Det där tror jag kanske inte är rättsligt OK och förenligt med BRF att tjäna pengar på denna typ av verksamhet. Kan vara värt att kolla upp. Kan vara så att styrelsen åker dit på det.IcePic skrev:Grejen är att de avser att fortsätta ta extra betalt för laddplatser även efter att investeringen är avklarad/återbetald. Det lönar sig alltså att gasa sin granne.jeppe_sthlm skrev:Ett par hundringar i månaden + 1.50/kWh tycker jag låter som en bra deal.
En styrelse (vilka är dina grannar som lägger massor med fritid på ett mer eller mindre ideellt arbete) måste ju alltid försöka balansera investeringar så att så många medlemmar som möjligt blir nöjda.
Ett bra sätt att skapa ett ramaskri bland t.ex. äldre medlemmar som inte kommer att köpa något mer bil i sitt liv och som har en knaper pension, är att subventionera laddning för de som rullar in med en ny Tesla.
Eller för den saken bland den klick som hatar elbilar.
Mycket bättre för grannsämjan att de som laddar får bära kostnaderna. Att de sedan i slutänden leder till ett bättre värde på fastigheten är en bonus.
Så jag kunde varit ok med att vi som ska elbila står för den kostnaden som vi drar på föreningen, och förstås elen vi konsumerar, men att det även efter att det är avbetalt ska kosta mer att vara elbil än vanlig känns bakvänt.
BRFen väljer dyr lösning?
Moderator: Redaktion
Re: BRFen väljer dyr lösning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Fast det handlar väl knappast om att ”tjäna” pengar, utan snarare om att ha kostnadstäckning över tid för löpande kostnader, service och underhåll.
Om föreningen hyr ut en parkeringsplats för 500kr i månaden - hur ska man räkna på vad den faktiska kostnaden för att producera tjänsten parkeringsplats är?
Ska man då räkna på vad föreningen köpte marken för då föreningen bildades och sedan räkna på en kvadratmeter då kostade, lägga till anläggningskostnaderna och vad det under åren kostat att finansiera lånen. Och när man då har stått på platsen tillräckligt länge för att täcka kostnaderna för lånet - då får man parkera gratis?
Är det sedan skrivet i någonstans att kostnaden för laddningen kommer att vara konstant för evigt? En framtida styrelse kan väl annars välja att hantera detta hur de vill.
Om föreningen hyr ut en parkeringsplats för 500kr i månaden - hur ska man räkna på vad den faktiska kostnaden för att producera tjänsten parkeringsplats är?
Ska man då räkna på vad föreningen köpte marken för då föreningen bildades och sedan räkna på en kvadratmeter då kostade, lägga till anläggningskostnaderna och vad det under åren kostat att finansiera lånen. Och när man då har stått på platsen tillräckligt länge för att täcka kostnaderna för lånet - då får man parkera gratis?
Är det sedan skrivet i någonstans att kostnaden för laddningen kommer att vara konstant för evigt? En framtida styrelse kan väl annars välja att hantera detta hur de vill.
Model S Standard Range Raven
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Jag kan hålla med till viss del, men priserna i din förening är ändå rätt rimliga, jag har sett exempel på föreningar som tar ut >500:-/mån extra för laddplats, och 2-3:-/kWh påslag på elpriset (ofta efter att styrelsen av lathet och/eller ointresse outsourcat hela lösningen till någon girig operatör som passar på att sko sig).IcePic skrev:Grejen är att de avser att fortsätta ta extra betalt för laddplatser även efter att investeringen är avklarad/återbetald. Det lönar sig alltså att gasa sin granne.
Så jag kunde varit ok med att vi som ska elbila står för den kostnaden som vi drar på föreningen, och förstås elen vi konsumerar, men att det även efter att det är avbetalt ska kosta mer att vara elbil än vanlig känns bakvänt.
Det var en lång diskussion om detta på byggahus.se, jag samlade då in information om ett antal olika brf-installationer, ditt pris hamnar faktiskt bland dom absolut billigaste installationerna jag hittade då.
Bekvämligheten att alltid kunna koppla in bilen där du parkerar är värt en del, det blir så pass mycket enklare och bekvämt att jag nog tror du kommer att tycka det är väl investerade pengar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Funderar på om en fast kostnad på säg 250 kr / mån där 100kWh (?) ingår kan vara en bra lösning. Det skulle minimera administrationen men också minimera gnället på att "föreningen betalar bensinen" för elbilister samtidigt som det blir en intäkt. Dessutom är skulle det i vårt fall vara lätt att komma under gränsen på 30 000 kr och därmed slippa momsregistrera föreningen.
