Styra bilen med Tibber?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Styra bilen med Tibber?

Inlägg av renes »

Jag har Tibber och de har ju en plug-in för att styra Teslans laddning direkt. Jag använder Tesla WC, så då blir det att ge Tibber inloggning på Tesla kontot för det.

Jag känner å ena sidan en stor frestelse att prova detta, för visst vore det smutt att få det styrt till låga elpriser, och dessutom få en hel del mätvärden att pilla med. Men å andra sidan tar det enormt emot att lämna ifrån sig inloggningen, även om det är en token, till tredje part.

Tacksam för alla sorters åsikter om det här. Att göra eller inte göra... och nej, jag har också avstått från Teslafi o.dyl. hittills av ängslan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Tunnis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 mar 2021 15:22
Ort: Tyresö

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av Tunnis »

Tycker Tibber funkar bra.
Har styrt både T8, Mini och nu min M3 via deras app.
MYLR my22
M3P my20
Volvo XC60 T8 my20
Mercedes GLC 350e my18
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av LarsL »

Om man inte vill ansluta Teslan direkt så kan man köpa den laddbox de säljer Easee. Men då kostar detju lite extra så klart.

Jag är inte orolig för Tibber i sig. Jag tror de har ordning och reda och inte har mitt lönsenord liggandes. Men man vet ju aldrig till 100% heller. Andra Tesla tjänster använder jag mig inte då jag inte tycker de är värda risken.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av Johnalm »

Har kört på det upplägg du beskriver i ett drygt år nu utan problem (annat än med Tesla WC).
Den byter jag ut mot en Easee, då Tibber kör en kampanj just nu med installation för 6495 kr. Känns grymt prisvärt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Problemet med när Tibber appen styr laddningen är att den väcker bilen väldigt ofta och då går det mer effekt till spillo.

Så var det för 4-5 månader sedan jag prövade. Tibber sa att dom jobbade på problemet och förslog att jag skulle ta bort Tibber styrningen.

Att ladda billigt är ju ingen raket forskning, gör det mellan 00:00-06:00 så har du lägsta priset för dygnet i 97 fall av 100. Går ju att styra med olika appar, Teslafi etc eller med Teslans egena schemaläggning som dock är kass då man måste gå ut till bilen för att ställa in den.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av renes »

ChristerSjo skrev:
Att ladda billigt är ju ingen raket forskning, gör det mellan 00:00-06:00 så har du lägsta priset för dygnet i 97 fall av 100. Går ju att styra med olika appar, Teslafi etc eller med Teslans egena schemaläggning som dock är kass då man måste gå ut till bilen för att ställa in den.
Just nu gör jag så. Låter laddningen starta vid midnatt. Kanske enklast och säkrast att låta det vara så.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av mans71 »

En nackdel med Tibber, eller ska jag säga, Tesla WC, är att Tibber kopplar upp sig med jämna intervall till bilen och varje gång det sker så slår bilarnas relän till ”klick-klick” låter det. Antar att det kan slita ut reläna på sikt? Bättre hade ju varit att ha logiken i själva laddaren, får bli så framöver...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Men varför skall den koppla upp sig för oavsett Väggbox? Den vet ju vad SoC var senast den var vaken och vilken laddningsnivå man vill ha och därmed vilken tid som krävs för att ladda till ö önskad nivå. Sedan vet jag inte om Tibber är extrem så att den t.ex. gör skillnad på några ören och avbryter laddning för att vänta på en timma eller två där det är typ 2-3 öre billggare elpris.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av mans71 »

ChristerSjo skrev:
Men varför skall den koppla upp sig för oavsett Väggbox? Den vet ju vad SoC var senast den var vaken och vilken laddningsnivå man vill ha och därmed vilken tid som krävs för att ladda till ö önskad nivå. Sedan vet jag inte om Tibber är extrem så att den t.ex. gör skillnad på några ören och avbryter laddning för att vänta på en timma eller två där det är typ 2-3 öre billggare elpris.
Har också funderat över det. Kan det vara för att kontrollera/avbryta att bilen börjar ladda av sig själv (den är ju inkopplad).
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Då kan man ju notera att den har vaknat om den laddar så stänger man av laddningen, eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Stänger man av laddningen, manuellt eller via API:et har jag för mig att den inte börjar ladda igen. Lite osäker där dock.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av mans71 »

Man kan ju stänga av i appen, men funderar på om kanske bilen själv får för sig att börja igen, och att det är därför Tibber kopplar upp sig hela tiden? Har aldrig provat faktiskt, kanske man borde...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Det går ju att övervaka bilen och agera bara när den vaknar. Finns ingen anledning att väcka bilen om man inte vill att den skall göra något. T.ex. börja ladda.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av ChristerSjo »

Det är ju så TeslaFi fungerar och alla andra appar som funkar som dom skall.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av LarsL »

Bilen sover ju tungt under kvällen och morgonen så vet inte om Tibber verkligen håller den vaken för då borde den reagera direkt när man kopplar upp sig emot den.

En Easee box kan ju vara samma sak. Jag har en kopplat till Leafen och då bestämmer den sig för att börja ladda tex kl 23. Behöver ju inte slå av och på för elpriset är ju redan förutbestämt sedan dagen innan typ.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Bilen sover ju tungt under kvällen och morgonen så vet inte om Tibber verkligen håller den vaken för då borde den reagera direkt när man kopplar upp sig emot den.

En Easee box kan ju vara samma sak. Jag har en kopplat till Leafen och då bestämmer den sig för att börja ladda tex kl 23. Behöver ju inte slå av och på för elpriset är ju redan förutbestämt sedan dagen innan typ.
Det är det är som allra kallast på vintern, som vår förbrukning går upp, och då effekten används i högre grad. Är endast då som lastbalanseraren slår av laddningen helt (går inte att sänka under 1,7kW), för att sedan slå på den när ledig effekt finns. Men det är väldigt få dagar/nätter per år som det händer, så inga större praktiska problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av Arn »

Mycket intressant diskussion detta

En annan aspekt att väga in är ju att om man kopplar in bilen och börjar ladda direkt efter att man parkerat hemma då batteriet är någorlunda varmt så sker ju mindre förluster än om bilen stått stilla i flera timmar på vintern och batteriet blivit iskallt. Vet dock inte vad detta skulle kunna innebära i faktiska siffror. Någon som vet hur många kilowattimmar man förlorar bara på att batteriet ska värmas upp?

Å andra sidan blir ju förbrukningen är nästa morgon lägre om laddningen exempelvis upphör klockan 06 och man kör iväg 07 är batteriet fortfarande relativt varmt.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

Jag blir inte riktigt klok på smartladdningen via Tibber. Det funkade bra när vi hade vår Leaf. Men nu när vi har lånat farsans Model S funkar det inget vidare. Inatt laddade den bara 3 kWh och idag stod det att den skulle starta laddningen kl 22 vilket inte skedde så jag fick starta den själv. Om man har Tibber och en Easee box, vart ska man ställa in smartladdning? I Easee-kopplingen eller i Tesla-kopplingen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av LarsL »

Anderzzon skrev:
Jag blir inte riktigt klok på smartladdningen via Tibber. Det funkade bra när vi hade vår Leaf. Men nu när vi har lånat farsans Model S funkar det inget vidare. Inatt laddade den bara 3 kWh och idag stod det att den skulle starta laddningen kl 22 vilket inte skedde så jag fick starta den själv. Om man har Tibber och en Easee box, vart ska man ställa in smartladdning? I Easee-kopplingen eller i Tesla-kopplingen?
Du ska välja en av dem annars kan de motarbeta varandra. Jag har valt att lägga styrningen på boxen.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Styra bilen med Tibber?

Inlägg av Anderzzon »

LarsL skrev:
Anderzzon skrev:
Jag blir inte riktigt klok på smartladdningen via Tibber. Det funkade bra när vi hade vår Leaf. Men nu när vi har lånat farsans Model S funkar det inget vidare. Inatt laddade den bara 3 kWh och idag stod det att den skulle starta laddningen kl 22 vilket inte skedde så jag fick starta den själv. Om man har Tibber och en Easee box, vart ska man ställa in smartladdning? I Easee-kopplingen eller i Tesla-kopplingen?
Du ska välja en av dem annars kan de motarbeta varandra. Jag har valt att lägga styrningen på boxen.
Tack, misstänkte det. Stängde av styrningen mot Teslan igår, får se om det funkar bättre ikväll sen.
Skriv svar