vilken laddbox skall jag köpa ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

Hejsan

Är snart ägare till en Tesla 3 LR. Hämtar den om 2 dagar från Trosta.

Bor i hus och skall köpa en laddbox och i början trodde jag att det var solklart att man skulle ha Tesla boxen men ju mer jag läser i vissa av trådarna känns det som att den inte håller måttet riktigt.

Nu har jag redan snackat med en elkille och till och med hämtat en box från butiken i Segeltorp men den är i sin packning fortf och går säkert att lämna tillbaka. Vad är era råd, är det så illa med Tesla laddaren eller ska jag köpa en annan ??. Många har pratat om Easee tex.

Jag tar tacksamt emot alla råd som finns. Bor i en relativt nybyggt hus från 2017, har en 25A ( visste innan elkillen frågade inte ens vad det var :) ) elskpåpet sitter en bit från där bilen skall stå, gissar ca 13-14 m. Håller samtidigt med ett garageprojekt och när den väl är klar kommer laddboxen sättas fast där men tills vidare ca 13-14 m från elskåpet.

Ok jag väntar med spänning på era råd :)
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av MagnusR »

Har en Charge-Amps för fruns laddhybrid. Har funkat bra i ett par år. Man kan dra ut en månadsrapport och se laddning dag för dag om man gillar det.
Köpte en Easee till Teslan, mest för att pröva. Tog även lastbalansering. Fördelen med Easee är ju att du kan välja valfri kabel. Köpte en med Teslaknapp.
Easee var lätt att starta upp och konfigurera men jag kan inte se samma typ av månadsrapport som Charge Amps, däremot förbrukning för hela månaden.
Tips är att ta allting genom elektriker om du är berättigad till grön el-avdrag.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av [JM] »

Det är många som kör med teslas box utan problem.
Dessa personer skriver inget på forumet om sina boxar för dom fungerar.
Därför blir det så att det enda du läser om teslas boxar är relaterat till problem.
Samma sak upprepas med teslas bilar.
Alla vet det ena och det andra om dom pga av nåt dom läst.
Det dom missar är alla som är nöjda med sina bilar och inte skriver det på forumet...

Antag att alla boxar "går sönder" ungerfär med samma %-halt.
Antag vidare att folk bara tar upp saker när det blir problem.
Om det finns massor med teslaboxar så kommer då det finnas mkt mer trådar gällande problem med dessa.
Betyder det att boxarna är sämre? Nej.

Nu vet vi ju inte hur många boxar som installerats, hur många % av dessa som har problem, hur många % av ägarna till dessa boxar som faktiskt skriver här.

När det blir vanligare med boxar från andra leverantörer så kommer antalet trådar om dem också öka...
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LarsL »

Det är ju bra att ha en box med en app eller något så att man kan styra den. Sedan kan det vara vettigt att det går att montera någon slags effektvakt mot huset så att laddningsnivån kan anpassas mot andra förbrukare.
Easee genom Tibber ger mig full koll på laddning och kostnader.
Tesla Wallcharger har inga uppkopplade funktioner och börjar kännas lite gammal. Det finns rapporter om tillförlitlighetsproblem också, vet inte hur det förhåller sig emot andra laddare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av [JM] »

Ytterligare en aspekt.
Alla teslas destination-chargers runt om i världen är samma box som du köper som privatperson.
Om det vore massa problem med dom så skulle ju tesla själva få massor med serviceärenden på dessa.

Jag killgissar att teslas laddbox är den mest producerade laddboxen på planeten.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

Jag hade eventuellt kollat på Zappi V2 om du i framtiden planerar solceller på taket eller har det, har dessutom lastbalansering så man slipper bry sig om att gå upp i huvudsäkring.
Annars hade jag tittar på Tibbers box men den känns lite B är min känsla dessutom har det historiskt varit svårt att köpa watty till tibber så man kan lastbalansera den.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

LasseTM skrev:
Jag hade eventuellt kollat på Zappi V2 om du i framtiden planerar solceller på taket eller har det, har dessutom lastbalansering så man slipper bry sig om att gå upp i huvudsäkring.
Annars hade jag tittar på Tibbers box men den känns lite B är min känsla dessutom har det historiskt varit svårt att köpa watty till tibber så man kan lastbalansera den.
Solpaneler skall upp om ett par veckor :)

Hmm så frågan är mellan att behålla Teslaboxen jag köpt o bara be elkillen att sätta upp och hoppas på det bästa :) eller lämna igen den och köp endera Zappi dom verkar vara en väldigt smart box eller Easee som väldigt många verkar föredra.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av kenjon »

Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

LasseTM skrev:
kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Ok så en Zappi laddare utan sladd och sen köper jag själva sladden ? Alternativt köper jag Zappi med dess sladd.

Är detta mer för att slippa gå in i bilen eller använda appen för att öppna luckan eller finns det andra fördelar ?

Som sagt jag har redan köpt Tesla boxen men funderar på att återlämna den och köpa något som tycks passa bättre och som känns modernare, Tesla boxen köpte jag utan större undersökning då nybörjare som jag är inom elbilsvärlden såg Tesla laddare som given när man köpte en Tesla :). Zappi verkar även bra med tanke på att vi också installerar solpaneler.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

ufumav skrev:
LasseTM skrev:
kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Ok så en Zappi laddare utan sladd och sen köper jag själva sladden ? Alternativt köper jag Zappi med dess sladd.

Är detta mer för att slippa gå in i bilen eller använda appen för att öppna luckan eller finns det andra fördelar ?

Som sagt jag har redan köpt Tesla boxen men funderar på att återlämna den och köpa något som tycks passa bättre och som känns modernare, Tesla boxen köpte jag utan större undersökning då nybörjare som jag är inom elbilsvärlden såg Tesla laddare som given när man köpte en Tesla :). Zappi verkar även bra med tanke på att vi också installerar solpaneler.
Kör på en modern box (Teslas egna har inte bara tveksam kvalitet, men även enormt omoderna och efterblivna, till skillnad från SuC och deras bilar som är i framkant).

Bytte själv från Tesla WC till Easee, men även många andra moderna boxar finns som nämnts (Chargeamp, zappi, mflr). Undvik Garos boxar (mycket problem med just Tesla där).

Hade jag varit du så hade jag lämnat tillbaka den oanvända Tesla WC direkt utan tvekan (gillar Tesla mycket, men deras väggbox är inte den smartaste).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

ufumav skrev:
LasseTM skrev:
kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Ok så en Zappi laddare utan sladd och sen köper jag själva sladden ? Alternativt köper jag Zappi med dess sladd.

Är detta mer för att slippa gå in i bilen eller använda appen för att öppna luckan eller finns det andra fördelar ?

Som sagt jag har redan köpt Tesla boxen men funderar på att återlämna den och köpa något som tycks passa bättre och som känns modernare, Tesla boxen köpte jag utan större undersökning då nybörjare som jag är inom elbilsvärlden såg Tesla laddare som given när man köpte en Tesla :). Zappi verkar även bra med tanke på att vi också installerar solpaneler.
Se till att din elektriker också beställer sladd om du kan få bidrag.
Han bör beställa både box och sladd om du kan få bidraget.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

Eftersom du har en M3, som saknar knapp vid laddluckan att avsluta laddningen och frikoppla kabeln, så skulle jag se till att beställa en Typ2-kabel med inbyggd Teslaknapp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av R2_m3 »

Ja har en zappi på landet och mycket praktiskt att låta den styra så den bara laddar bilen med vad huvudsäkringarna tål. Går också att se till att den bara laddar bilen med solel.
EB9F6C27-E8F2-4FC1-8166-424EE9385B7D.jpeg
Och jag köpte också en laddkabel med Tesla knapp. Praktiskt.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

Klockrent! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

martinot skrev:
ufumav skrev:
LasseTM skrev:
kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Ok så en Zappi laddare utan sladd och sen köper jag själva sladden ? Alternativt köper jag Zappi med dess sladd.

Är detta mer för att slippa gå in i bilen eller använda appen för att öppna luckan eller finns det andra fördelar ?

Som sagt jag har redan köpt Tesla boxen men funderar på att återlämna den och köpa något som tycks passa bättre och som känns modernare, Tesla boxen köpte jag utan större undersökning då nybörjare som jag är inom elbilsvärlden såg Tesla laddare som given när man köpte en Tesla :). Zappi verkar även bra med tanke på att vi också installerar solpaneler.
Kör på en modern box (Teslas egna har inte bara tveksam kvalitet, men även enormt omoderna och efterblivna, till skillnad från SuC och deras bilar som är i framkant).

Bytte själv från Tesla WC till Easee, men även många andra moderna boxar finns som nämnts (Chargeamp, zappi, mflr). Undvik Garos boxar (mycket problem med just Tesla där).

Hade jag varit du så hade jag lämnat tillbaka den oanvända Tesla WC direkt utan tvekan (gillar Tesla mycket, men deras väggbox är inte den smartaste).
ok, nu är bilen hämtad, barnen helt kära i bilen :)

Fick bilen o laddningen var på närmare 60 % så jag stannade kvar en liten stund o laddade upp den till 85 % har ju som sagt ingen laddbox hemma än :)

Kommer göra som du säger här. Lämnar igen Tesla boxen. Lyssnade lite för mkt på polare som inte kan något om laddboxar...det var ungefär. Klart du skall ha en tesla box om du kör tesla :) men men efter allt jag läst här o även hört från Teslas egna säljare så tror jag de får tillbaka den imorgon.

Går mellan Easee och Zappi. Zappi känns mest logiskt eftersom vi också kommer få solpaneler uppsatta o klara att användas inom ca 1 månad. Den verkar väldigt smart o det känns inte som att det är läge att snåla med 2-3 tusen spänn o köpa en sämre laddbox i detta läge. Man lär väl ha denna box i ett par år.

Så jag ber min elkille köpa en Zappi utan sladd, på det montera en tesla sladd ( antar att sladden går att sätta på Zappi boxen ) o tar det ett par dagar extra så får det göra det. Får väl ladda med vanlig uttag hemma ( hörde att det funkar men slött ) eller åka förbi sollentuna o köra supercharger.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

ufumav skrev:
martinot skrev:
ufumav skrev:
LasseTM skrev:
kenjon skrev:
Vilken invertera ska du ha till solcellsanläggningen? FerroAmp har ju samarbete med C-Tek vad gäller laddare... att kunna mata ut likström direkt till bilen.
Vet inte om detta är en bra idé med en Tesla.
Tesla har ju begränsat laddhastigheten förut när bilar laddat för mycket DC och fixar du en DC laddare hemma lär du bli varse även om du bara laddar med 4-5kW.
En Tesla ser idag all form av DC som snabbladdning oavsett vilken hastighet som används.

Fördelen med tibber/easee är priset annars är Zappi trevligare på all punkter.
Köp den utan sladd och köp sladd med Tesla knapp.
Ok så en Zappi laddare utan sladd och sen köper jag själva sladden ? Alternativt köper jag Zappi med dess sladd.

Är detta mer för att slippa gå in i bilen eller använda appen för att öppna luckan eller finns det andra fördelar ?

Som sagt jag har redan köpt Tesla boxen men funderar på att återlämna den och köpa något som tycks passa bättre och som känns modernare, Tesla boxen köpte jag utan större undersökning då nybörjare som jag är inom elbilsvärlden såg Tesla laddare som given när man köpte en Tesla :). Zappi verkar även bra med tanke på att vi också installerar solpaneler.
Kör på en modern box (Teslas egna har inte bara tveksam kvalitet, men även enormt omoderna och efterblivna, till skillnad från SuC och deras bilar som är i framkant).

Bytte själv från Tesla WC till Easee, men även många andra moderna boxar finns som nämnts (Chargeamp, zappi, mflr). Undvik Garos boxar (mycket problem med just Tesla där).

Hade jag varit du så hade jag lämnat tillbaka den oanvända Tesla WC direkt utan tvekan (gillar Tesla mycket, men deras väggbox är inte den smartaste).
ok, nu är bilen hämtad, barnen helt kära i bilen :)

Fick bilen o laddningen var på närmare 60 % så jag stannade kvar en liten stund o laddade upp den till 85 % har ju som sagt ingen laddbox hemma än :)

Kommer göra som du säger här. Lämnar igen Tesla boxen. Lyssnade lite för mkt på polare som inte kan något om laddboxar...det var ungefär. Klart du skall ha en tesla box om du kör tesla :) men men efter allt jag läst här o även hört från Teslas egna säljare så tror jag de får tillbaka den imorgon.

Går mellan Easee och Zappi. Zappi känns mest logiskt eftersom vi också kommer få solpaneler uppsatta o klara att användas inom ca 1 månad. Den verkar väldigt smart o det känns inte som att det är läge att snåla med 2-3 tusen spänn o köpa en sämre laddbox i detta läge. Man lär väl ha denna box i ett par år.

Så jag ber min elkille köpa en Zappi utan sladd, på det montera en tesla sladd ( antar att sladden går att sätta på Zappi boxen ) o tar det ett par dagar extra så får det göra det. Får väl ladda med vanlig uttag hemma ( hörde att det funkar men slött ) eller åka förbi sollentuna o köra supercharger.
Du får ju även bidrag för sladden, se till att köpa en huv också och 6st ct klämmor.
Såhär såg min beställning ut.
D064BD1B-3254-443F-A1A0-78AF63B4C21F.png
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

alright perfekt med listan också :) jag får be elkillen jag fått kontakt med ( via en säljare på Tesla ) beställa dessa. Visst gäller 50 % på detta pris ?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

ufumav skrev:
alright perfekt med listan också :) jag får be elkillen jag fått kontakt med ( via en säljare på Tesla ) beställa dessa. Visst gäller 50 % på detta pris ?
50% på allt
Här hittar du landkrabbor ta med det på samma kvitto.
Finns säkert billigare sidor men jag köpte från evsolution, men ring dem och kolla antal klämmor har för mig att man fick 1st gratis.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

LasseTM skrev:
ufumav skrev:
alright perfekt med listan också :) jag får be elkillen jag fått kontakt med ( via en säljare på Tesla ) beställa dessa. Visst gäller 50 % på detta pris ?
50% på allt
Här hittar du landkrabbor ta med det på samma kvitto.
Finns säkert billigare sidor men jag köpte från evsolution, men ring dem och kolla antal klämmor har för mig att man fick 1st gratis.
https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

ok med risk för att vara jobbig :)

antar att du menar laddkablar ( landkrabbor ) :) klämmor förstår jag inte riktigt. Vill lösa detta så jag kan säga till elkillen att just köpa dessa och fixa installationen. Antar att dessa varor inte finns att plocka upp i Stockholm och kommer postas till mig och det lär ta ett par dagar så jag vill helst beställa asap.

Har lagt in enligt den order du hade gjort ovan, utöver detta behöver jag om jag vill kunna använda mig av Tesla kabeln en sådan. Det fanns inte att beställa hos Ev solution men jag kanske kan ringa dem och fråga imorgon. Just det med klämmor hängde jag inte med på du får gärna precisera vad det är :)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av R2_m3 »

@LasseTM: varför beställde du 5 lastavkännare (CT) ? Det ingår ju 3 i Zappin och så behöver man 3 till för att känna av elen från solpanelerna.
Jag hade bara beställt 1 (trodde det var ett 3-pack) men då ringde de mig och frågade om det inte var 3 jag ville ha :)
Lite lurigt att koppla in dem så de hamnar på rätt fas, jag fick jättekonstiga värden först men till slut när jag bytte plats på två av dem så visade allt rätt.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

Nu är det klart. Vi kör på en Easee, lämnar tillbaka Teslaboxen. Allt går via killen som skall installera. Pris efter 50 % dragen med installation blev 8925. Med lite tur så står boxen o är laddklar på måndag :) Tack för alla råd, jag brukar inte vara så petig när jag köper något o bilen köpte jag som sagt lite som att jag köpte 2 kilo äpplen men laddboxen la jag desto mer kraft på :)
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
C20C819B-F028-473E-97FE-70A2010E870C.jpeg
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

ufumav skrev:
Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Begränsade laddaren till 13A per fas och får försöka se till att det inte krockar med bullbak och liknande. Men 7,5 m kabel gör att jag kan välja att ladda i eller utanför garaget vilket känns tillräckligt flexibelt.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Skriv svar