Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning?

Inlägg av Electron »

Hej,
ska beställa en Tesla WC och har hittat en elektriker som installerar laddboxar (även Tesla).
Ser vid beställning att box bara får installeras av elektriker som gått Teslas utbildning (hans företag finns inte med på Teslas lista).
Detta reducerar antalet elektriker kraftigt i mitt område.

Undrar hur ni gjort? Kan det bli problem med garantin?
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av Erxon »

Om det stämmer, installerat en annan laddbox.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av Elix747 »

Behovs ingen Tesla godkänd elektriker. Det behövs en behörig elektriker. Samma behörighet för all installation av el hemma. Dvs du får inte installera själv (om du inte har hehörighet.) Tesla ger bara rekommendation på behöriga elektriker. Du kan lika gärna hitta en behörig elektriker själv. För mig var elektrikern som jag brukar anlita mycket billigare.

” Installationsguide
Tesla Wall Connector måste installeras av en behörig elektriker. Besök vår sida Hitta en elektriker för att få en offert från installatörer i ditt område. Om det behövs finns detaljerade installationsvideor och manualer tillgängliga här.”
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av Electron »

Elix747 skrev:
Behovs ingen Tesla godkänd elektriker. Det behövs en behörig elektriker. Samma behörighet för all installation av el hemma. Dvs du får inte installera själv (om du inte har hehörighet.) Tesla ger bara rekommendation på behöriga elektriker. Du kan lika gärna hitta en behörig elektriker själv. För mig var elektrikern som jag brukar anlita mycket billigare.

” Installationsguide
Tesla Wall Connector måste installeras av en behörig elektriker. Besök vår sida Hitta en elektriker för att få en offert från installatörer i ditt område. Om det behövs finns detaljerade installationsvideor och manualer tillgängliga här.”
Tack - nu när jag läser i lugn och ro så stämmer det precis som du skriver.

Då är jag lugn :-)

Kör vidare med den elektriker jag kontaktat.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av tobiaslej »

När jag fick prisuppg från en av de rekommenderade tesla elektrikerna har jag för mig att deras pris var 2x el t.om 3x mer än vad jag betalade min vanliga elektriker sen.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Electron
Inlägg: 336
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av Electron »

tobiaslej skrev:
När jag fick prisuppg från en av de rekommenderade tesla elektrikerna har jag för mig att deras pris var 2x el t.om 3x mer än vad jag betalade min vanliga elektriker sen.
Återkopplar när jag fått offert från Tesla rekommenderad elektriker.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av Gustafsson »

Själva den elektriska inkopplingen av WC är superenkel. Alla elektriker kan det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla WC får bara installeras av de med Tesla-utbildning

Inlägg av martinot »

Electron skrev:
Hej,
ska beställa en Tesla WC och har hittat en elektriker som installerar laddboxar (även Tesla).
Ser vid beställning att box bara får installeras av elektriker som gått Teslas utbildning (hans företag finns inte med på Teslas lista).
Detta reducerar antalet elektriker kraftigt i mitt område.

Undrar hur ni gjort? Kan det bli problem med garantin?
Nej, det är inget krav. Alla garantier gäller så länge det är en behörig elektriker som monterat.

Detta sagt så skulle jag skippar Teslas WC, då den inte år någon direkt höjdare jämfört med konkurrenternas. Men det är ju en annan sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar