Model S laddar bara på en fas?!

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Beppo »

Min M3P-21 står på verkstad sedan några veckor tillbaka. Denna brukade jag utan några konstigheter ladda i min Easee-laddbox. Jag har under en period haft en VW ID3 som lånebil och denna fungerade också alldeles utmärkt.
Jag fick igår hämta en model S, 2015 års modell, väl insliten med repor på alla fälgar osv... När jag pluggar in den i min laddbox så laddar bara bilen på en fas? Det finns mig veterligen inga inställningar i bilen man kan göra. Man ställer ju bara strömstyrkan, och finns det 3 fas så använder bilen det.
Några tips?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Klintan »

Beppo skrev:
Min M3P-21 står på verkstad sedan några veckor tillbaka. Denna brukade jag utan några konstigheter ladda i min Easee-laddbox. Jag har under en period haft en VW ID3 som lånebil och denna fungerade också alldeles utmärkt.
Jag fick igår hämta en model S, 2015 års modell, väl insliten med repor på alla fälgar osv... När jag pluggar in den i min laddbox så laddar bara bilen på en fas? Det finns mig veterligen inga inställningar i bilen man kan göra. Man ställer ju bara strömstyrkan, och finns det 3 fas så använder bilen det.
Några tips?
Något som är trasigt i bilens laddare, det ska fungera direkt utan inställningar.
Elbilist sedan 2014
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av HX100 »

Samma sladd som innan? Vissa laddkablar klarar ju bara 1-fas. Annars kan det vara ombordsladdaren som är paj, har själv bytt nyligen.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Beppo »

HX100 skrev:
Samma sladd som innan? Vissa laddkablar klarar ju bara 1-fas. Annars kan det vara ombordsladdaren som är paj, har själv bytt nyligen.
Japp, samma sladd som funkar alldeles utmärkt till flera andra elbilar.
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av ChristerSjo »

Vad har du för övrig belastning på dina faser. Slår du i taket på något sätt?

Modell S har väl max 22 kW på AC och Model 3 har 11 kW. Jag vet inte hur Model S hanterar om den känner av överbelastning (låg volt under 230).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av frippe »

ChristerSjo skrev:
Vad har du för övrig belastning på dina faser. Slår du i taket på något sätt?

Modell S har väl max 22 kW på AC och Model 3 har 11 kW. Jag vet inte hur Model S hanterar om den känner av överbelastning (låg volt under 230).
11 kW var standard 2015, fanns tillval med dubbelladdare som nådde 22 kW.

Min erfarenhet är att den slår av laddningen helt om det blir några problem, t.ex. låg volt. Låter som trasig laddare i bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Hoppsan_84 »

Kolla easee appen så laddaren står i 3-fas läget.
Om man använder Watty och auto eller ställt den i 1-fas läge kan den ladda på just 1 fas.
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Beppo »

Hoppsan_84 skrev:
Kolla easee appen så laddaren står i 3-fas läget.
Om man använder Watty och auto eller ställt den i 1-fas läge kan den ladda på just 1 fas.
Den står på trefasläget. Jag har inte ändrat några inställningar i den, och det funkade jättebra på min model 3. När Model S laddar så laddar den med typ 237 V på en fas... :?
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av macksie »

Bosse-bildoktor-svar: Funkar det ändå? Ja, det verkar det ju göra. Visst, du laddar "bara" på en fas. Men det är många elbilsägare som gör det permanent.
Grotta inte ner dig i ett sånt i-landsproblem. Vänta till du får tillbaka din egen bil, om problemet kvarstår kan du börja felsöka. Det är inte värt energin i dubbel bemärkelse.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Beppo »

macksie skrev:
Bosse-bildoktor-svar: Funkar det ändå? Ja, det verkar det ju göra. Visst, du laddar "bara" på en fas. Men det är många elbilsägare som gör det permanent.
Grotta inte ner dig i ett sånt i-landsproblem. Vänta till du får tillbaka din egen bil, om problemet kvarstår kan du börja felsöka. Det är inte värt energin i dubbel bemärkelse.
Exakt så. Jag struntar i att försöka lösa problemet. Jag åker en del i tjänsten, och kan nu inte ladda i tillräckligt för att kompensera för den energi jag har använt. Men jag får helt enkelt susa iväg och använda mig av världens bästa laddnätverk istället!
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Beppo »

Hehe, min lånebil mår nog inte helt bra. Igår kväll körde jag till en supercharger (navigerade dit och förvärmde batteriet). Det är några andra bilar, men jag får i alla fall en egen stolpe som ingen annan står på "B"-platsen. Rullar in med 13% batteri kvar och börjar ladda. Strax efter påbörjad laddning så når bilen 77 kW, men denna sjunker strax till strax under 50 kW och håller sig där en stund. Ju mer kräm jag får i batteriet desto mer sjunker laddeffekten, och i slutet är den mindre än 10 kW ( då är jag i o f s över 80% laddat, men ändå)
Det går väldigt segt mot vad det brukar göra på SuC helt enkelt.
MEN: mitt under laddningen så tystnar dadion, och jag börjar kika lite mot instrumenten. Plötsligt hörs ett ljudligt Halleåå! (med skånsk dialekt) i högtalarna, och jag ser då ett telefonnummer stå i den vänstra rundeln. Klickar då ned samtalet direkt och undrar vad som hända. Jag har nämligen INTE kopplat min telefon till lånebilen, så det är märkligt dels att bilen ringde upp någon och hur kunde den göra det utan någon telefon kopplad??
När laddningen är klar så gör jag mig beredd att hoppa ur och lossa laddkabeln. Då börjar bilen ringa upp olika telefonnummer, hela tiden. Jag får försöka trycka bort dem hela tiden. Och det är olika telefonnummer varje gång!! :D Jag hoppar ur och lossar laddkabeln, och bilen fortsätter med sitt busringande, vilket leder till att de uppringda sedan börjar ringa tillbaka.... :D :D Fullständigt kaos!
Detta slutar när jag börjar köra med bilen... Vad i helv... var det som hände???

Och sedan senare kom hom och pluggade i min hemmaladdare så började bilen ladda med TVÅ faser, 8 A var... (bilen tydligt inställd på 16A max).... Suck!
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model S laddar bara på en fas?!

Inlägg av Klintan »

Beppo skrev:
Hehe, min lånebil mår nog inte helt bra. Igår kväll körde jag till en supercharger (navigerade dit och förvärmde batteriet). Det är några andra bilar, men jag får i alla fall en egen stolpe som ingen annan står på "B"-platsen. Rullar in med 13% batteri kvar och börjar ladda. Strax efter påbörjad laddning så når bilen 77 kW, men denna sjunker strax till strax under 50 kW och håller sig där en stund. Ju mer kräm jag får i batteriet desto mer sjunker laddeffekten, och i slutet är den mindre än 10 kW ( då är jag i o f s över 80% laddat, men ändå)
Det går väldigt segt mot vad det brukar göra på SuC helt enkelt.
MEN: mitt under laddningen så tystnar dadion, och jag börjar kika lite mot instrumenten. Plötsligt hörs ett ljudligt Halleåå! (med skånsk dialekt) i högtalarna, och jag ser då ett telefonnummer stå i den vänstra rundeln. Klickar då ned samtalet direkt och undrar vad som hända. Jag har nämligen INTE kopplat min telefon till lånebilen, så det är märkligt dels att bilen ringde upp någon och hur kunde den göra det utan någon telefon kopplad??
När laddningen är klar så gör jag mig beredd att hoppa ur och lossa laddkabeln. Då börjar bilen ringa upp olika telefonnummer, hela tiden. Jag får försöka trycka bort dem hela tiden. Och det är olika telefonnummer varje gång!! :D Jag hoppar ur och lossar laddkabeln, och bilen fortsätter med sitt busringande, vilket leder till att de uppringda sedan börjar ringa tillbaka.... :D :D Fullständigt kaos!
Detta slutar när jag börjar köra med bilen... Vad i helv... var det som hände???

Och sedan senare kom hom och pluggade i min hemmaladdare så började bilen ladda med TVÅ faser, 8 A var... (bilen tydligt inställd på 16A max).... Suck!
Låter som att någon som haft bilen tidigare laddade bredvid dig och fick telefonen uppkopplad mot din bil!
Elbilist sedan 2014
Skriv svar