Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
BRFen väljer dyr lösning?
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 716
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Detta låter ju som en väldigt bra och genomtänkt installation, har det fungerat bra än så länge?Dinsdale skrev:Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Har ni testat att flytta någon box? Vad är kostnaden för det, jag antar att det krävs en elektriker, eller är det någon form av snabbkoppling även för elen?
Är detta en paketlösning, och vem är leverantören i så fall, eller har ni knåpat ihop det själva?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: BRFen väljer dyr lösning?
För avgasbilister och mindre vetande, borde man inte kunna göra en liknelse med bredband?
Där var det ju också mycket snack och protester i många föreningar, de som inte ville ha bredband skulle inte tvingas betala för det etc etc.
Idag är det nog få som skulle motsätta sig att föreningen betalar för att ALLA ska få bredband. På samma sätt bör man nog hantera laddplatser, ALLA ska få det.
Där var det ju också mycket snack och protester i många föreningar, de som inte ville ha bredband skulle inte tvingas betala för det etc etc.
Idag är det nog få som skulle motsätta sig att föreningen betalar för att ALLA ska få bredband. På samma sätt bör man nog hantera laddplatser, ALLA ska få det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Ser ut som Zaptecs lösning:fth skrev:Detta låter ju som en väldigt bra och genomtänkt installation, har det fungerat bra än så länge?Dinsdale skrev:Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Har ni testat att flytta någon box? Vad är kostnaden för det, jag antar att det krävs en elektriker, eller är det någon form av snabbkoppling även för elen?
Är detta en paketlösning, och vem är leverantören i så fall, eller har ni knåpat ihop det själva?
/fth
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
de har också laddplattor som man kan flyta laddaren emellan.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex