Placering av laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Placering av laddbox

Inlägg av LarsL »

Threm skrev:
Den största nackdelen är att frugan har svårt att parkera i garage (rädsla att krocka) och att om brand uppstår i batteriet så är det bara att riva huset (garaget är i husets bottenplan) och bygga nytt då sanering av den giftiga röken som uppstår vid litiumjonbatterier är lönlöst och tar sig genom hela husets väggar och tak och sätter sig där för evigt enligt dem brandmän jag känner. Denna risk bedöms dock som väldigt liten och osannolik men är endå en risk som finns.
Du vet att det där är en myt? Dels visar statistik från Norge att elbilar brinner betydligt mer sällan än fossilbilar så var du inte rädd för att ha fossilbilen med brandfarligt bränsle i garaget så ska du inte vara rädd att ha elbilen i garaget. När det gäller gaser så är det främst plast som skapar dem. En undersökning av elbilsbränder visade att en ny fossilbil genererade lika mycket farliga gaser som en elbil. Totalt är alltså elbilen betydligt säkrare när det gäller brand.
RyleighAllison
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2023 13:16

Re: Placering av laddbox

Inlägg av RyleighAllison »

Om jag vore du hade jag definitivt placerat laddboxen INNE i garaget, då de risker du beskriver, i min mening, måste anses som ofantligt små. Frugan får väl bara ta det lite lugnt när hon kör in bilen i garaget så är det ju lugnt? Jag vet inte var i landet du bor såklart, men där jag bor föredrar jag definitivt att parkera inne i garaget, av säkerhetsskäl. Man vet ju inte vem som kan gå förbi o titta in i bilen o få för sig att vilja ta sig in i den, eller rentav sno bilen. Iom detta rekommenderar iaf jag att ha både bil och laddbox inne i garaget, och installera en solid NORDIC door industriport , för att säkerställa säkerheten.
Senast redigerad av RyleighAllison, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Placering av laddbox

Inlägg av jonasl »

Jag har boxen inne i carporten men en kabel som är lång nog att räcka ut under porten. Boxen och kabeln är väderskyddade men jag kan alltid ladda bilen.

Har en 16A 3-fas-kabel som är rätt tunn och smidig, med kabeln som följer med bilen hade det känts för byngligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar