Vad saknas i Wall connector?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av Lipo »

Vet att detta diskuterats flera gånger och jag har försökt läsa på tidigare trådar men är ändå osäker på vad en del av er tycker är dåligt med wc.

Avbeställde en Garo som var beställd till en hybrid vi hade ett tag. I sammanband med att vi istället bestämde oss för att beställa en modell X köpte vi också en WC.

Har förstått att en del tycker den är föråldrad, saknar uppkoppling och lastbalansering mm.

Min fundering nu när jag har laddaren hemma är om jag istället skall beställa en easee eller annan variant innan jag packar upp wc:n då jag oavsett måste returnera den då elektrikern måste beställa den för att vara berättigad för grönt el-avdrag. Även om wc kanske inte eg är berättigad till avdraget.

Men vad är det utöver lastbalansering, vilket jag eg hade velat ha också, som ni vill ha Wi-Fi eller 4G för? Ställer man inte enkelt laddtider och liknande i bilen? Är det någon funktion som Ni anser är viktig med uppkopplingen på laddaren?

Och lastbalansering. Går det att montera det före laddaren eller hur har ni som har wc gjort?

Trodde nästan det var självklart att köpa wc om man ägde en Tesla men har insett att det inte är det.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av alma83 »

Min elektriker beställde och installerade WC och skatteverket har godkänt avdraget. Jag ställer in att bilen ska vara laddad och förkonditionerad på morgonen. Istället för lastbalansering kan man begränsa strömmen bilen tar (jag har säkrat upp till 20A så jag väljer 16A nattetid, men om den ska ladda dagtid justerar jag ner till 8-10A). Hittills har säkringen inte gått. Tycker den fungerar bra och jag har inte saknat ytterligare funktioner. Såg det inte motiverat att betala två-tre gånger så mycket för en Garo då. Teslaknappen på sladden är också trevlig, men det går att lösa med annan laddbox.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1049
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av holden »

WC är helt ok för oss som är genuint ointresserade av allt annat än att bilen är laddad när man behöver, vill man optimera och mäta och detaljstyra och dribbla och ser det som en hobby så är den väl rätt trist.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av martinot »

Lipo skrev:
Vet att detta diskuterats flera gånger och jag har försökt läsa på tidigare trådar men är ändå osäker på vad en del av er tycker är dåligt med wc.

Avbeställde en Garo som var beställd till en hybrid vi hade ett tag. I sammanband med att vi istället bestämde oss för att beställa en modell X köpte vi också en WC.

Har förstått att en del tycker den är föråldrad, saknar uppkoppling och lastbalansering mm.

Min fundering nu när jag har laddaren hemma är om jag istället skall beställa en easee eller annan variant innan jag packar upp wc:n då jag oavsett måste returnera den då elektrikern måste beställa den för att vara berättigad för grönt el-avdrag. Även om wc kanske inte eg är berättigad till avdraget.

Men vad är det utöver lastbalansering, vilket jag eg hade velat ha också, som ni vill ha Wi-Fi eller 4G för? Ställer man inte enkelt laddtider och liknande i bilen? Är det någon funktion som Ni anser är viktig med uppkopplingen på laddaren?

Och lastbalansering. Går det att montera det före laddaren eller hur har ni som har wc gjort?

Trodde nästan det var självklart att köpa wc om man ägde en Tesla men har insett att det inte är det.
Köpte och installerade en Tesla WC i samband med att vi fick vår M3. Hade dock lite problem med att en av propparna gick på en av huvudsäkringarna ibland. Tyvärr gick det inte heller att fjärrstyra effekten hos Teslan. Går fint att ställa inne i bilen på skärmen, men tyvärr inte via appen. Tröttnande på att behöva springa ut i Teslan och justera maxeffekten.

Skaffade därför i höstas en Easee + Watty lastbalanserare. Nu kan vår Tesla laddas med den max effekt som blir över (inkommande säkring på 25A - av huset förbrukad A). Dessutom kan jag manuellt styra effekten vi app i mobilen om jag så önskar. Riktigt nöjd, och hade jag vetat detta när jag skaffade vår Tesla så hade jag gått på en Easee direkt och skippat köpa en Tesla WC (nu får den vara kvar som backup eller för gästladdning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av ChristerSjo »

Stora problemet är ju lastbalansering mellan faserna. Mig veterligen klara bara EnergyHub från Ferroamp av detta.

Har du en enfas på 10A (t.ex. ett spabad) och har 16A huvudsäkring kan du bara utnytta 6A minus vad huset drar i övrigt.

jag har aldrig bråttom med laddningen så jag kör allt från 6-13A beroende på årstid. Jag har 25A.

Jag expreminterade att styra Teslan att bara ladda solel på sommaren också förra året men det verkar som Teslan inte gillar att bli av och påslagen för många gånger vid laddning då lägger den av och man måste gå ut och dra ut kabeln och stätta i den igen (kan ha ändrats via mjukvaror uppdateringar sedan dess).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Lipo
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 apr 2021 16:57

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av Lipo »

Bra info.

Det är väl lastbalanseringen jag själv ser som den största och kanske enda, för min del bristen hos wc.

Finns det ingen extern lastbalansering man kan ansluta?

Vi har 20a in till huset. Inga större grejer igång generellt men på vintern går det ju en del till värme och annat så lastbalansering skulle vara skönt.

Garo har jag förstått att vissa teslaägare har problem med men de flesta verkar Nöjda med easee iaf.

Iom att jag måste returnera wc:n oavsett så kan jag ju välja en ny. Försökte få tesla att göra ett återköp för att låta elektrikern köpa samma laddare men det gick inte så jag måste returnera den till Holland och sedan ev köpa den igen...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad saknas i Wall connector?

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
Stora problemet är ju lastbalansering mellan faserna. Mig veterligen klara bara EnergyHub från Ferroamp av detta.

Har du en enfas på 10A (t.ex. ett spabad) och har 16A huvudsäkring kan du bara utnytta 6A minus vad huset drar i övrigt.

jag har aldrig bråttom med laddningen så jag kör allt från 6-13A beroende på årstid. Jag har 25A.

Jag expreminterade att styra Teslan att bara ladda solel på sommaren också förra året men det verkar som Teslan inte gillar att bli av och påslagen för många gånger vid laddning då lägger den av och man måste gå ut och dra ut kabeln och stätta i den igen (kan ha ändrats via mjukvaror uppdateringar sedan dess).
Har också råkat ut för någon gång att vår M3 kan lägga av och ladda om den slagits av/på får många gånger. Dock verkar det inte (som är vanligast) att när man bara reglerar effekt upp/ner så är det inga problem.

Stämmer att lastbalanseringen bara kan styra efter effekten på maxfasen, men i praktiken (för mig som tyvärr inte har solpaneler än) så fungerar det i praktiken tillräckligt väl. Utan lastbalansering så hade vi på den kallaste delen av vintern nog behövt höja näteffekten från dagens 25A, och det hade blivit dyrt (krävt kostnad även för att gräva ner nya inkommande kablar). Så i det sammanhanget så var 2000 för Watty (där man får halva kostnaden i bidrag) en väl värd investering för att kunna ladda vår elbil hemma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar