Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
TMS 2020 nov
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Då får du en ny på garantin.Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Men dom är ju inte tänkta till regelbundet bruk, utan mer en form av nödladdare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Tycker ju inte att jag har "överanvänt" laddaren men det är ju en bedömnings sak.
Följdfråga är ju om det finns enfas laddare som är tålig? Har en granne med hybridbil som laddar dagligen på enfas.
Följdfråga är ju om det finns enfas laddare som är tålig? Har en granne med hybridbil som laddar dagligen på enfas.
TMS 2020 nov
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Det är väl självklart att de ska hålla för att användas så mycket det behövs. Jag fick byta en 4 år efter köpet. Tesla bytte utan någon kostnad för mig.Det var dock 3-fas varianten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Är det verkligen en nödladdare? Då har jag varit nödställd i 1,5 år. Varför säljer Tesla väggfäste till en nödladdare?taliz skrev:Då får du en ny på garantin.Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Men dom är ju inte tänkta till regelbundet bruk, utan mer en form av nödladdare.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
De är inte tillverkade för att vara ute i väder och nederbörd i långa perioder. De är inte heller gjorda mekaniskt för att användas som en daglig permanentlösning (även om vissa kan ha mer tur än andra med det - finns som alltid stora individuella variationer).Skogslasse skrev:Tror att min medskickade en fas laddare har sagt adjö till detta livet efter 6 månader så frågan är hur tåliga är dom?
Har förvisso använt den en del. Först beslutsångest om kabeldragning, sedan vänta ut tjälen
Men använder du den som tänkt, någon gång som reserv när du är på sommarstället eller besök hos någon, så skall de hålla i massvis med år. Inga problem.
Men kontakta Tesla och begär att få en ny på garanti.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Jag kan bara instämma. Mina första 5 år med Tesla hade jag bara ett rött 3-fasuttag hemma som användes dagligen. Det var t.o.m så Teslas rekommendation för hemmaladdning såg ut innan det blev vanligt med laddboxar.Gustafsson skrev:Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Hepp!Ferro94 skrev:Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Det var verkligen väldigt generöst gjort av Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Schuko är ju inte konstruerad för långvarigt högt effektuttag. UMCn har väl IP55 klassning eller ngt sådant dessutom, dvs inte riktigt "allväders".Gustafsson skrev:Det är inte fråga om någon ”nödladdare” som ett sånt där undermåligt spinkigt reservhjul som fanns ett tag i bilarna.
Jag använde min extensivt i alla väder de första tre åren av mitt Teslaägande. Laddningen är ju elbilens viktigaste funktion och allt annat än hållbarhet och hög kvalitet är oacceptabelt. Att UMC tycks gå sönder då och då är en brist och något som Tesla måste förbättra.
Visst går det att köra på det långvarigt om man är noga och sköter om grejerna ordentligt, men slarvar man så det blir lite glapp eller det kommer in vatten etc...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Eller bara rätt självklart? Min första Tesla hade gamla-gamla med ”lös” knapp. Den var erkänt dålig. När den pajade efter något halvår fick jag en likadan, som inte heller höll särskilt länge. Sen kom en nyare variant som jag tror klarade sig leasingtiden ut. Så det var minst den 3:e i ordningen när bilen såldes efter lika många år. Även nästa bil fick en ny UMC efter bara ett par månader. Den höll i c:a 1,5 år, innan även den byttes på garantin.martinot skrev:Hepp!Ferro94 skrev:Jag har förbrukat 3 eller 4 UMC genom åren - samtliga bytta på garanti.
Det var verkligen väldigt generöst gjort av Tesla.
UMC:n får ju anses som helt vital för bilen. Om den används enligt anvisning och inte håller måttet ska den självklart bytas utan kostnad. Även Tesla tycks resonera på samma sätt.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Tycker snarare att Tesla oftast verkar vara rätt generösa mot sina kunder i sådana här lägen.
Har hört många fall där de stått för reparation och utbyten av delar på bilar även utanför garantitiden. Vilket naturligtvis är uppskattat.
Har hört många fall där de stått för reparation och utbyten av delar på bilar även utanför garantitiden. Vilket naturligtvis är uppskattat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Det ser inte ut att vara beskrivet som en enbart reseladdare/undantags/nödladdare i Tesla-shopen. Eftersom den inte är beskriven så skulle man nog kunna anta att den är gjord för kontinuerligt bruk. Egentligen är det väl en adapter och inte en laddare eftersom laddaren sitter i bilen?
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
WC håller nog inte högre kvalitet, för även där har jag fått en bytt gratis trots att den var drygt 3 år.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Hur går den medskickade laddaren sönder? Är det kontaktdon som blir dåliga, vatten som kommer in i elektronik, helt slumpartade fel, eller vad är orsaken?
Anledningen till att jag frågar är att min aldrig använts. Den har legat i frunken sen bilen levererades till mig. Dock kan den komma till användning i sommarhuset i fjällen om drygt en månad. Det vore tråkigt att komma fram och upptäcka att den inte fungerar.
Anledningen till att jag frågar är att min aldrig använts. Den har legat i frunken sen bilen levererades till mig. Dock kan den komma till användning i sommarhuset i fjällen om drygt en månad. Det vore tråkigt att komma fram och upptäcka att den inte fungerar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Grattis då har du haft tur! Jag var med i BMW i3 forum då jag tidigare körde en sådan och där var mängder av ägare som hade problem med sina enfasladdare från BMW.Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Jo, bmw i3 laddas, ja tur, eller kanske håller den bättre med frånslag då och då samt låg ström (9A och 6A), samt noga med att stänga av laddning innan man tar ut schuko kontakten. Fukt ska man akta sig för och den ska ligga ner, inte stå upp. Om man har den inomhus i garage eller under tak kanske den håller längre. Där kanske nån har erfarenhet?ReNewAble skrev:Grattis då har du haft tur! Jag var med i BMW i3 forum då jag tidigare körde en sådan och där var mängder av ägare som hade problem med sina enfasladdare från BMW.Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
På min brann stickproppen för ett par veckor sedan. Försökte skicka bilder till tesla på detta men de vill att jag kommer ner med den. Har ca 80 mil tur och retur så det är väl bara köpa ny. Om någon har en död som ligger köper jag den gärna för att komma åt stickproppen. Är tydligen en massa extra kablar i den, tempsensorer eller liknande?
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Finns ingen som helst "överanvändning". Din EVSE är exakt samma sak egentligen som sitter i en laddbox, bara i portabelt format.Skogslasse skrev:Tycker ju inte att jag har "överanvänt" laddaren men det är ju en bedömnings sak.
Följdfråga är ju om det finns enfas laddare som är tålig? Har en granne med hybridbil som laddar dagligen på enfas.
På X:en har vi bara kört med trefas-EVSEn som skickades med då, kopplad på just trefas, sedan mitten av 2017 och 112 000 km, fungerar precis lika bra nu som dag 1. Dock sitter den skyddad i kallgarage och konstant inkopplad.
Den är fuktskyddad men tål inte regn på elektronikboxen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Det verkar variera hur dom går sönder...Niklas Z skrev:Hur går den medskickade laddaren sönder? Är det kontaktdon som blir dåliga, vatten som kommer in i elektronik, helt slumpartade fel, eller vad är orsaken?
Anledningen till att jag frågar är att min aldrig använts. Den har legat i frunken sen bilen levererades till mig. Dock kan den komma till användning i sommarhuset i fjällen om drygt en månad. Det vore tråkigt att komma fram och upptäcka att den inte fungerar.
Men jag skulle iaf testa den en gång hemma innan jag åkt iväg för att vara säker jag har testat alla mina direkt
jag kommit hem efter köpet av bilarna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Nä, det är väl ungefär samma kassa kvalitet. Fördelen med WC är att man kan sätta den under tak så att den inte blir blöt. En UMC är ju mer "lös" och därför mer utsatt.Gustafsson skrev:WC håller nog inte högre kvalitet, för även där har jag fått en bytt gratis trots att den var drygt 3 år.
Själv har jag slitit ut en UMC och två WC:er. UMC:n dog i en regnskur och ersattes efter en del tjat på garanti. ("Den har ju använts ser du väl, nej, den kan vi inte ersätta på garanti, blablabla...")
WC:erna dog troligen av strömspikar. Den första fick jag ersatt, den andra försökte jag inte ens att få ersatt på garanti.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Stämmer. Verkar som Teslas både mobila EVSE (är ju mycket riktigt inte fråga om några laddare när man matar in AC) och WC är lite mer problemfyllda, och har lite mer kvalitetsproblem, än andra märken.AAKEE skrev:Det ser inte ut att vara beskrivet som en enbart reseladdare/undantags/nödladdare i Tesla-shopen. Eftersom den inte är beskriven så skulle man nog kunna anta att den är gjord för kontinuerligt bruk. Egentligen är det väl en adapter och inte en laddare eftersom laddaren sitter i bilen?
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
Mitt råd (som ni får ta hur ni vill):
1. Som permanent hemmalösning skaffa ett riktigt Typ2-uttag, och gärna någon med utbytbar Typ2-kabel (är ofta den som fallerar på Telas WC med fast kabel). Finns många mycket bättre och mer hållbara väggboxar/EVSE/Typ2-uttag än Teslas egna WC.
2. Skaffa en bra mobil EVSE med 3-fas och lägg i frunken på bilen. Är ju så extremt mycket snabbare, men även lite säkrare att ladda på oftast mycket mer gedigna 3-fas CEE-uttag. Finns även här bättre (och troligen mer hållbara) varianter än Teslas UMC.
Ni har köpt elbilar för mellan 0,5-1,5 miljoner. Snåla inte på elsäkerheten och laddutrustningen för att spara några futtiga tusenlappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Jo, har fått uppfattningen av andra att det är ofta att fukt tränger in klumpen på mobila EVSE. Dessa hamnar ofta på den blöta marken.Swede1 skrev:Bmws laddare funkar efter 5 år kontinuerligt användande, i ur och i motorvärmaruttag med timer och jordfelsbrytare. Trodde den gett upp i höstas och har haft en ny. Men nu har den legat till sig, tror den blev blöt, klassad IP44, och nu fungerar den igen. Klagade på jordfel förut. Bra kvalitet. Finns umc med elektronik i själva handtaget, så slipper man klumpen.
Har själv därför skaffat en mobil EVSE (för jag ville ha 3-fas CEE istället för 1-fas som jag fick med Teslan), där all elektronik sitter i handtaget. Tror inte heller att det är bra i längden att använda om det ofta störtregnar eller snöar, då det säkert kan tränga in fukt i elektroniken i handtaget. Men känns bra att elektroniken inte ligger i en "klump" på marken, eller att "klumpen" inte hänger och drar i sladden som sitter i uttaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tåligheten hos medskickad enfas laddaren
Checka att det inte är fel på elektroniken. Känns oroande att stickproppen smälte/brann. Kann du lägga foto här?SugSnigel skrev:På min brann stickproppen för ett par veckor sedan. Försökte skicka bilder till tesla på detta men de vill att jag kommer ner med den. Har ca 80 mil tur och retur så det är väl bara köpa ny. Om någon har en död som ligger köper jag den gärna för att komma åt stickproppen. Är tydligen en massa extra kablar i den, tempsensorer eller liknande?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik