Tillräckligt med kräm?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Dannejao
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jan 2021 13:54

Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Dannejao »

Hej! kan ingenting alls om ampere samt kw mm.. så ställer frågan här, detta duger för att ladda en tesla?

Två skruvar och en snabbkoppling
Det kan man göra tack vare en bra befintlig infrastruktur. Bolaget med 6 400 lägenheter har i dag 2 400 motorvärmare som enkelt kan konverteras till laddstationer till en billig penning.

– Montaget görs enkelt med två skruvar och en snabbkoppling, Insatsen kostar 4500 kr och ger två laddplatser.

Räcker med 10 amperes säkringar
Kopparstaden har valt att satsa på långsamladdning, 2,3 kilowattimmar, vilket innebär att det räcker med 10 amperes säkringar.

– Det innebär att vi kan erbjuda laddning i princip var som helst utan någon större påverkan på effekten för fastighetsabonnemangen när vi säkrar upp några platser från 6 till 10 ampere.

informationen är tagen ifrån:

https://forvaltarforum.se/2016/12/01/ko ... mladdning/

Tack!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av mikebike »

Uppenbarligen har de inte heller koll på kW mm.

"Kopparstaden har valt att satsa på långsamladdning, 2,3 kilowattimmar"

Och "motorvärmare" sitter i bilar, inte på en parkering.


Till själva grundfrågan, räcker detta till en Tesla?
Ja, om man inte har bråttom, det tar ett dygn att ladda hela batteriet.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Klintan »

10A laddar en mil i timmen för en Model S, drygt det för en Model 3. Beror lite på din körprofil om det räcker.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Niklas Z »

För mig skulle 2,3 kW (ej 2,3 kWh) räcka utmärkt. Runt 30 kWh laddning på en natt är betydligt mer än vad jag normalt förbrukar en dag.
Enda avigsidan är om det är svinkallt och mycket energi går åt till att värma batteriet, men då får man väl komma ihåg att plugga i när man kommer hem med låg laddnivå och fortfarande varmt batteri.

Men artikeln pratar om snabbladdning. Jag skulle inte kalla t ex 16A trefas (11 kW) för snabbladdning. Snabbladdning är rejält mycket högre effekt än så, så den jämförelsen i artikeln är ganska ovidkommande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dannejao
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jan 2021 13:54

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Dannejao »

oj! ja blir nog lite för klent för min smak...

Ser på Tesla hemsidan att:

Nätanslutningen till ditt hem
De flesta hem i Sverige tillåter en maximal laddningshastighet på 11 kW eller 46 till 65 km per timme. Detta är mer än tillräckligt för att ladda över natten. En elektriker kan kartlägga den ström som finns tillgänglig i ditt hem under ett platsbesök, och installera din Wall Connector därefter.

Kanske de kan montera en sådan ifall jag får tag på ett garage.

Tack för svaren iaf :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Remuz »

Tipset från mig är att kolla hur mycket du kör. 2.3kW skulle räcka mycket väl för mig då jag skulle ladda 14ish h per dygn och därmed får (som tidigare skrivits) drygt 30kWh. Det skulle räcka till 10-15mil beroende på väder och vind.

Jobba hemma en dag och bilen laddar 35h+ istället vilket fyller en model 3 från tomt utan problem om det inte råkar vara -25 ute.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av LasseTM »

Det skulle ju vara bra om man i en sådan lösning i alla fall installerade några 3-fas uttag men kör dem på 10A om man vill slippa dra ny kabel.
Då kan man ju komma hem med relativ tomt batteri och få fullt batteri på runt 10 timmar i de flesta bilarna om man ska iväg igen dagen efter.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av mati »

En genomsnittsbil i Sverige rullar 3-4 mil om dagen. Elbilar och andra nyare bilar kanske det dubbla.
Det tar alltså inte mer än 8 timmar att ladda dygnsbehovet med 1-fas 10A.
Det är klart att det inte funkar för alla, men de flesta skulle faktiskt klara sig på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
En genomsnittsbil i Sverige rullar 3-4 mil om dagen. Elbilar och andra nyare bilar kanske det dubbla.
Det tar alltså inte mer än 8 timmar att ladda dygnsbehovet med 1-fas 10A.
Det är klart att det inte funkar för alla, men de flesta skulle faktiskt klara sig på det.
Det funkar ju i 99% av fallen skulle jag tro.
Men som på sommaren kommer jag ofta hem med 10% batteri, stannar hemma för att tvätta 2st maskiner och sedan drar jag vidare till nästa resemål.
I sådana lägen vore det ju fint om man i alla fall kunde få 3-fas så man kommer till nästa snabbladdare.
Händer även att jag varit ute i jobbet vilket ofta innebär resor på 30mil+ och ska iväg morgonen efter då funkar inte 2100W
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av mati »

Det finns alltid extremfall såklart. I värsta fall får man väl åka till en snabbladdare och fylla på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Det finns alltid extremfall såklart. I värsta fall får man väl åka till en snabbladdare och fylla på.
Jag tänker också så. Laddning som tillhandahålls av bostadsrättsförening ska inte behöva klara extrema eller ovanliga laddsituationer. De gånger det inträffar får elbilsägaren göra sig omaket att besöka en publik laddare med högre kapacitet. Det räcker att vardagsladdningen fungerar bra. Så skulle jag i alla fall resonera om jag skulle fatta beslut, såvida inte prisskillnaden är marginell jämfört med en mer kraftfull lösning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av themax »

Vi har i tre år haft 1,8 kW (enfas 8A) som standard för våra laddboxar i föreningen. Efter knappt 10000 mil på två år så har jag inte behövt mer nattladdning annat än vid ett par tillfällen.

Nu har vi tack vare aktiverad lastbalansering skruvat upp till 3,7 (16A) så de tillfällena lär bli betydligt färre i framtiden. Jag har dessutom SmartCharge (se annan tråd) och då den lär sig mitt körmönster kan det gå nätter den inte laddar alls eftersom priset är för högt. Fungerar alldeles utmärkt.

Nattladdning ska vara byggd för att kunna erbjudas alla som vill utan att föreningen behöver betala för utökad servis om det går. Har någon medlem behov av mer elektroner får den stanna till på en snabbladdare några minuter innan parkering med långsamladdning för natten.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tillräckligt med kräm?

Inlägg av Bjelke »

Det lär ju också bli allt vanligare med små och snåla bilar nu när utvecklingen gått på bra ett tag,
och då räcker ju denna typ av laddning för allt fler cases :)
Jag håller med om ”täck dom flestas men inte worst case”-fallen :) även om det skulle vara
trevligt om det gick att ordna iaf några platser med 3-fas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar