BRFen väljer dyr lösning?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av IcePic »

Jag har en Tesla M3 LR på ingående, min första elbil, och föreningen tänker sätta upp InCharge vilket passade väldigt bra i tiden, dock tycker jag att det blir lite dyrt.

Jag förstår på nåt plan att det känns viktigt att mäta och debitera folk väldigt noggrant, men nu verkar det luta åt att de vill ta ett par hundra extra per plats i ~6 år för att de som väljer elplatserna (det är 20-25% av platserna som ska få laddbox) för att täcka investeringen utan att drabba de vars bilar fortfarande ryker.

Det som inte är lika skoj är väl att de av nån anledning tänker sig att elplatserna ska fortsätta kosta även efter att det är betalt, vilket fick mig att känna att det är lite bakvänt. Först ser man till att inte bensinbilisterna ska få betala för eljobbet (ok.. typ) men sen ska de platserna med el alltid kosta mer. Och det här är ju oavsett själva förbrukningen, den kommer ju förstås varje elbilsägare bli nogsamt debiterad för (runt 1.5:-/kWh) ändå.

Det har fått mig att backa tillbaka lite på hur bra iden med ladd-plats är, speciellt som att jag inte kommer köra galet långt per månad heller, och ett par hundra i månaden slutar ju med ~3000 om året i fasta kostnader plus 1.5:- per kWh, så om jag åker 1000-1500 mil så är det ju nära 5000:- för nåt som jag känner skulle kosta mig 1500-2000 om året för <1500 mil på min egen räkning.

Jag spenderar en del tid på sommarstället där jag väl kan tänka mig en egen laddbox där eftersom jag har solpaneler som definitivt kan få gå rakt in i bilen. Jag tänker ju att med LR så kan man ju gott och väl ta en tankning med snabbladdning lite då och då som jag ändå gör nu med fossil-bilen, jag kan ladda på jobbets parkering om man nu efter corona kommer tillbaka till kontoret igen, men för 1000-1500 mil om året är det ju fortfarande prismässigt värt att ladda på Tesla eller InCharge för ~3-4:- per kWh jämfört med garageplatsen som till stor del är fasta kostnader, om jag inte ens räknar med sol-elen på sommarmånaderna.

Från er som har haft bilen ett tag, hur mycket bekvämare är det att bara kunna peta in den i jacket på natten? Jag bor i Sthlm så det saknas ju inte platser att ladda på, bor ju samma sida som Mall of Scandinavia så jag kan ju handla där och ställa mig på deras officiella Tesla-laddplatser så ofta det behövs om man inte ens tittar åt nån annan firmas laddare.

Finns det nåt dåligt med att låta batteriet pendla mellan 80 -> 20% och sen ta den till 80% igen på nån laddstation enligt samma mönster som vanlig tankning, dvs "när det börjar se tomt ut så planerar man in en tankning"? Manualen är rätt tydlig med att det inte skadar att ha den i varje dag, vilket är bra förstås, men är det då sämre om man gör stötvis? (behöver ju inte vara supercharge heller egentligen, bara man tankar mer än det man kört för innan så är det ju ok i längden)

Jag har ju råd att lägga ut extra, men när jag räknar på det så visar det ju sig att elbilens billiga mil går förlorat mest för att det ska vara så viktigt med mätandet för BRF:n.
Det dyra är ju inte ens elen för föreningen, utan det är själva mätningen som gör det komplicerat, varpå man till slut outsourcar det till ett externt bolag som i sin tur ska driva kundtjänst, ha faktureringsrutiner och elektronik för debiteringen ute på plats och lite vinst på det.

För min egen del tycker jag de kunde satt upp en räcka med blåa trefas-handskar (borde vara billigt i sammanhanget) och sen kunde alla som hade elbil skaffat adapter och sen kunde vi elbilister delat på summan av elräkningen, för jag tror inte nån kommer missbruka sin sockel till att köra elsvets dygnet om, iallafall inte så länge att nån större elkostnad hinner uppstå.

Och hur mycket ful-laddning folk ändå gjorde med sina bilar så känns det ju svårt att tro att fler än 5 bilägare skulle ladda för mer än 2-300:- i el i månaden, året om, per person. Självklart kan ju nån i teorin vara en resande säljare eller nåt, men den som då kör 3600 mil om året med sin elbil torde ju nån gång ladda borta med och inte enbart hemma i garaget. Så bara på fasta kostnaden kunde man haft folk som kör 10 mil varje vardag året om, vilket låter osannolikt att snittet skulle landa på för samtliga elplatser. Undantar jag semestrarna så åker ju vi kanske en mil per vanlig vardag, ibland kanske 3. Det skulle vara nåt väldigt särskilt för att faktiskt komma upp i 10 mil på en dag som inte är en dedikerad resa nånstans.

Samtidigt verkar hundratusentals parkeringsplatser i landet med motorvärmar-uttag ha lyckats bli lösta vad gäller missbruk utan mer skydd än en simpel nyckel på uttaget.

Är det jag som är lite naiv här eller missar jag nån del? Jag ser det som att jag dra mitt strå still stacken genom att lägga pengar på en ny elbil nu (ledsen att det dröjde) för att hjälpa till att driva samhället ett litet steg mot fossilfritt, men jag tänker ju inte sponsra med en massa fasta kostnader som varken kommer föreningen eller mig till gagn. Och egentligen inget ont om InCharge heller, de verkar ok i övrigt och jag blir säkert kund hos dem om det behövs när man far runt i landet. Jag ville ju ha laddplatser i garaget, men inte ett sorts straff som tack för att man tar det här steget. Man får ju lust att dela på en plats med en granne, så har vi en billig vanlig plats och en där vi står varannan dag och laddar.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
Från er som har haft bilen ett tag, hur mycket bekvämare är det att bara kunna peta in den i jacket på natten?
Älskar att köra vår M3 för vardagsärenden, men skulle absolut inte rekommendera det om man just inte kan ladda hemma under natten. Det är just det som gör det hela så smidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
IcePic skrev:
Från er som har haft bilen ett tag, hur mycket bekvämare är det att bara kunna peta in den i jacket på natten?
Älskar att köra vår M3 för vardagsärenden, men skulle absolut inte rekommendera det om man just inte kan ladda hemma under natten. Det är just det som gör det hela så smidigt.
Lite sent att ändra mig nu om jag ville det. :)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av LarsL »

Jag hade lagt 200-300kr/månad på att ha laddning hemma. Det är väldigt smidigt att alltid ha bilen laddat på morgonen och aldrig mer behöva åka och tanka. Oroa dig inte för framtiden, när alla har laddbara platser kommer din plats bli eftertraktad.

Det är tydligen inte helt bra att snabbladda ofta. Det är ju inte heller speciellt rolig tid att sitta och vänta på laddning.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Jordad »

Jag är den enda i min förening som har laddplats och för att undvika snack så betalar jag 700kr i månaden inkl. el. Men jag tänker att jag kommer kunna förhandla ner det när fler blir intresserade.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Förstår dina funderingar. Jag skulle ha betalat för laddplatsen så länge och blivit kassör i styrelsen efter ett tag för att se till att det blir rimligt på sikt -- livslängden på laddboxarna lär ju vara betydligt längre än sex år.

Det är svårt att göra det enkelt och bra och rättvist. I vår BRF har alla eget garage och vi valde att installera laddboxar till alla så behöver vi inte debitera laddboxavgift och kunde få 50% bidrag på allt.

Trodde att några skulle opponera sig -- men folk är glada att vi tar tag i det och det är redan någon som kommit runt och beställt elbil :D
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av johbe »

Vi verkar ha en väldigt likartad situation i våra föreningar, alltså samma sätt att debitera lite extra för investeringen på obestämd tid. Har haft vår M3 LR i 9 månader och första 1,5 månaderna hade vi inte någon laddplats hemma i garaget. Det funkade okej men trots den långa räckvidden och trots att den dagliga pendlingen inte är så lång, så tyckte jag att det blev ett konstant letande efter laddning. Mest för att liksom vara ”redo” inför eventuella utflykter på helgerna till platser där det kanske inte finns någon laddning.

Har inte ångrat en sekund att vi tackade ja till platsen som vi till slut erbjöds. Bekvämligheten att bilen alltid är laddad varje dag, samt att kunna starta hemifrån med 100% laddning när man ska åka längre, är utan tvekan värt det för mig.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av M3apan »

När vi fick laddplatser i våran förening så blev det ett påslag på 199kr per plats (on top på parkeringen) och 2,5kr per kWh. Inte superbilligt. MEN jag signade på det oavsett. Bekvämligheten är värd det.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Jocce »

Vi betalar 250kr extra för laddplatsen. (+ el) Trots att jag inte alltid pluggar in hemma.

Att boxarna var avbetalda efter 3 år är inget som rör mig. Dessa pengar går in i föreningen som då har pengar att betala ny box när dessa dör.

Den säkerheten och bekvämligheten är värt några hundra kronor extra i månaden. Fortfarande billigare än att tanka dessutom!


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av pejvic »

Jag håller med trådskaparen.
2-250 extra plus el är alldeles för dyrt om man kör lite.
Det blir mer och mer vanligt med elplatser så det är en självklarhet idag. Skulle inte tro att en dieselägare får
Rabatt för att han skitar ner i garaget i framtiden.
Jag tror att det där pristillägget som många föreningar har just nu är för att motivera övriga grannar att de ej skall betala för de ”rika elbilisterna”

Helt feltänkt - ALLAS lägenheter blir mer värda ju mer service föreningen har. Sen om det är en hiss, fin tvättstuga eller elbilsplatser spelar ingen roll.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av jonasl »

Det är väl inte så konstigt att det måste kosta pengar. Med de offerterna vi tagit in kostar laddplatserna ca 15000 kr / styck att installera - och då har vi goda förutsättningar med en 3x160A matning som i princip endast kan gå till elbilsladdning för 32 parkeringar (plus gemensam belysning, tvättstuga och lite annat i föreningen men inga lägenheter).

Det är ungefär 250 000 kr efter bidrag som måste tas från någonstans, och det kommer givetvis också vara en förvaltningskostnad i framtiden.

Glöm inte att det är du som medlem som betalar, oavsett om det syns eller inte. Alla föreningens pengar kommer (i normalläget) från medlemmarnas avgifter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Jjonas »

jonasl skrev:
Det är väl inte så konstigt att det måste kosta pengar. Med de offerterna vi tagit in kostar laddplatserna ca 15000 kr / styck att installera - och då har vi goda förutsättningar med en 3x160A matning som i princip endast kan gå till elbilsladdning för 32 parkeringar (plus gemensam belysning, tvättstuga och lite annat i föreningen men inga lägenheter).

Det är ungefär 250 000 kr efter bidrag som måste tas från någonstans, och det kommer givetvis också vara en förvaltningskostnad i framtiden.

Glöm inte att det är du som medlem som betalar, oavsett om det syns eller inte. Alla föreningens pengar kommer (i normalläget) från medlemmarnas avgifter.
Elbilsladdning ser jag som en ren investering som höjer bostädernas värde. 250 tkr är växelpengar i sammanhanget.

Bara att bygga vidare med solceller.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Remuz »

I en BRF precis som i samhället i stort betalar man enorma pengar till saker man inte nyttjar. Jag har själv lite svårt att se varför man inte kan fixa en laddplats till mig för 15000kr när man tex kan renovera en tvättstuga för nära en miljon som bara används av ett ytterst fåtal boende (nästan alla, liksom jag, har egen tvättstuga i radhuset).

Jag kan absolut betala för mig, men det jag fick när jag härjade med detta för 3-5år sedan nu var erbjudande om att betala 3000kr per månad för laddplats. Lite saftigt när alla andra platser är gratis.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Jjonas »

Remuz skrev:
I en BRF precis som i samhället i stort betalar man enorma pengar till saker man inte nyttjar. Jag har själv lite svårt att se varför man inte kan fixa en laddplats till mig för 15000kr när man tex kan renovera en tvättstuga för nära en miljon som bara används av ett ytterst fåtal boende (nästan alla, liksom jag, har egen tvättstuga i radhuset).

Jag kan absolut betala för mig, men det jag fick när jag härjade med detta för 3-5år sedan nu var erbjudande om att betala 3000kr per månad för laddplats. Lite saftigt när alla andra platser är gratis.
Låter helt bisarrt. Skulle försöka gå med i styrelsen om jag var du. Troligtvis sitter det någon BU 2.0 medlem där och tycker.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Remuz »

Har redan suttit i styrelsen för 10år sedan maken till otacksamt jobb får man leta efter :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Remuz skrev:
Har redan suttit i styrelsen för 10år sedan maken till otacksamt jobb får man leta efter :lol:
Haha, i vår styrelse får man en bit smörgåstårta en gång om året :lol:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ett par hundringar i månaden + 1.50/kWh tycker jag låter som en bra deal.

En styrelse (vilka är dina grannar som lägger massor med fritid på ett mer eller mindre ideellt arbete) måste ju alltid försöka balansera investeringar så att så många medlemmar som möjligt blir nöjda.

Ett bra sätt att skapa ett ramaskri bland t.ex. äldre medlemmar som inte kommer att köpa något mer bil i sitt liv och som har en knaper pension, är att subventionera laddning för de som rullar in med en ny Tesla.

Eller för den saken bland den klick som hatar elbilar.

Mycket bättre för grannsämjan att de som laddar får bära kostnaderna. Att de sedan i slutänden leder till ett bättre värde på fastigheten är en bonus.

Jag körde vår bil i ca 2 år utan laddning hemma. På vintern när jag 2 gånger i veckan fick knata 1.5km för att lämna bilen på laddning och sedan knata och hämta den var det lagom kul.

För ett år sedan fixade vi laddning i föreningen. Utan tvekan elbilsägande 2.0! Tänker aldrig mer på laddning och bilens räckvidd går att utnyttja till fullo.

Tidigare när vi skulle iväg på långresa kunde vi aldrig lämna med fullt batteri. I bästa fall kanske 80% om vi hade planerat väldigt väl.

Nu laddar vi normalt till 70%. Ska vi iväg är det bara att öka på lite och med lite tajming har man precis laddat till 100% innan avfärd.

På väg hem, söndag kväll - kidsen är trötta, då fick man stå på en SuC och ladda på så att det fanns minst 20% kvar vid hemkomst.

Nu kan vi komma hem med en bit under 10%.

Skulle nästan stäcka mig så långt att säga att man missar en av de största fördelarna med elbil om man inte har laddning hemma - bilen är fulltankad varje morgon.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av martinot »

jeppe_sthlm skrev:

Skulle nästan stäcka mig så långt att säga att man missar en av de största fördelarna med elbil om man inte har laddning hemma - bilen är fulltankad varje morgon.
Kan inte instämma mer. En elbil blir ju så mycket lättare och bekvämare att använda i vardagen då (lättare än en fossilbil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av IcePic »

jeppe_sthlm skrev:
Ett par hundringar i månaden + 1.50/kWh tycker jag låter som en bra deal.
En styrelse (vilka är dina grannar som lägger massor med fritid på ett mer eller mindre ideellt arbete) måste ju alltid försöka balansera investeringar så att så många medlemmar som möjligt blir nöjda.
Ett bra sätt att skapa ett ramaskri bland t.ex. äldre medlemmar som inte kommer att köpa något mer bil i sitt liv och som har en knaper pension, är att subventionera laddning för de som rullar in med en ny Tesla.
Eller för den saken bland den klick som hatar elbilar.
Mycket bättre för grannsämjan att de som laddar får bära kostnaderna. Att de sedan i slutänden leder till ett bättre värde på fastigheten är en bonus.
Grejen är att de avser att fortsätta ta extra betalt för laddplatser även efter att investeringen är avklarad/återbetald. Det lönar sig alltså att gasa sin granne.
Så jag kunde varit ok med att vi som ska elbila står för den kostnaden som vi drar på föreningen, och förstås elen vi konsumerar, men att det även efter att det är avbetalt ska kosta mer att vara elbil än vanlig känns bakvänt.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ja, det där kan man vrida och vända på i all oändlighet.
Ska man se det som en avbetalning per plats och att den som få betalat i 6 år sedan ska gå stå gratis, men den som stått kortare betala? Och vem betalar för de platser som inte är uthyrda än? Hur ska man göra om man behöver bygga ut mer flera platser om några år, då kanske bidraget har försvunnit.

Om en box går sönder och behöver bytas ut - ska då den medlem som just då råkar nyttja den boxen just nu åka tillbaks till ruta 1 i sin ”avbetalning”

Och vad gör man med löpande kostnader, som elabonnemang och internetabonnemang?

Jag skulle inte vilja spendera min fritid som styrelsemedlem på att hålla koll på allt detta.

Mycket enklare att se det som en tjänst med en fast månadskostnad.