Idag har vi några laddhybridägare som får lov att ladda via Shuko max 6A och betalar 150 kr / mån i schablonavgift för det.
Idag har vi några laddhybridägare som får lov att ladda via Shuko max 6A och betalar 150 kr / mån i schablonavgift för det.
Model Y LR AWD 2022
BRFen väljer dyr lösning?
Vi har liknande lösning. Vi är samfällighet med laddning på alla platser som också har schuko (eftersom vi hade motorvärmaruttag tidigare). Så idag ingår 100 kWh/månaden i avgiften för motorvärmare och utöver det tar vi ut självkostnadspris på elen.jonasl skrev:Funderar på om en fast kostnad på säg 250 kr / mån där 100kWh (?) ingår kan vara en bra lösning.
För att hålla koll har vi stängt av schuko och typ-2 på de boxar som inte har ett konto knutet till sig.
https://smabjorken.se/category/smabjorkens-klimatkliv/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 713
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Model 3 SR+ 18" 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Detta låter ju som en väldigt bra och genomtänkt installation, har det fungerat bra än så länge?Dinsdale skrev:Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Har ni testat att flytta någon box? Vad är kostnaden för det, jag antar att det krävs en elektriker, eller är det någon form av snabbkoppling även för elen?
Är detta en paketlösning, och vem är leverantören i så fall, eller har ni knåpat ihop det själva?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: BRFen väljer dyr lösning?
För avgasbilister och mindre vetande, borde man inte kunna göra en liknelse med bredband?
Där var det ju också mycket snack och protester i många föreningar, de som inte ville ha bredband skulle inte tvingas betala för det etc etc.
Idag är det nog få som skulle motsätta sig att föreningen betalar för att ALLA ska få bredband. På samma sätt bör man nog hantera laddplatser, ALLA ska få det.
Där var det ju också mycket snack och protester i många föreningar, de som inte ville ha bredband skulle inte tvingas betala för det etc etc.
Idag är det nog få som skulle motsätta sig att föreningen betalar för att ALLA ska få bredband. På samma sätt bör man nog hantera laddplatser, ALLA ska få det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BRFen väljer dyr lösning?
Ser ut som Zaptecs lösning:fth skrev:Detta låter ju som en väldigt bra och genomtänkt installation, har det fungerat bra än så länge?Dinsdale skrev:Vår bostadsrättsförening har valt att förbereda samtliga platser för laddboxar utan att ta ut någon extra avgift, däremot skall ström debiteras efter förbrukning.
Vi hade samma diskussion initialt, både äldre och yngre som ännu inte skaffat barn, förlåt, bil, ville givetvis inte betala för något de inte använde. En sund inställning tycker jag, saker och ting bör bära sina egna kostnader.
I vårt fall kunde det därefter påvisas att hyresintäkterna från medlemmarnas garagehyror genererar ett överskott även efter avdrag för anläggningskostnad, fastighetsskatt, uppvärmning, underhåll enligt underhållsplan osv. Alltså är det de medlemmar som hyr garageplats som bekostar sina egna laddboxar, inte de medlemmar som av olika anledningar valt att inte hyra garageplats. I kombination med att vi även ska debitera elen efter förbrukning blev alla tillfreds och planerna kunde fortskrida.
Eftersom vi har ett överskott från garagehyrorna valde vi att förbereda samtliga platser för laddboxar trots att ingen i föreningen har en ren eibil idag. Vi hittade lösning där man sätter upp fästplattor som man drar kablar till. Sen köpte vi så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, det blev väl ca 1/3 av platserna som också fick en laddbox eller så. Istället för att krångla med att flytta runt hyresgäster så flyttar vi bara runt laddboxarna i takt med att behovet förändras. Laddning startas med rfid-tagg för att det ska gå att flytta en laddbox utan att behöva administrera massor.
Lastbalanserare i kombination med övergång till imd el gör att vi inte behöver säkra upp alls, det bör även finnas tillräckligt med effekt mellan topparna för att laddboxarna inte ska kosta nånting i effektavgift heller.
Har ni testat att flytta någon box? Vad är kostnaden för det, jag antar att det krävs en elektriker, eller är det någon form av snabbkoppling även för elen?
Är detta en paketlösning, och vem är leverantören i så fall, eller har ni knåpat ihop det själva?
/fth
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
de har också laddplattor som man kan flyta laddaren emellan.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex