vilken laddbox skall jag köpa ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LarsL »

Det intressanta vore ju om man kan göra en pryl som imiterar HAN-porten, men det var kanske det du syftade på? Nu kommer ju även sega bolag Om Vattenfall tvingas att installera HAN-port på alla mätare innan 2025 men det finns ju ett litet fönster.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Det intressanta vore ju om man kan göra en pryl som imiterar HAN-porten, men det var kanske det du syftade på? Nu kommer ju även sega bolag Om Vattenfall tvingas att installera HAN-port på alla mätare innan 2025 men det finns ju ett litet fönster.
Var inte det jag syftade på. Det jag syftade på var att Easee just nu utvecklar och testar (tror de är mer i slutfasen av utvecklingen) en version av Equalizer som mäter med externa strömklampar (clips) likt de som Watty och andra använder sig av. De sätts ju direkt på de tre inkommande huvudledningarna.

Men är ju ingen dum idé du har ovan! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Det intressanta vore ju om man kan göra en pryl som imiterar HAN-porten, men det var kanske det du syftade på? Nu kommer ju även sega bolag Om Vattenfall tvingas att installera HAN-port på alla mätare innan 2025 men det finns ju ett litet fönster.
Var inte det jag syftade på. Det jag syftade på var att Easee just nu utvecklar och testar (tror de är mer i slutfasen av utvecklingen) en version av Equalizer som mäter med externa strömklampar (clips) likt de som Watty och andra använder sig av. De sätts ju direkt på de tre inkommande huvudledningarna.

Men är ju ingen dum idé du har ovan! :)
Kanske nåt i stil med MyEnergy Harvi som kommunicerar trådlöst direkt med deras Zappi laddbox, om man inte vill dra sladd från elmätaren.
https://myenergi.com/product/harvi/
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Black »

Jag köpte en accelev 11kw med inbyggd lastbalanserare. Fråga mig inte hur det fungerar men det verkar gå på nån form av spänningsfall...
Det finns många funktioner bla ovan nämnda samt balansering av batteri och skonsam laddning mm. Det är också portabel så man kan ta den med sig om behov finns och ny programvara via usb. Vet ej vad kalaset kostar än eftersom jag haft ute elektriker för kontroll av befintligt uttag och inte fått nån total räkning än.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Black skrev:
Jag köpte en accelev 11kw med inbyggd lastbalanserare. Fråga mig inte hur det fungerar men det verkar gå på nån form av spänningsfall...
Det finns många funktioner bla ovan nämnda samt balansering av batteri och skonsam laddning mm. Det är också portabel så man kan ta den med sig om behov finns och ny programvara via usb. Vet ej vad kalaset kostar än eftersom jag haft ute elektriker för kontroll av befintligt uttag och inte fått nån total räkning än.
Hur har din Accelev funkat nu i vintras när det var riktigt kallt?
Lyckades den få bilen att sänka strömstyrkan i tid så att huvudsäkringarna klarade sig när även övriga laster (tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis & ugn, dammsugare, bastu etc.) gick igång?

Kommer den upp i 10-11kW laddning nu när det är varmare och övrig last är låg?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Black »

Hur har din Accelev funkat nu i vintras när det var riktigt kallt?
Lyckades den få bilen att sänka strömstyrkan i tid så att huvudsäkringarna klarade sig när även övriga laster (tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis & ugn, dammsugare, bastu etc.) gick igång?

Kommer den upp i 10-11kW laddning nu när det är varmare och övrig last är låg?[/quote]

Jag fick den strax efter det blivit lite varmare men den verkar fungera. Den går upp till 11kw och drar ner fort ibland för att sedan gå upp långsamt till 11kw igen, och har inte skjutit några säkringar än (ta i trä...). Har inte undersökt eller testat funktionen aktivt men det verkar fungera.
Jag har även testat balanseringen. Då verkar den ladda mer stötvis men har inte kollat om batteriet blivit mer balanserat eller ej.
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av fnw »

BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
martinot skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Vad krävs för att lastbalanseringen med Easee + Watty ska funka snabbt och pålitligt?
Pratar de direkt med varandra eller via nån servertjänst och abonnemang hos Tibber?

Funkar Zaptec Go + deras effektvakt/energimätare på samma vis?
Tyvärr pratar de inte direkt med varandra. Det är den stora nackdelen. De går över internet och molntjänst. Den var nere ett tag runt nyår, och då slutade lastbalanseringen att fungera.
Ja då verkar lösningen ganska sårbar och kanske inte alltid så snabb på att reagera.
Finns det förresten nån som vill underhålla molntjänsten i framtiden om det inte kostar något att använda den (idag)?

Så, vilka laddboxar pratar direkt med sina effektvakter/energimätare?
De nya lösningar för lastbalansering som Easee i Norge sjäva har tagit fram (Watty från Tibber, som kräver internet/molntjänst, har sitt ursprung från en startup av folk från KTH), och arbetar med att ta fram, pratar direkt med varandra i ett eget lokalt trådlöst nät. De är till skillnad från Watty inte beroende av internet eller att någon molntjänst är uppe.
Jag antar du menar nya Easee Equalizer.
Den verkar dock kräva att elmätaren har en HAN-port (RJ45) som dessutom klarar Norsk standard.
Jag tycker Equalizer verkar riktigt smart. Easee håller på att ta fram en version av Equalizer för nederländsk/internationell/svensk standard av HAN-kontakt (RJ12), enligt svar från deras kundtjänst idag:
Dette er noe vi jobber med og utvikle for tiden ja. Jeg våger ikke si en eksakt release dato, men i løpet av høsten vil dette mest sannsynlig lanseres da mange svenske og danske kunder har et behov for denne.
Eon har bytt min mätare till en med RJ12.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av icreate »

Jag vet att många här på forumet förordar Easees laddbox ihop med Watty. Jag kan inte ha Watty eftersom jag inte har ett sånt uttag på min elmätare. Skårebo säljer ett tillbehör till Easee som heter Enegic. Det är en lastbalanserare som klampas, men den kostar 3000, så då börjar det bli lika dyrt som andra alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av Defa eRange iq? Min granne som är elektriker säger att den är mer rejäl än Easee.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-iq-fast-kabel/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av [JM] »

icreate skrev:
Jag vet att många här på forumet förordar Easees laddbox ihop med Watty. Jag kan inte ha Watty eftersom jag inte har ett sånt uttag på min elmätare. Skårebo säljer ett tillbehör till Easee som heter Enegic. Det är en lastbalanserare som klampas, men den kostar 3000, så då börjar det bli lika dyrt som andra alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av Defa eRange iq? Min granne som är elektriker säger att den är mer rejäl än Easee.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-iq-fast-kabel/
Wattyn och Enegic fungerar på samma sätt. Dvs du sätter en strömtång på varje fas.
Tibber pulse däremot kopplar man in mot elmätaren.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

icreate skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Defa eRange iq? Min granne som är elektriker säger att den är mer rejäl än Easee.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-iq-fast-kabel/
Har din elektriker elbil och använder den själv, eller säljer han bara elboxarna?

Menar han elektriskt mer rejäl, eller mekaniskt/utseendemässigt mer rejäl (det senare är nog mer ett tyckande skulle jag misstänka)?

En nackdel som jag ser direkt är att den, precis som Teslas WC, inte kan byta Typ2-kabeln. I många fall är det första som går sönder på en sådan box just kabeln i dess infästningar (antingen infästningen i boxen, eller i handtaget). Det skulle jag oroa mig för mer mekaniskt än själva boxens design.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LarsL »

icreate skrev:
Jag vet att många här på forumet förordar Easees laddbox ihop med Watty. Jag kan inte ha Watty eftersom jag inte har ett sånt uttag på min elmätare. Skårebo säljer ett tillbehör till Easee som heter Enegic. Det är en lastbalanserare som klampas, men den kostar 3000, så då börjar det bli lika dyrt som andra alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av Defa eRange iq? Min granne som är elektriker säger att den är mer rejäl än Easee.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-iq-fast-kabel/
Watty är varianten som har klämmor som snäpps fast runt kablarna så den funkar över allt. Det är Pulse som kräver en HAN-port på elmätaren.

Många elektriker har avtal med en butik eller ett företag och föredrar då så klart produkter som säljs av det företaget. Den har ofta stora rabatter och kan därför ha bra marginaler ut mot kunden.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av p1457 »

icreate skrev:
Jag vet att många här på forumet förordar Easees laddbox ihop med Watty. Jag kan inte ha Watty eftersom jag inte har ett sånt uttag på min elmätare. Skårebo säljer ett tillbehör till Easee som heter Enegic. Det är en lastbalanserare som klampas, men den kostar 3000, så då börjar det bli lika dyrt som andra alternativ.

Är det någon som har erfarenhet av Defa eRange iq? Min granne som är elektriker säger att den är mer rejäl än Easee.

https://www.defa.com/se/produkt/erange-iq-fast-kabel/
Min elektriker tyckte också att eease inte var tillräckligt rejäl. Med motiveringen att det är ju bara kretskort inuti så går den sönder måste man byta hela boxen.
Jaha, sa jag. Men jag kan ju köpa tre st eease till samma pris som din "rejäla" box som kan repareras.
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Markus »

p1457 skrev:
Min elektriker tyckte också att eease inte var tillräckligt rejäl. Med motiveringen att det är ju bara kretskort inuti så går den sönder måste man byta hela boxen.
Jaha, sa jag. Men jag kan ju köpa tre st eease till samma pris som din "rejäla" box som kan repareras.
Jag är elektriker och hade samma uppfattning som din elektriker tills nyligen. Att kunna byta enstaka delar i en box tex en kontaktor är att föredra. Men som du säger så kostar en easee box ca hälften av vad övriga boxar som är av "rejälare" slag på marknaden. Då är det svårt att motivera en kund att välja något annat än easee. Framförallt då den har alla funktioner samt många där till som övriga dyrare boxar har.

Det man kanske skulle kunna trycka på i sådana fall är resursslöseri. Onödigt att byta en hel box när det är en liten del som har gått sönder.

Till privatkunder har jag börjat föreslå easee boxen.
Däremot till större bostadsrättsföreningar, företag samt offentliga miljöer så skulle jag valt en laddbox av "rejälare" slag.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av p1457 »

Jo det är ju bra att spara på resurserna. Jag har kört med eease i fem år nu tror jag utan problem. Man får väl fråga sig hur troligt det är att boxen går sönder och hur mycket man tycker det är värt att kunna reparera en box.

Hur mycket skulle det kosta en privatperson att byta en trasig kontaktor i en laddbox? Inkl framkörningsavgifter och allt?
I runda slängar alltså.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

p1457 skrev:
Jo det är ju bra att spara på resurserna. Jag har kört med eease i fem år nu tror jag utan problem. Man får väl fråga sig hur troligt det är att boxen går sönder och hur mycket man tycker det är värt att kunna reparera en box.

Hur mycket skulle det kosta en privatperson att byta en trasig kontaktor i en laddbox? Inkl framkörningsavgifter och allt?
I runda slängar alltså.
Få elektriker jobbar inte om de inte kan fakturera 2000:- minst är min erfarenhet.
Skulle byta säkring från 25 till 16A i huset och det var inte lätt att hitta någon som var villig att göra det.
En längre ner på gatan gjorde det till sist som har elfirma för 1500+moms :/ 3 minuters jobb och sedan skicka in papper till Vattenfall.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Taz
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 nov 2020 18:04

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Taz »

Vet inte om det fortfarande är aktuellt eller inte men jag älskar min kombo av Easee och Tibber. Lade till Pulse häromveckan även om jag aldrig haft problem med säkringarna i huset.

Funkar hur bra som helst och appen är bra. Rekommenderas.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av icreate »

Jo, jag blandade ihop Watty och Pulse. Sorry.
Jag gjorde iaf min granne elektrikern besviken och tackade nej till den förmånliga offerten på Defa eRange. Den är säkert bra, men den är väldigt stor! Typ som 4 Easee-boxar!

Jag beställde Easee med Enegic lastvakt från Skårebo. Det blir säkert kanon.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Black »

Jag har en Accelev 11kw med inbyggd lastbalansering och portabel med röd 380 kontakt. Den kostade mig drygt 5000 inkl kontroll av befintlig 380 kontakt. Lätt att få kontakt med ev solutions via chat,mail men det tog en evighet med leverans och fakturan tog ett halvår trots att jag låg på… Ville beställa en Wi-Fi adapter i efterhand men har fortfarande inte fått den efter flera månader… Annars väldigt nöjd med boxen och den lastbalanserar bra trots att den bara är inkopplad på vanlig kontakt.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Java »

icreate skrev:
Jo, jag blandade ihop Watty och Pulse. Sorry.
Jag gjorde iaf min granne elektrikern besviken och tackade nej till den förmånliga offerten på Defa eRange. Den är säkert bra, men den är väldigt stor! Typ som 4 Easee-boxar!

Jag beställde Easee med Enegic lastvakt från Skårebo. Det blir säkert kanon.
Har gjort detsamma, beställt Easee med Enegic och får den inkopplad den 21;e.
Enegic kommer jag själv att koppla in när elmätaren är bytt, viktigt är att tala om för företaget som byter att dom aktiverar HAN-porten.
Kommer innan bytet av elmätare att köra med lägre laddström.... o va f..n bor man i Skåne så blir det inte så kallt på vintern, däremot fryser man desto mer :)
Skriv svar