja den kommer att ta full effekt (16A =3,7kW) på 1-fas. Så det är ganska hög belastning på den fasen lite beroende på din huvudsäkring och andra förbrukare. Har du t ex 20A huvudsäkringar så har du bara 4A kvar till övriga förbrukare på just den fasen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Keba P30
Fick en Keba P30 i priset när jag köpte en laddhybrid i december. Bilen kan ta emot 3,6 kW men laddaren är inställd på 3-fas 11 kW (max för min box är 22 kW).
Robust och tålig och dessutom en bra display (finns även utan display) som anger laddmängden när man kopplar ur laddsladden.
En stor del av elen har gått till förvärmning men jag upplever ändå att det finns förluster på ca 10%.
Robust och tålig och dessutom en bra display (finns även utan display) som anger laddmängden när man kopplar ur laddsladden.
En stor del av elen har gått till förvärmning men jag upplever ändå att det finns förluster på ca 10%.
Re: Keba P30
Har 20A huvudsäkring och bor i en bostadsrätt som förbrukar under 300kWh/månad.Leo skrev:Du skriver :"Strömstyrkan blir inställd på 16A och ska ladda en laddhybrid till att börja med. Bilen tar som mest 3,7kW så det blir inte några extrema uttag från boxen".
Nja den kommer att ta full effekt (16A =3,7kW) på 1-fas. Så det är ganska hög belastning på den fasen lite beroende på din huvudsäkring och andra förbrukare. Har du t ex 20A huvudsäkringar så har du bara 4A kvar till övriga förbrukare på just den fasen.
Tanken är att hitta den fasen som är minst belastad och styra så att bilen laddas på den.
Re: Keba P30
Har aldrig sett någon som har den, men checka om den har möjlighet till moderna funktioner som WiFi/4G, och lastbalansering?nek0 skrev:Hej alla glada.
I samband med bilköpet har jag möjlighet att köpa en Keba P30 laddbox för ca 4500 kr inklusive installation.
Har någon en sån och är det en ok box?
Något jag själv inte tänkte på när jag satte upp vår första "dumma" box (Teslas WC), men som jag senare kom att sakna och ångra att jag själv missade. Speciellt när vi blåste huvudsäkringarna på huset på vinterhalvåret, och fick joxa med att hela tiden gå ut i bilen och justera effekten på laddningen för att inte riskera att behöva byta huvudsäkringar.
Hade jag tänkt på detta från början så hade jag skippat en "dum" box som Teslas, som visserligen var billig, och istället gått på en modern "smart" box (valde själv en Easee när jag i höstas tröttnat på den dumma WC:en).
Verkar vara ett riktigt bra pris du fått (antar det är efter miljöavdrag), men ibland blir det dyrare i längden (som för oss) om man snålar för mycket, istället för att köpa rätt saker från början.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Keba P30
Förlusterna är nog inte beroende på laddboxen, men främst resistansen i batterierna när de laddas. Så skulle inte vara orolig för laddboxen på det sättet (däremot så hade jag nog checkat att den stödjer funktioner som lastbalansering).Laddboxen skrev:Fick en Keba P30 i priset när jag köpte en laddhybrid i december. Bilen kan ta emot 3,6 kW men laddaren är inställd på 3-fas 11 kW (max för min box är 22 kW).
Robust och tålig och dessutom en bra display (finns även utan display) som anger laddmängden när man kopplar ur laddsladden.
En stor del av elen har gått till förvärmning men jag upplever ändå att det finns förluster på ca 10%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Keba P30
Nja, inte så mycket förlust i batterierna, inte heller i laddboxen, men i laddaren.martinot skrev:Förlusterna är nog inte beroende på laddboxen, men främst resistansen i batterierna när de laddas. Så skulle inte vara orolig för laddboxen på det sättet (däremot så hade jag nog checkat att den stödjer funktioner som lastbalansering).Laddboxen skrev:Fick en Keba P30 i priset när jag köpte en laddhybrid i december. Bilen kan ta emot 3,6 kW men laddaren är inställd på 3-fas 11 kW (max för min box är 22 kW).
Robust och tålig och dessutom en bra display (finns även utan display) som anger laddmängden när man kopplar ur laddsladden.
En stor del av elen har gått till förvärmning men jag upplever ändå att det finns förluster på ca 10%.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Keba P30
Ja, också laddaren (i bilen) självklart (missade den)! Men skulle tippa så här års att förlusterna med kylan så kan nog förlusterna vara närmare 50/50 mellan resistansen i batterierna, och förlusten i likriktarna/laddarna. Skulle gissa på 5% var, men det är bara en grov estimering. Men 10% förlust totalt, i både bilens laddare och batterier, låter mycket rimligt.Elmil skrev:Nja, inte så mycket förlust i batterierna, inte heller i laddboxen, men i laddaren.martinot skrev:Förlusterna är nog inte beroende på laddboxen, men främst resistansen i batterierna när de laddas. Så skulle inte vara orolig för laddboxen på det sättet (däremot så hade jag nog checkat att den stödjer funktioner som lastbalansering).Laddboxen skrev:Fick en Keba P30 i priset när jag köpte en laddhybrid i december. Bilen kan ta emot 3,6 kW men laddaren är inställd på 3-fas 11 kW (max för min box är 22 kW).
Robust och tålig och dessutom en bra display (finns även utan display) som anger laddmängden när man kopplar ur laddsladden.
En stor del av elen har gått till förvärmning men jag upplever ändå att det finns förluster på ca 10%.
Men som du påpekar så har det inget med laddboxen att göra (den gör ju i grunden inte något annat än att slå av/på spänningen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Keba P30
Det har den. Wifi är tillval, men den har SIM-slot och nätverksanslutning. Lastbalansering kan den, men bara med andra boxar, och det krävs "slav"-boxar för det. Det är alltså en annan typ av box. Vill man mer så får man koda själv. Den stödjer ett ganska simpelt protokoll, och nånstans står också att den kan prata modbus. Jag har dock inte lyckas att få den att fungera via nätverket än. Den beter sig inte som manualen beskriver tyvärr. Hittills har den inte ens fått en ip-adress. Oklart varför. Men jag har inte heller orkat att hålla på så mycket med den. Kanske nu när det blir vårvärme och orken kommer tillbaka.martinot skrev:Har aldrig sett någon som har den, men checka om den har möjlighet till moderna funktioner som WiFi/4G, och lastbalansering?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Keba P30
Har meckat lite med de, har 4 st på jobbet.
Har lagt in de i home assistent för att hålla koll på hur mycket vi laddar och hur fort det går.
Är inte supernöjda med de som uppkopplade enheter.
Men laddningen har alltid fungerat bra så är man bara ute efter en box som laddar bra så är det inga problem.
Men för att konfigurera de är det lite mer strul. Är lite dipswitchar att ställa in.
Har lagt in de i home assistent för att hålla koll på hur mycket vi laddar och hur fort det går.
Är inte supernöjda med de som uppkopplade enheter.
Men laddningen har alltid fungerat bra så är man bara ute efter en box som laddar bra så är det inga problem.
Men för att konfigurera de är det lite mer strul. Är lite dipswitchar att ställa in.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Keba P30
Hur har du fått dem att koppla upp sig mot nätverket? Det gör inte min. Man ska tydligen kunna konfigurera den med en USB-sticka. Enligt manualen är det bara stoppa in en sticka och så kopierar boxen konfig-filen i root katalogen. Men det gör den inte alls. Den ignorerar alla mina stickor som jag testat. Och den ignorerar även nätverket. Lamporna lyser, kontakt finns. Men sen händer inte så mycket mer. Dip-switcharna står som de ska. Tror jag i alla fall. En mycket konstig apparat med en utförlig manual på tyska som inte alls verkar stämma överens med verkligheten.frippan skrev:Har meckat lite med de, har 4 st på jobbet.
Har lagt in de i home assistent för att hålla koll på hur mycket vi laddar och hur fort det går.
Är inte supernöjda med de som uppkopplade enheter.
Men laddningen har alltid fungerat bra så är man bara ute efter en box som laddar bra så är det inga problem.
Men för att konfigurera de är det lite mer strul. Är lite dipswitchar att ställa in.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Keba P30
Finns en inställning i boxen att den inte skall skicka ut inställningarna till USB-minnet.mati skrev:Hur har du fått dem att koppla upp sig mot nätverket? Det gör inte min. Man ska tydligen kunna konfigurera den med en USB-sticka. Enligt manualen är det bara stoppa in en sticka och så kopierar boxen konfig-filen i root katalogen. Men det gör den inte alls. Den ignorerar alla mina stickor som jag testat. Och den ignorerar även nätverket. Lamporna lyser, kontakt finns. Men sen händer inte så mycket mer. Dip-switcharna står som de ska. Tror jag i alla fall. En mycket konstig apparat med en utförlig manual på tyska som inte alls verkar stämma överens med verkligheten.frippan skrev:Har meckat lite med de, har 4 st på jobbet.
Har lagt in de i home assistent för att hålla koll på hur mycket vi laddar och hur fort det går.
Är inte supernöjda med de som uppkopplade enheter.
Men laddningen har alltid fungerat bra så är man bara ute efter en box som laddar bra så är det inga problem.
Men för att konfigurera de är det lite mer strul. Är lite dipswitchar att ställa in.
Men det verkar ju drygt om den funktionen är standard på din box.
Men annars skall det bara bara att stoppa in ett minne som är formaterat med fat32.
Kör de med rj45 kabel.
Kan fota av hur jag har ställt mina dipswitchar om det skulle hjälpa?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Keba P30
Hittade denna gamla bild i telefonen, man ser nästan alla switchar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Keba P30
Tack för bilden.. Mina switchar står likadant. Konstigt att det inte funkar då. Kanske är det nåt fel på min box. Men laddningen funkar bra.frippan skrev:Hittade denna gamla bild i telefonen, man ser nästan alla switchar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14