Om det då under perioder råkar gå lite plus så är det väl bra. Föreningens pengar är dina pengar - det finns ingen annan som plockar ut en vinst.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Ett par hundringar i månaden + 1.50/kWh tycker jag låter som en bra deal.
En styrelse (vilka är dina grannar som lägger massor med fritid på ett mer eller mindre ideellt arbete) måste ju alltid försöka balansera investeringar så att så många medlemmar som möjligt blir nöjda.
Ett bra sätt att skapa ett ramaskri bland t.ex. äldre medlemmar som inte kommer att köpa något mer bil i sitt liv och som har en knaper pension, är att subventionera laddning för de som rullar in med en ny Tesla.
Eller för den saken bland den klick som hatar elbilar.
Mycket bättre för grannsämjan att de som laddar får bära kostnaderna. Att de sedan i slutänden leder till ett bättre värde på fastigheten är en bonus.
Grejen är att de avser att fortsätta ta extra betalt för laddplatser även efter att investeringen är avklarad/återbetald. Det lönar sig alltså att gasa sin granne.
Så jag kunde varit ok med att vi som ska elbila står för den kostnaden som vi drar på föreningen, och förstås elen vi konsumerar, men att det även efter att det är avbetalt ska kosta mer att vara elbil än vanlig känns bakvänt.
Det där tror jag kanske inte är rättsligt OK och förenligt med BRF att tjäna pengar på denna typ av verksamhet. Kan vara värt att kolla upp. Kan vara så att styrelsen åker dit på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Fast det handlar väl knappast om att ”tjäna” pengar, utan snarare om att ha kostnadstäckning över tid för löpande kostnader, service och underhåll.

Om föreningen hyr ut en parkeringsplats för 500kr i månaden - hur ska man räkna på vad den faktiska kostnaden för att producera tjänsten parkeringsplats är?

Ska man då räkna på vad föreningen köpte marken för då föreningen bildades och sedan räkna på en kvadratmeter då kostade, lägga till anläggningskostnaderna och vad det under åren kostat att finansiera lånen. Och när man då har stått på platsen tillräckligt länge för att täcka kostnaderna för lånet - då får man parkera gratis?

Är det sedan skrivet i någonstans att kostnaden för laddningen kommer att vara konstant för evigt? En framtida styrelse kan väl annars välja att hantera detta hur de vill.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av fth »

IcePic skrev:
Grejen är att de avser att fortsätta ta extra betalt för laddplatser även efter att investeringen är avklarad/återbetald. Det lönar sig alltså att gasa sin granne.
Så jag kunde varit ok med att vi som ska elbila står för den kostnaden som vi drar på föreningen, och förstås elen vi konsumerar, men att det även efter att det är avbetalt ska kosta mer att vara elbil än vanlig känns bakvänt.
Jag kan hålla med till viss del, men priserna i din förening är ändå rätt rimliga, jag har sett exempel på föreningar som tar ut >500:-/mån extra för laddplats, och 2-3:-/kWh påslag på elpriset (ofta efter att styrelsen av lathet och/eller ointresse outsourcat hela lösningen till någon girig operatör som passar på att sko sig).

Det var en lång diskussion om detta på byggahus.se, jag samlade då in information om ett antal olika brf-installationer, ditt pris hamnar faktiskt bland dom absolut billigaste installationerna jag hittade då.

Bekvämligheten att alltid kunna koppla in bilen där du parkerar är värt en del, det blir så pass mycket enklare och bekvämt att jag nog tror du kommer att tycka det är väl investerade pengar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av jonasl »

Funderar på om en fast kostnad på säg 250 kr / mån där 100kWh (?) ingår kan vara en bra lösning. Det skulle minimera administrationen men också minimera gnället på att "föreningen betalar bensinen" för elbilister samtidigt som det blir en intäkt. Dessutom är skulle det i vårt fall vara lätt att komma under gränsen på 30 000 kr och därmed slippa momsregistrera föreningen.

Idag har vi några laddhybridägare som får lov att ladda via Shuko max 6A och betalar 150 kr / mån i schablonavgift för det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

BRFen väljer dyr lösning?

Inlägg av themax »

jonasl skrev:
Funderar på om en fast kostnad på säg 250 kr / mån där 100kWh (?) ingår kan vara en bra lösning.
Vi har liknande lösning. Vi är samfällighet med laddning på alla platser som också har schuko (eftersom vi hade motorvärmaruttag tidigare). Så idag ingår 100 kWh/månaden i avgiften för motorvärmare och utöver det tar vi ut självkostnadspris på elen.

För att hålla koll har vi stängt av schuko och typ-2 på de boxar som inte har ett konto knutet till sig.

https://smabjorken.se/category/smabjorkens-klimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar