Tesla Wall Connector version?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Tesla Wall Connector version?

Inlägg av weizf »

Nybliven konvertit (audi->m3lr) och är i språng med att få till en laddbox hemma. Frågan är om jag ska gå på Tesla WC och isf vilken version som finns i webbshoppen då det tydligen finns en gen3 som är uppkopplad osv.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av ReNewAble »

weizf skrev:
Nybliven konvertit (audi->m3lr) och är i språng med att få till en laddbox hemma. Frågan är om jag ska gå på Tesla WC och isf vilken version som finns i webbshoppen då det tydligen finns en gen3 som är uppkopplad osv.
De har precis börjat sälja Gen 3. Har wifi för uppkoppling och borde kunna kvalificera för grönt avdrag. Dessutom inkluderar den nu jordfelsbrytare typ B trots att den säljs för samma peng som den gamla så riktigt prisvärd.

Oavsett vad du väljer så kommer du vilja ha en Teslaknapp på laddhandsken för att kunna låsa upp kabeln.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Tellus »

Kanon! Då slipper man energimätare och jordfelsbrytare b och bra att det blev 7,5 meters kabel.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/wall-connector
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av FinaFisken »

ReNewAble skrev:
De har precis börjat sälja Gen 3. Har wifi för uppkoppling och borde kunna kvalificera för grönt avdrag. Dessutom inkluderar den nu jordfelsbrytare typ B trots att den säljs för samma peng som den gamla så riktigt prisvärd.
Det är goda nyheter! Men det står inget om detta i teslabutiken så hur vet man vilken version man verkligen får?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av ReNewAble »

FinaFisken skrev:
ReNewAble skrev:
De har precis börjat sälja Gen 3. Har wifi för uppkoppling och borde kunna kvalificera för grönt avdrag. Dessutom inkluderar den nu jordfelsbrytare typ B trots att den säljs för samma peng som den gamla så riktigt prisvärd.
Det är goda nyheter! Men det står inget om detta i teslabutiken så hur vet man vilken version man verkligen får?
De säljer bara Gen 3 nu. Bilderna är utbytta i shopen och visar Gen 3. Tekniska specifikationerna går att läsa i manualen som du också hittar nu på Teslas hemsida (fanns inte innan).
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Becada »

Någon som hört om Tesla på något sätt kommer att börja sälja Wall Connector med installation?
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av ReNewAble »

Becada skrev:
Någon som hört om Tesla på något sätt kommer att börja sälja Wall Connector med installation?
De har de gjort länge. På deras hemsida kan man hitta rekommenderade elfirmor i närheten.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Becada »

Får dessa installatörer köpa laddboxen från Tesla?
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Chuckbuck »

Är det någon som vet om gen 3 kan kombineras med last balansering? Den förra gick tydligen inte.
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av weizf »

Becada skrev:
Får dessa installatörer köpa laddboxen från Tesla?
Ja, fast alla gör inte det verkar det som? Den ena utav två installatörer i sthlms området jag kontaktade kunde göra det.
Användarvisningsbild
Figman
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 maj 2021 11:30

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Figman »

Chuckbuck skrev:
Är det någon som vet om gen 3 kan kombineras med last balansering? Den förra gick tydligen inte.
Undrar jag med. Har 16A, väntar på en M3 och skaffar ev en liten elbil som andrabil inom kort. Teslas laddbox går väl inte att få med två handtag (eller?) så jag antar att jag turas om att ladda dem med något högre effekt.
Fredrik1976
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 okt 2021 21:02

Re: Tesla Wall Connector version?

Inlägg av Fredrik1976 »

Tellus skrev:
Kanon! Då slipper man energimätare och jordfelsbrytare b och bra att det blev 7,5 meters kabel.

https://shop.tesla.com/sv_se/product/wall-connector
Om jag läser installations anvisningen står det:

Detektering av restström Inbyggt (typ A + DC 6 mA)

Ursäkta men jag är ingen elektriker. men är det verkligen en typ B i gen 3 laddaren?

Behöver man el belastningsbalanserare också?
Min elektriker sa att det skulle kosta ca 15k EFTER avdrag av grön teknik osv. då inklusive laddare. låter det rimligt?



Mvh
Fredrik
Skriv svar