Laddbox med 2 uttag

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

goodyear
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 okt 2020 08:46

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av goodyear »

Markus skrev:
p1457 skrev:
Jag trodde att alla boxar kunde låsa fast kabeln och blev väldigt förvånad över att ingen av de jag tittade på kunde det. Tittade på defa, ctek m fl.
Glad att jag ställde den frågan.

Sen att jag landade på halva priset mot vattenfalls lösning t ex gjorde inte valet så svårt för mig. Nu när tibber har börjat sälja boxen med installation så blir det ännu billigare.
Det går alldeles utmärkt att låsa fast kabeln med laddbox från ctek.
Verkar som att CTEK kräver ett 4G-abonnemang för att koppla upp mot molntjänst om man inte råkar ha en Ethernet-kabel framdragen?
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av Markus »

goodyear skrev:
Markus skrev:

Det går alldeles utmärkt att låsa fast kabeln med laddbox från ctek.
Verkar som att CTEK kräver ett 4G-abonnemang för att koppla upp mot molntjänst om man inte råkar ha en Ethernet-kabel framdragen?
Mer än vad jag vet tyvärr.
Där min laddbox sitter har jag ingen wifi mottagning tyvärr.
Så blev naturligt att dra fram en cat6 kabel + att fast kommunikation är alltid att föredra.
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av Markus »

p1457 skrev:
Det är ju jättebra.
Det var Chargestorm Connected jag frågade om, och säljaren jag pratade med sa att det bara gick att låsa den under laddning.
Det har ju hänt att säljare inte kan produkten de säljer :)

Ser ut att vara en smidig app också.
Det beror nog på hur längesedan du frågade. Tror denna funktion tillkom för ca 2-3år sedan.
Jo men jag tycker att appen ger vad man kan begära. Lägga till användare med tfid tagg, schemalägga laddning, se laddhistorik och se tilldelad laddström (lastbalanserad).
Det jag saknar är att kunna se bilens batterinivå. Men där ligger som jag förstår det begränsningen snarare i typ2 med Mode 3 standarden?
Senast redigerad av Markus, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av martinot »

goodyear skrev:
Verkar som att CTEK kräver ett 4G-abonnemang för att koppla upp mot molntjänst om man inte råkar ha en Ethernet-kabel framdragen?
Synd.

I min Easee-box som jag skaffade i höstas, så räcker inte WiFi fram, men där ingår ju 4G-modem och tillhörande abonnemang utan kostnad. Har inte heller närhet till någon fast ethernet i garaget där den sitter.

Klart mycket smidigt med inbyggd 4G i mitt fall, och en orsak att jag valde Easee.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av andersd »

Markus skrev:
Det jag saknar är att kunna se bilens batterinivå. Men där ligger som jag förstår det begränsningen snarare i typ2 standarden?
Helt rätt, med den enkla signaleringen som används idag, så kan inte boxen få den informationen ifrån bilen.
goodyear
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 okt 2020 08:46

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av goodyear »

Tänkte avsluta tråden med att säga att jag till slut valde en Charge Amps Aura med tillhörande lastbalanserare Charge Guard. Anledningen är att vi har behov av 2 bilar och troligen kommer båda bilarna vara elbilar inom en 1-3 årsperiod så 2 uttag kändes som en bekvämlighetsfaktor och smidigare på vår installationsplats än 2 boxar.

Valde mellan CTEK, Garo och ChargeAmps 2-uttagsboxar, och till slut föll lotten på Charge Amps. Garo kändes hopplöst gammal i tekniken, har problem med Tesla och även om jag tycker det är ett plus att den inte behöver en molnkoppling så är det ett minus i form av mjukvaruuppdateringar och integration med mitt hemautomationssystem.

CTEK tycker jag såg hiskeligt ful ut, men hade kunnat vara ett alternativ om jag behövt 4G-uppkoppling. Charge Amps tyckte jag var mer kompakt i designen, den hade 2x22KWh med inbyggd lastbalanserare och molntjänst med API. Den har automatisk fall-back till förinställd ampere om molnkopplingen dör (både om laddboxen eller lastbalanseraren kopplas ner) och man kan låsa kabeln. Man kan även styra boxen via molntjänst vilket jag att jag kan skapa automationer som stänger av/sätter på uttagen när vi inte är hemma.

Jag ser framför mig att jag kommer använda boxen med Tibber, och skulle det vara så att jag väljer en bil som inte har en power up i Tibber i framtiden så kan jag programmera logiken själv då Tibber styr bilen, inte boxen, och man har access till både bil och box via API.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av martinot »

goodyear skrev:
Tänkte avsluta tråden med att säga att jag till slut valde en Charge Amps Aura med tillhörande lastbalanserare Charge Guard. Anledningen är att vi har behov av 2 bilar och troligen kommer båda bilarna vara elbilar inom en 1-3 årsperiod så 2 uttag kändes som en bekvämlighetsfaktor och smidigare på vår installationsplats än 2 boxar.
Grattis! Blir nog grymt fint och en snygg lösning för er.

Lägg gärna upp en bild när det är på plats. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
goodyear
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 okt 2020 08:46

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av goodyear »

martinot skrev:
goodyear skrev:
Tänkte avsluta tråden med att säga att jag till slut valde en Charge Amps Aura med tillhörande lastbalanserare Charge Guard. Anledningen är att vi har behov av 2 bilar och troligen kommer båda bilarna vara elbilar inom en 1-3 årsperiod så 2 uttag kändes som en bekvämlighetsfaktor och smidigare på vår installationsplats än 2 boxar.
Grattis! Blir nog grymt fint och en snygg lösning för er.

Lägg gärna upp en bild när det är på plats. :D
Fick besked att installationsdatum blir 8:e juni, skickar in bilder efter Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av martinot »

goodyear skrev:
martinot skrev:
goodyear skrev:
Tänkte avsluta tråden med att säga att jag till slut valde en Charge Amps Aura med tillhörande lastbalanserare Charge Guard. Anledningen är att vi har behov av 2 bilar och troligen kommer båda bilarna vara elbilar inom en 1-3 årsperiod så 2 uttag kändes som en bekvämlighetsfaktor och smidigare på vår installationsplats än 2 boxar.
Grattis! Blir nog grymt fint och en snygg lösning för er.

Lägg gärna upp en bild när det är på plats. :D
Fick besked att installationsdatum blir 8:e juni, skickar in bilder efter Bild
Gott! :)

Alltid kul att se hur olika installationer blir!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
goodyear
Inlägg: 24
Blev medlem: 04 okt 2020 08:46

Re: Laddbox med 2 uttag

Inlägg av goodyear »

Så här blev installationen till slut Bild Det blev lite stökigt med kabeldragningen eftersom kabelgenomföringen sker nertill, men vi fick till det till slut!

Bild
Bild
Skriv svar