AAKEE skrev:Det ser inte ut att vara beskrivet som en enbart reseladdare/undantags/nödladdare i Tesla-shopen. Eftersom den inte är beskriven så skulle man nog kunna anta att den är gjord för kontinuerligt bruk. Egentligen är det väl en adapter och inte en laddare eftersom laddaren sitter i bilen?
Iom det torde man kunna ställa krav på att Tesla tar ansvar för den minst enligt konsumentkölplagen, och det verkar det ju som de gör. Det låter ju inte heller som någon fått problem för att de skulle ha använt den för mycket. Har jag fattat det rätt är kvaliten på WC också lite ”sådär”...
(Jag har greppat att de är ”sådär hållbara”, använder min endast just som reseladdare)
Stämmer. Verkar som Teslas både mobila EVSE (är ju mycket riktigt inte fråga om några laddare när man matar in AC) och WC är lite mer problemfyllda, och har lite mer kvalitetsproblem, än andra märken.
Mitt råd (som ni får ta hur ni vill):
1. Som permanent hemmalösning skaffa ett riktigt Typ2-uttag, och gärna någon med utbytbar Typ2-kabel (är ofta den som fallerar på Telas WC med fast kabel). Finns många mycket bättre och mer hållbara väggboxar/EVSE/Typ2-uttag än Teslas egna WC.
2. Skaffa en bra mobil EVSE med 3-fas och lägg i frunken på bilen. Är ju så extremt mycket snabbare, men även lite säkrare att ladda på oftast mycket mer gedigna 3-fas CEE-uttag. Finns även här bättre (och troligen mer hållbara) varianter än Teslas UMC.
Ni har köpt elbilar för mellan 0,5-1,5 miljoner. Snåla inte på elsäkerheten och laddutrustningen för att spara några futtiga tusenlappar.