teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av Lophornis »

johanren833 skrev:
jag testade en publik laddare och fick felmeddelande kan inte ladda, laddstation ej i drift, kontrollera ström eller prova annan laddstation. bytte till en annan och fick samma felmed. Har jag råkat ut för ngt ovanligt?
Prova gör en omstart av bilen.
Funkar det att dc ladda?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
johanren833
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 maj 2021 19:00

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av johanren833 »

Nu har jag testat i vanlig kontakt hemma och då laddar den så felet är hemmaladdaren. Elektrikern testade den efter instgallation och då fungerade den. Kanske ska testa testknappen på jordfelsbrytaren?
johanren833
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 maj 2021 19:00

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av johanren833 »

testade med jordfelsbrytaren så blev den grön igen. Kollade med elektrikern och han trodde regnet hade orsakat det. blöt handske sa han.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av Syncronauten »

johanren833 skrev:
testade med jordfelsbrytaren så blev den grön igen. Kollade med elektrikern och han trodde regnet hade orsakat det. blöt handske sa han.
Kan börja blinka rött om man inte lyckas få i kontakten helt i bilen också. Har hänt några gånger här hemma. Oftast hjälper resetknappen på tesla boxen men ibland krävs omstart av box = göra den strömlös en liten stund.
Användarvisningsbild
Lagerse
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 nov 2019 18:02
Ort: Stora Höga

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av Lagerse »

Själva klumpen där det står tesla är oxå en kontakt, man kan ju byta till annan stickpropps variant. Prova dra ur denna kontakt och sätt tillbaks. Kan vara så att den dragits ur när man drar runt sladden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: teslaladdare blinkar rött 6 ggr

Inlägg av martinot »

johanren833 skrev:
jag testade en publik laddare och fick felmeddelande kan inte ladda, laddstation ej i drift, kontrollera ström eller prova annan laddstation. bytte till en annan och fick samma felmed. Har jag råkat ut för ngt ovanligt?
Troligen fel på laddarna (som sitter i bilen). Anmäl till SC och be de checka status på laddningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar