Bilen har glömt strömbegränsningen

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av sven-labil »

Igår började det gå säkringar hemma, dumt nog misstänkte jag inte Teslas programmerare förrän den övriga felsökningen var klar.
Jag laddar bilen med UMC 10A trefas (eller egentligen är det ju 3 x enfas) vilket funkat fint i drygt två år, men nu hade bilen fått för sig att prova med 24A...
Har nån annan råkat ut för samma sak? Bilen har 2021.4.18.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Gustafsson »

Laddboxen kan ju begränsas. Ställer man in tex Teslas WC på 13 A kan inte bilen ladda mera än så.
Edit
Missade att det var med UMC. Den kan inte dra 24 A. Så går propparna kanske den drog 13 A men att andra förbrukare i huset var på samtidigt .
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Remuz »

Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Gustafsson »

Remuz skrev:
Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Elmil »

Gustafsson skrev:
Remuz skrev:
Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Är det inte 13A med schuko, 16A med blå CEE nuförtiden?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av bat »

Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Remuz skrev:
Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Har du röda CEE handsken påkopplad kan du dra 16A genom den. Med Schuko adaptern är den låst till 13A. EVSE/UMCn borde aldrig tillåta att du drar 24A genom den från början.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Gustafsson »

Just det så är det ju! Varför ska jag envisas med att skriva fortare än jag tänker? Och jag skriver inte ens fort...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av Teslaspolen »

bat skrev:
Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av sven-labil »

bat skrev:
Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Positionsangivelsen var rätt, men jag tänkte inte på att försöka lista ut om bilen tyckte att den var hemma. (Navigera hem?) Fast begränsningen ska väl som sagt hänga ihop med platsen oavsett om den är hemma eller någon annanstans?
Teslaspolen skrev:
Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...
Precis, finns en gravad hund kvar. Jag har ställt in 16A enstaka gånger vid laddningsstress. Det har också funkat, men det gäller att komma ihåg att inte belasta med andra grejor. När bilen stått i flera dagar och plötsligt får för sig att ladda max istället för med 10A är det svårare ;) Fast det borde inte varit något mer som belastade säkringen till carportens undercentral igår... En 3x16A automatsäkring kanske inte trivs med att belastas med just 3x16A i längden om konstruktören placerat komponenterna för tätt?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Bilen har glömt strömbegränsningen

Inlägg av BjornS »

Jag har också noterat detta problem på sistone. Bilen glömmer, eller återställer, den platsbaserade laddgränsen ibland. Man parkerar på sin vanliga plats och ställer in önskad strömgräns, men sedan när man klivit ur och stoppar i laddkabeln aktiveras ibland den tidigare strömgränsen (eller factory default?) istället för den nyss inställda.

Detta är en ganska ny bugg för mig, så här har bilen inte agerat tidigare år. Jag har nu börjat dubbelkolla strömstyrkan på bilens skärm när jag stoppar i kabeln (eller i appen om laddningen är fördröjd med timer).
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Skriv svar