Öppna handtaget på Tesla WC

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Öppna handtaget på Tesla WC

Inlägg av Jocce »

Har en Tesla WC som troligen har fått det "klassiska" felet med att en kabel i handtaget som glappar när man vrider på handtaget.

Hur enkelt är det att öppna handtaget och åtgärda själv?

Har för mig att jag sett bilder här men hittade inget nu.


Någon som gjort detta själv?


(Ligger utanför garanti)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Öppna handtaget på Tesla WC

Inlägg av Dexter »

Jag skulle vilja kalla det för klassiskt fel som drabbar alla kontakthandskar för eller senare.
Du måste veta vad du håller på med och riskerna om du ska fixa det själv.
Det är egentligen ett jobb för elektriker som vet vad de håller på med.
Kan fördärva din ombordladdare eller dig själv om du kopplar fel och sen ansluter.
Finns tyvärr många som kopplar som de tror utan att veta effekterna och riskerna av det.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Öppna handtaget på Tesla WC

Inlägg av Jocce »

Dexter skrev:
Jag skulle vilja kalla det för klassiskt fel som drabbar alla kontakthandskar för eller senare.
Du måste veta vad du håller på med och riskerna om du ska fixa det själv.
Det är egentligen ett jobb för elektriker som vet vad de håller på med.
Kan fördärva din ombordladdare eller dig själv om du kopplar fel och sen ansluter.
Finns tyvärr många som kopplar som de tror utan att veta effekterna och riskerna av det.

Har en del både grundläggande kunskapare och mer än så gällande el.
Det rör sig, så vitt jag förstår här om en konstruktionsmiss. Det är i detta fall en kabel som slits/går av och det handlar alltså om att i princip skarva den kabeln. Så att koppla fel ser jag som en extremt liten risk. Om jag minns rätt från den / de bilder jag sett kommer man åt kablarna utan att koppla loss dem, men var länge sedan jag såg dessa bilder så därför jag frågar.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Öppna handtaget på Tesla WC

Inlägg av Dexter »

Jocce skrev:
Dexter skrev:
Jag skulle vilja kalla det för klassiskt fel som drabbar alla kontakthandskar för eller senare.
Du måste veta vad du håller på med och riskerna om du ska fixa det själv.
Det är egentligen ett jobb för elektriker som vet vad de håller på med.
Kan fördärva din ombordladdare eller dig själv om du kopplar fel och sen ansluter.
Finns tyvärr många som kopplar som de tror utan att veta effekterna och riskerna av det.

Har en del både grundläggande kunskapare och mer än så gällande el.
Det rör sig, så vitt jag förstår här om en konstruktionsmiss. Det är i detta fall en kabel som slits/går av och det handlar alltså om att i princip skarva den kabeln. Så att koppla fel ser jag som en extremt liten risk. Om jag minns rätt från den / de bilder jag sett kommer man åt kablarna utan att koppla loss dem, men var länge sedan jag såg dessa bilder så därför jag frågar.


/Jocce
Rekommenderar inte att skarva kabel endast i undantagsfall.
Kan bli varmgång i kabeln om du har otur i det långa loppet.
Jag hade kortat ner den en bit så man får rena nya kontaktytor och försökt fixat till dragavlastingen så den blivit bättre.(handsken)
Då kan man sova lugnt.
Jag har sett något exempel där kabeln glidit ner en bit i Wallchargern kontrollera den också och fixa till så det inte kan hända igen.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Öppna handtaget på Tesla WC

Inlägg av Jocce »

Dexter skrev:
Rekommenderar inte att skarva kabel endast i undantagsfall.
Kan bli varmgång i kabeln om du har otur i det långa loppet.
Jag hade kortat ner den en bit så man får rena nya kontaktytor och försökt fixat till dragavlastingen så den blivit bättre.(handsken)
Då kan man sova lugnt.
Jag har sett något exempel där kabeln glidit ner en bit i Wallchargern kontrollera den också och fixa till så det inte kan hända igen.
Om jag förstått det rätt / minns rätt är det en signalkabel som det drabbar. Mao borde varmgång inte vara något problem.

Ser heller inget större problem med att faktiskt skarva ihop en kabel för starkström, så länge det så klart görs på rätt sätt.

Men tackar för dina varningar, efterlyser dock fortfarande om någon gjort det själv så man har lite "input" innan man börjar skruva isär handtaget.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar