Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av Johlei »

Jag har WC och ska köpa solpaneler. Finns det något enkelt och ekonomiskt sätt att ladda Teslan dagtid ENDAST om solcellerna producerar mer än husets övriga konsumtion?

I annat fall vill jag ladda på natten ju.

Normalt laddar jag upp till 65% SoC i min M3 LR, men tänker att bilen ska kunna laddas på upp till 90% SoC om det görs med överskottsel.

Kanske nåt Arduinoprojekt som styr WC:ns laddfart via lastdelningsinterfacet på nåt sätt?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av OfarligTesla »

Låter som du vill lösa lite hemautomation, håller själv på med Home Assistant för att styra det mesta här. Gissar att lastdelningsinterfacet har olika API:er?
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av Johlei »

Ja men nån slags home automation.

Så jag behöver känna av om energi går in eller ut ur huset och så klart takten; känna av SoC på bilen; känna till tiden på dygnet.

Kunna styra WC:s laddhastighet - ingen aning om det är ett datorprotokoll eller typ bara ett elektriskt protokoll (t.ex. 0-32V som anger hur många Ampere som varje WC får ladda med)?

Bilen ska väl stå på max laddhastighet och att ladda så snart den kopplas in....
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av OfarligTesla »

Johlei skrev:
Ja men nån slags home automation.

Så jag behöver känna av om energi går in eller ut ur huset och så klart takten; känna av SoC på bilen; känna till tiden på dygnet.

Kunna styra WC:s laddhastighet - ingen aning om det är ett datorprotokoll eller typ bara ett elektriskt protokoll (t.ex. 0-32V som anger hur många Ampere som varje WC får ladda med)?

Bilen ska väl stå på max laddhastighet och att ladda så snart den kopplas in....
Skulle säga att allt beror på vad du har för prylar. Jag hade personligen sett till att ha både smarta laddare samt saker som övervakar solcellerna. Så att man kan känna av när solcellerna levererar ström och då sätter laddaren till att ladda med exakt den mängden minus vad som går till huset.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av ReNewAble »

Sen vill man inte alltid ladda vid överproduktion heller. Är elpriset högt när du producerar så är det fördelaktigare att sälja produktionen och sedan ladda när elen är billigare, normalt på natten. Idag har jag laddat bilen på dagen då solen skiner på bra och det är blåsigt vilket gör att elpriset är lågt. Är då bättre att skicka in det i bilen. Jag har ingen automation för detta dock utan får göra det manuellt än så länge.

Men det hade varit intressant om man hade kunnat få till en lösning med ett system som automatisk laddar bilen på dagen vid överproduktion om det är ekonomiskt fördelaktigt. Jag har fast pris på elen vilket för det enklare att räkna på.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av tor-ake »

Exakt detta är vad TWCManager är till för.

https://github.com/dracoventions/TWCManager
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av [JM] »

Normalt ser ju profilen på elpriset ut så här:
Screenshot_20210321-142659_Tibber.jpg
Då vill du ju sälja överskottet och köpa tillbaka på natten.

Inte förän staten tar bort bidraget på 60öre som kompenserar för köp/sälj momsen så blir ditt problem aktuellt.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av Johlei »

[JM] skrev:
Normalt ser ju profilen på elpriset ut så här:
Screenshot_20210321-142659_Tibber.jpg
Då vill du ju sälja överskottet och köpa tillbaka på natten.

Inte förän staten tar bort bidraget på 60öre som kompenserar för köp/sälj momsen så blir ditt problem aktuellt.
Du har säkert rätt. Men

1) Jag får aldrig lika bra betalt ens efter skattereduktion för min sålda el som jag måste betala för köpt el vid samma tidpunkt när hänsyn tas till överföringskostnaderna, eller hur?
2) är inte prisvariationerna mellan natt och dag lägre på sommaren vilket är när jag överproducerar?

En möjlig utkomst av det är att jag drar in lika mycket stålars på den sålda elen som den jag köper för att ladda på natten. Fast då utan att jag lagt ner tid eller pengar på hemautomation. Och då kan jag lika gärna göra på det viset.

En annan möjlighet är att jag går lite back jämfört med att ha en hemautomation på plats, i varje fall om man inte räknar med investeringskostnaden för hemautomationen..... :-/

Men det ska nog kosta välidgt nära noll för att bära sig rent ekonomiskt. Trist.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av OHt »

Vet inte vad "OMM" står för forumet vimlar av mystiska förkortningar mer eller mindre obegripliga...

Laddar själv med zappi2 när solen skiner se: https://myenergi.com/product/zappi/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av [JM] »

Vår solcellsanläggning på huset på 16kW kan ju lätt lämna 200-300kWh per vecka i överskott på sommaren.
Hur mkt bil kör du på natten på sommaren?
Om bilen ska svälja all laddning , 300kWh/vecka, dagtid så måste jag sen köra mer än 100mil/vecka, nattetid , för att konsumera den producerade elen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av Johlei »

[JM] skrev:
Vår solcellsanläggning på huset på 16kW kan ju lätt lämna 200-300kWh per vecka i överskott på sommaren.
Hur mkt bil kör du på natten på sommaren?
Om bilen ska svälja all laddning , 300kWh/vecka, dagtid så måste jag sen köra mer än 100mil/vecka, nattetid , för att konsumera den producerade elen.
Jag funderar på en anläggning i samma storleksklass. Det lär jag inte orka köra upp (speciellt inte nattetid :-) ).

Hmmmm.....
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av Johlei »

OHt skrev:
Vet inte vad "OMM" står för forumet vimlar av mystiska förkortningar mer eller mindre obegripliga...

Laddar själv med zappi2 när solen skiner se: https://myenergi.com/product/zappi/
Zappi: tack för tipset!

OMM lärde jag mig på tekniska högskolan: ”Om och endast om” som i ”jag äter OMM jag är hungrig” (inga snacks eller fika bara för att det är gott alltså) :-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av ReNewAble »

[JM] skrev:
Normalt ser ju profilen på elpriset ut så här:
Screenshot_20210321-142659_Tibber.jpg
Då vill du ju sälja överskottet och köpa tillbaka på natten.

Inte förän staten tar bort bidraget på 60öre som kompenserar för köp/sälj momsen så blir ditt problem aktuellt.
Beror lite på vilket elområde man bor i hur mycket det fluktuerar och sen om man har låst sitt elpris eller ej.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av tor-ake »

Johlei skrev:

1) Jag får aldrig lika bra betalt ens efter skattereduktion för min sålda el som jag måste betala för köpt el vid samma tidpunkt när hänsyn tas till överföringskostnaderna, eller hur?
2) är inte prisvariationerna mellan natt och dag lägre på sommaren vilket är när jag överproducerar?
Jag försökte också använda upp min solel själv innan jag bytte till leverantör som har nordpools spotpris utan pålägg. Men med 44 öre energiskatt och (Eon sthlm) 16 öre transmission (= 60 öre, skattereduktionen precis) så blir det oftast mer betalt för att mata ut på nätet än vad det kostar att förbruka på natten. Även sommartid, eftersom det blåser dåligt och kärnkraften pausar för att underhålla och ladda om.

Typiskt förra sommaren var 40-50 öre när solen gassade och 30 öre på natten när man laddade bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ladda teslan dagtid OMM överproduktion av solcellsel?

Inlägg av LasseTM »

Johlei skrev:
[JM] skrev:
Normalt ser ju profilen på elpriset ut så här:
Screenshot_20210321-142659_Tibber.jpg
Då vill du ju sälja överskottet och köpa tillbaka på natten.

Inte förän staten tar bort bidraget på 60öre som kompenserar för köp/sälj momsen så blir ditt problem aktuellt.
Du har säkert rätt. Men

1) Jag får aldrig lika bra betalt ens efter skattereduktion för min sålda el som jag måste betala för köpt el vid samma tidpunkt när hänsyn tas till överföringskostnaderna, eller hur?
2) är inte prisvariationerna mellan natt och dag lägre på sommaren vilket är när jag överproducerar?

En möjlig utkomst av det är att jag drar in lika mycket stålars på den sålda elen som den jag köper för att ladda på natten. Fast då utan att jag lagt ner tid eller pengar på hemautomation. Och då kan jag lika gärna göra på det viset.

En annan möjlighet är att jag går lite back jämfört med att ha en hemautomation på plats, i varje fall om man inte räknar med investeringskostnaden för hemautomationen..... :-/

Men det ska nog kosta välidgt nära noll för att bära sig rent ekonomiskt. Trist.
Om det skiljer mer än 15-20 öre mellan priset på dagen kontra natten så bör du nattladda.
Om differensen är under 20 öre ladda på dagtid, jag har också en Zappa V2 hemma men laddar alltid på natten ändå.
Över ett helt år tjänar man på det även om man förlorar några dagar, men du får tänka på att du bidrar med samhällsnytta också de dagar du förlorar 10-15 öre totalt på att ladda din bil.
För elnätet mår just nu bättre om du nattladdar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar