vilken laddbox skall jag köpa ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av R2_m3 »

@LasseTM: varför beställde du 5 lastavkännare (CT) ? Det ingår ju 3 i Zappin och så behöver man 3 till för att känna av elen från solpanelerna.
Jag hade bara beställt 1 (trodde det var ett 3-pack) men då ringde de mig och frågade om det inte var 3 jag ville ha :)
Lite lurigt att koppla in dem så de hamnar på rätt fas, jag fick jättekonstiga värden först men till slut när jag bytte plats på två av dem så visade allt rätt.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

Nu är det klart. Vi kör på en Easee, lämnar tillbaka Teslaboxen. Allt går via killen som skall installera. Pris efter 50 % dragen med installation blev 8925. Med lite tur så står boxen o är laddklar på måndag :) Tack för alla råd, jag brukar inte vara så petig när jag köper något o bilen köpte jag som sagt lite som att jag köpte 2 kilo äpplen men laddboxen la jag desto mer kraft på :)
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
C20C819B-F028-473E-97FE-70A2010E870C.jpeg
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

ufumav skrev:
Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Begränsade laddaren till 13A per fas och får försöka se till att det inte krockar med bullbak och liknande. Men 7,5 m kabel gör att jag kan välja att ladda i eller utanför garaget vilket känns tillräckligt flexibelt.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LasseTM »

Jonny skrev:
ufumav skrev:
Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Begränsade laddaren till 13A per fas och får försöka se till att det inte krockar med bullbak och liknande. Men 7,5 m kabel gör att jag kan välja att ladda i eller utanför garaget vilket känns tillräckligt flexibelt.
Jag har 16A huvudsäkring och kört på 12A "fixed" i 2 år utan problem.
Köpte min Zappi i höstas om jag minns rätt och började lastbalansera.
Rätt skönt såhär i efterhand då jag upptäckte denna vinter när det var riktigt kallt, sådär -15-20 att min Nibe bergvärmepump som är 3-fas enbart kör styrdon på en fas, kompressor på en annan och patron på densista.
Många nätter när jag normalt laddar drog min bergvärmepump 16A själv på 1 fas de andra två var i stort sett obelastade.
Dvs omöjligt att ladda bilen, som tur är jobbar jag hemma så inga längre reser var planerade men när det blir riktigt kallt för att vara Stockholm så kan det vara lite risky att ha så låg huvudsäkring och en fast laddström.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

LasseTM skrev:
Jonny skrev:
ufumav skrev:
Jonny skrev:
Skönt ha fattat beslut. Fick nu på morgonen min Tesla laddare installerad av elektriker som även köpte in den, så det blir grönt avdrag på både jobb och material. Ingen lastbalansering så blir intressant att se hur det fungerar i praktiken med 16A huvudsäkring.
Återkom om det för det var anledningen till att jag valde en annan vi får se om det var rätt eller fel.

Skönt att kunna installera den som du gjort. Vi skall bygga ett garage och sen flytta på laddboxen när den väl är klar men just nu en provosorisk plats vid infarten ca 13-14 m från elskåpet så lite komplicerad installation.
Begränsade laddaren till 13A per fas och får försöka se till att det inte krockar med bullbak och liknande. Men 7,5 m kabel gör att jag kan välja att ladda i eller utanför garaget vilket känns tillräckligt flexibelt.
Jag har 16A huvudsäkring och kört på 12A "fixed" i 2 år utan problem.
Köpte min Zappi i höstas om jag minns rätt och började lastbalansera.
Rätt skönt såhär i efterhand då jag upptäckte denna vinter när det var riktigt kallt, sådär -15-20 att min Nibe bergvärmepump som är 3-fas enbart kör styrdon på en fas, kompressor på en annan och patron på densista.
Många nätter när jag normalt laddar drog min bergvärmepump 16A själv på 1 fas de andra två var i stort sett obelastade.
Dvs omöjligt att ladda bilen, som tur är jobbar jag hemma så inga längre reser var planerade men när det blir riktigt kallt för att vara Stockholm så kan det vara lite risky att ha så låg huvudsäkring och en fast laddström.
Ja det gäller väl att anpassa utifrån egen situation. Vi har fjärrvärme så vinter eller ej spelar mindre roll. Hade jag haft t.ex. en värmepump så hade det varit mer viktigt med lastbalansering.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av chaffis75 »

Ja lite snett svar men läste en tråd på fb där en person fått avslag på bidraget pågrund av tesla boxen inte uppfyller kraven..
Obs jag meddelar bara vad jag läst och lägger ingen värdering om detta är rätt eller fel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

ufumav skrev:
Nu är det klart. Vi kör på en Easee, lämnar tillbaka Teslaboxen. Allt går via killen som skall installera. Pris efter 50 % dragen med installation blev 8925. Med lite tur så står boxen o är laddklar på måndag :) Tack för alla råd, jag brukar inte vara så petig när jag köper något o bilen köpte jag som sagt lite som att jag köpte 2 kilo äpplen men laddboxen la jag desto mer kraft på :)
Gott! Grattis till en både modern box (easee) och bil (m3)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Jonny »

chaffis75 skrev:
Ja lite snett svar men läste en tråd på fb där en person fått avslag på bidraget pågrund av tesla boxen inte uppfyller kraven..
Obs jag meddelar bara vad jag läst och lägger ingen värdering om detta är rätt eller fel.
Jo hr nog sett detta jag också men tror det blev ändring på det. Sen är ju kravet att elektrikern köper in den vilket inte Tesla verkar ha tillåtit tidigare. Och, installationen kräver ju även att jordfelsbrytare ni installeras.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

martinot skrev:
ufumav skrev:
Nu är det klart. Vi kör på en Easee, lämnar tillbaka Teslaboxen. Allt går via killen som skall installera. Pris efter 50 % dragen med installation blev 8925. Med lite tur så står boxen o är laddklar på måndag :) Tack för alla råd, jag brukar inte vara så petig när jag köper något o bilen köpte jag som sagt lite som att jag köpte 2 kilo äpplen men laddboxen la jag desto mer kraft på :)
Gott! Grattis till en både modern box (easee) och bil (m3)! :D
Tackar :) Bilen känns riktigt bra om en lite annorlunda att köra när man är van vid en tung xc60...boxen ska upp på måndag o barnen tränar ett par hundra meter från Tesla i Segeltorp så medan jag var inne o lämnade Teslaboxen frågade jag om jag kunde ladda lite o det gick bra så det räcker till början på nästa vecka :)
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av MagnusR »

Kör M3 LR 2021 med Easee och kabel med Teslaknapp från Hamphi. Allt via elektrikern. Fick bilen idag. Funkar perfekt och kan redan säga att jag inte ångrar några extra kronor för knappen på kabeln.
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av Dexter »

Kör med Tesla Wallcharger med 7m fast kabel med orginal tesla knapp.
Boxen matar ju bara ström så jag ser inte finnessen med laddbox med intelligens som nödvändigt.
Men jag har ändå ett instrument i centralen som mäter effektfaktor kwh spänning m.m. som går att logga med ModBus.
Man kan ju ställa strömmen i bilen och den kommer ihåg det på den GPS positionen och även laddboxen ställs på vilken max ström den ska ge.
Fungerar perfekt och smidigt för 5000kr och 50% rabatt på det.
Helt klart prisvärt.
Användarvisningsbild
ufumav
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 mar 2021 08:07

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av ufumav »

MagnusR skrev:
Kör M3 LR 2021 med Easee och kabel med Teslaknapp från Hamphi. Allt via elektrikern. Fick bilen idag. Funkar perfekt och kan redan säga att jag inte ångrar några extra kronor för knappen på kabeln.
tog du typ 2 laddare 22 kW ? tänkte om jag också ska göra likadant :)
teslatesla
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2021 12:12

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av teslatesla »

Hej!

Är ny här på forumet, har ingen Tesla ännu så får se mig själv som en entusiast än så länge. :D
Men håller i alla fall på att undersöka saken.

Ni skriver om Teslaknapp på Easee-laddare... vad är det för något och var kan jag läsa mer om det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

teslatesla skrev:
Hej!

Är ny här på forumet, har ingen Tesla ännu så får se mig själv som en entusiast än så länge. :D
Men håller i alla fall på att undersöka saken.

Ni skriver om Teslaknapp på Easee-laddare... vad är det för något och var kan jag läsa mer om det?
Välkommen! :)

Easee är en mycket smartare laddbox än många. Använde tidigare Teslas WC, men har bytt till en Easee som jag köpte från Tibber, men som säljs på många ställen. Fördelen är att den kan ladda automatiskt när elen är som billigast på dygnet. En annan bra sak är att man kan ställa in effekten fjärr från mobilapp, eller ännu smidigare koppla till en automatisk lastbalansering som mäter den effekt som huset förbrukar, och sedan låta Teslan ladda med max effekt som blir över, utan att riskera att bränna huvudsäkringarna. Då regleras allt helt automatiskt och helt optimalt. Förutom att styras och vara uppkopplad över WiFi, så kan den även vara uppkopplad via inbyggt 4G-modem. Grymt smidigt om man har boxen utomhus en bit bort från huset där WiFi inte når.

Easee laddbox: https://easee-international.com/

Easee hos ÅF Tibber (också elmäklare som jag har som elleverantör för att kunna köpa el direkt för elbörspriser):
https://tibber.com/se/produkt/easee

Tesla M3 saknar (till skillnad från MS och MX) en fysisk laddknapp under laddluckan som man lätt kan avbryta laddningen och koppla loss kabeln med. Stökigt att behöva stoppa/låsa upp inne i bilen, eller via telefonen, så bra att ha en kabel som har denna knapp inbyggd. De finns normalt bara på Teslas egna laddboxar, men inte på andra boxar med fast kabel.

Easee har dock fördelen att den har ett Typ2-uttag, och där kan man ansluta vilken Typ2-kabel som man vill. Märkligt så har den Typ2-kabel som följer med Teslan (Mennekes eller Phoenix Contact) inte någon sådan Tesla-knapp. Dock finns de att köpa sådana lösa Typ2-kablar från andra tredjepartstillverkare som har inbyggd Teslaknapp i handtaget. De mest kända är väl från Metron Institute och EV Chargeking.

Här är den kabel jag har från Metron (valde en på 11m för att täcka parkering på en stor del av garageuppfarten):
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Här är motsvarande från EV ChargeKing (du kan även här beställa exakt vilken längd du vill ha på kabeln):
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av LarsL »

Upptäckte idag att det går bra att avbryta laddningen med Easee boxen. Tryckte av annan anledning på knappen ovanför ledlisten och då avbröts laddningen och kabeln kunde kopplas loss. Min tanke var att jag ville aktivera direkt laddning när jag kom hem, för att testa, och sedan tänkte jag avaktivera det genom att trycka igen. Men då låste kabeln upp sig istället... inte rätt men mycket bättre så klart. :D. Det är ju nästan lika smidigt att trycka på boxen som på kontakten till bilen. Får testa mer.
teslatesla
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2021 12:12

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av teslatesla »

martinot skrev:

Stökigt att behöva stoppa/låsa upp inne i bilen, eller via telefonen, så bra att ha en kabel som har denna knapp inbyggd. De finns normalt bara på Teslas egna laddboxar, men inte på andra boxar med fast kabel.

Easee har dock fördelen att den har ett Typ2-uttag, och där kan man ansluta vilken Typ2-kabel som man vill. Märkligt så har den Typ2-kabel som följer med Teslan (Mennekes eller Phoenix Contact) inte någon sådan Tesla-knapp. Dock finns de att köpa sådana lösa Typ2-kablar från andra tredjepartstillverkare som har inbyggd Teslaknapp i handtaget. De mest kända är väl från Metron Institute och EV Chargeking.
Tack för bra svar! Då förstår jag lite bättre. Är exakt sådan här information som inte är det lättaste att hitta, utan riskerar i stället att bli ett irritationsmoment när man väl har köpt allt. Att få förstahandsinformation är guld värd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Upptäckte idag att det går bra att avbryta laddningen med Easee boxen. Tryckte av annan anledning på knappen ovanför ledlisten och då avbröts laddningen och kabeln kunde kopplas loss. Min tanke var att jag ville aktivera direkt laddning när jag kom hem, för att testa, och sedan tänkte jag avaktivera det genom att trycka igen. Men då låste kabeln upp sig istället... inte rätt men mycket bättre så klart. :D. Det är ju nästan lika smidigt att trycka på boxen som på kontakten till bilen. Får testa mer.
Spännande, och inget som jag kände till (kan ju även kommit med en nyare programvaruuppdatering då Easee uppdateras OTA).

Kul tips, och skall försöka testa jag också! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

teslatesla skrev:
martinot skrev:

Stökigt att behöva stoppa/låsa upp inne i bilen, eller via telefonen, så bra att ha en kabel som har denna knapp inbyggd. De finns normalt bara på Teslas egna laddboxar, men inte på andra boxar med fast kabel.

Easee har dock fördelen att den har ett Typ2-uttag, och där kan man ansluta vilken Typ2-kabel som man vill. Märkligt så har den Typ2-kabel som följer med Teslan (Mennekes eller Phoenix Contact) inte någon sådan Tesla-knapp. Dock finns de att köpa sådana lösa Typ2-kablar från andra tredjepartstillverkare som har inbyggd Teslaknapp i handtaget. De mest kända är väl från Metron Institute och EV Chargeking.
Tack för bra svar! Då förstår jag lite bättre. Är exakt sådan här information som inte är det lättaste att hitta, utan riskerar i stället att bli ett irritationsmoment när man väl har köpt allt. Att få förstahandsinformation är guld värd.
Inga problem, och kul att det uppskattas! :D

Välkommen till forumet! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
teslatesla
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2021 12:12

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av teslatesla »

Som jag förstår det kopplar man upp Easee-laddboxen till sitt lokala wifi-nätverk och sedan kan man kontrollera vissa funktioner och se status m.m. Men hur lång räckvidd har den för att få åtkomst till nätverket? Garaget står väl ca. 20 meter från huset, är av av timmer-typ, liknande de här (om det har någon betydelse): https://attefallshuset24.se/garage-carportar/ och med isolering är väggarna ca. 20 cm tjocka. Lyckligtvis har jag redan elen indragen med 3-fas också. :D

Jag får lite halvdålig täckning med mobilen inne i garaget, men har laddboxen bättre eller sämre räckvidd än en telefon mån tro?
Kanske är säkrast att helt enkelt räkna med att skaffa en rejäl wifi-repeater också i så fall?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

teslatesla skrev:
Som jag förstår det kopplar man upp Easee-laddboxen till sitt lokala wifi-nätverk och sedan kan man kontrollera vissa funktioner och se status m.m. Men hur lång räckvidd har den för att få åtkomst till nätverket? Garaget står väl ca. 20 meter från huset, är av av timmer-typ, liknande de här (om det har någon betydelse): https://attefallshuset24.se/garage-carportar/ och med isolering är väggarna ca. 20 cm tjocka. Lyckligtvis har jag redan elen indragen med 3-fas också. :D

Jag får lite halvdålig täckning med mobilen inne i garaget, men har laddboxen bättre eller sämre räckvidd än en telefon mån tro?
Kanske är säkrast att helt enkelt räkna med att skaffa en rejäl wifi-repeater också i så fall?
Vår närmaste WiFi-AP räcker inte till vår Easeebox som sitter på utsidan av garageväggen som är längst bort från vårt bostadshus. Därför kör jag på 4G-kopplingen istället.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
teslatesla
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2021 12:12

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av teslatesla »

martinot skrev:
Vår närmaste WiFi-AP räcker inte till vår Easeebox som sitter på utsidan av garageväggen som är längst bort från vårt bostadshus. Därför kör jag på 4G-kopplingen istället.
Ah, tack, det är så klart en variant också. Verkar vara en riktigt bra grej det där :)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad krävs för att lastbalanseringen med Easee + Watty ska funka snabbt och pålitligt?
Pratar de direkt med varandra eller via nån servertjänst och abonnemang hos Tibber?

Funkar Zaptec Go + deras effektvakt/energimätare på samma vis?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: vilken laddbox skall jag köpa ?

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev:
Vad krävs för att lastbalanseringen med Easee + Watty ska funka snabbt och pålitligt?
Pratar de direkt med varandra eller via nån servertjänst och abonnemang hos Tibber?

Funkar Zaptec Go + deras effektvakt/energimätare på samma vis?
Tyvärr pratar de inte direkt med varandra. Det är den stora nackdelen. De går över internet och molntjänst. Den var nere ett tag runt nyår, och då slutade lastbalanseringen att fungera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar