Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1108
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Inlägg av bjornnilsson »

Den som följde med min MSP vid leverans i december -20 gick sönder efter ett par månader. Hemma så sitter en Eease i garaget, så UMC'n används enbart som reseladdare, men jag reser å andra sidan rätt mycket... Fick ny på garantin. Den håller än så länge.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
Den som följde med min MSP vid leverans i december -20 gick sönder efter ett par månader. Hemma så sitter en Eease i garaget, så UMC'n används enbart som reseladdare, men jag reser å andra sidan rätt mycket... Fick ny på garantin. Den håller än så länge.
Jo, kvaliteten på de verkar vara väldigt ojämn (tyvärr), men bra att Tesla löser alla utbyten utan bekymmer eller kostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Inlägg av Skogslasse »

Då har jag en ny "sladd med låda", fakturan slutade på 0:-
Men säg den glädje som varar för evigt. Fick ett vindtjut i förardörrens fönster så det blev till att boka ny tid, lite nagg i kanten på den guldstjärna jag tidigare gett SC Norrköping. Eller är det så dom håller uppe besöks statistiken?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Inlägg av alseC »

Har bytt en gång efter ca 6 mån, gick på garantin, då den slutade fungera på enfas och bara fungerade på 3-fas uttag. Har till sommaren haft X:n i 4 år och mest laddat på 1-fas hemma, men är noga med att alltid ta ur sladden ur bilen och inte från vägguttaget när jag bryter laddningen. Tror att det var så den gick sönder för att jag tog den ur vägguttaget först och hade sladden med mig vid varje resa. Har nu kört över 31200mil och kan inte klaga på medlevererad laddsladd för 1- och 3-fas laddning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren

Inlägg av martinot »

Detta är en av anledningarna till att ha ett för elbilar avsett eluttag av Typ 2 (ett uttag framtaget specifikt för just elbilsladdning); där kan du aldrig lossa sladden från uttaget när det är ström genom den.

Är ju extremt billigt att både köpa in och sätta upp, nu när staten står för 50% av kostanden. Verkligen dumt att inte göra så på ställen där man laddar permanent (tycker jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar