Bilen har glömt strömbegränsningen
Moderator: Redaktion
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Bilen har glömt strömbegränsningen
Igår började det gå säkringar hemma, dumt nog misstänkte jag inte Teslas programmerare förrän den övriga felsökningen var klar.
Jag laddar bilen med UMC 10A trefas (eller egentligen är det ju 3 x enfas) vilket funkat fint i drygt två år, men nu hade bilen fått för sig att prova med 24A...
Har nån annan råkat ut för samma sak? Bilen har 2021.4.18.
Jag laddar bilen med UMC 10A trefas (eller egentligen är det ju 3 x enfas) vilket funkat fint i drygt två år, men nu hade bilen fått för sig att prova med 24A...
Har nån annan råkat ut för samma sak? Bilen har 2021.4.18.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Laddboxen kan ju begränsas. Ställer man in tex Teslas WC på 13 A kan inte bilen ladda mera än så.
Edit
Missade att det var med UMC. Den kan inte dra 24 A. Så går propparna kanske den drog 13 A men att andra förbrukare i huset var på samtidigt .
Edit
Missade att det var med UMC. Den kan inte dra 24 A. Så går propparna kanske den drog 13 A men att andra förbrukare i huset var på samtidigt .
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
13 A tror jag. Iaf 3-fas variantenRemuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Är det inte 13A med schuko, 16A med blå CEE nuförtiden?Gustafsson skrev:13 A tror jag. Iaf 3-fas variantenRemuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Har du röda CEE handsken påkopplad kan du dra 16A genom den. Med Schuko adaptern är den låst till 13A. EVSE/UMCn borde aldrig tillåta att du drar 24A genom den från början.Gustafsson skrev:13 A tror jag. Iaf 3-fas variantenRemuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Just det så är det ju! Varför ska jag envisas med att skriva fortare än jag tänker? Och jag skriver inte ens fort...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...bat skrev:Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Positionsangivelsen var rätt, men jag tänkte inte på att försöka lista ut om bilen tyckte att den var hemma. (Navigera hem?) Fast begränsningen ska väl som sagt hänga ihop med platsen oavsett om den är hemma eller någon annanstans?bat skrev:Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Precis, finns en gravad hund kvar. Jag har ställt in 16A enstaka gånger vid laddningsstress. Det har också funkat, men det gäller att komma ihåg att inte belasta med andra grejor. När bilen stått i flera dagar och plötsligt får för sig att ladda max istället för med 10A är det svårare Fast det borde inte varit något mer som belastade säkringen till carportens undercentral igår... En 3x16A automatsäkring kanske inte trivs med att belastas med just 3x16A i längden om konstruktören placerat komponenterna för tätt?Teslaspolen skrev:Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Jag har också noterat detta problem på sistone. Bilen glömmer, eller återställer, den platsbaserade laddgränsen ibland. Man parkerar på sin vanliga plats och ställer in önskad strömgräns, men sedan när man klivit ur och stoppar i laddkabeln aktiveras ibland den tidigare strömgränsen (eller factory default?) istället för den nyss inställda.
Detta är en ganska ny bugg för mig, så här har bilen inte agerat tidigare år. Jag har nu börjat dubbelkolla strömstyrkan på bilens skärm när jag stoppar i kabeln (eller i appen om laddningen är fördröjd med timer).
Detta är en ganska ny bugg för mig, så här har bilen inte agerat tidigare år. Jag har nu börjat dubbelkolla strömstyrkan på bilens skärm när jag stoppar i kabeln (eller i appen om laddningen är fördröjd med timer).
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok