Äsch sa elektikern

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Äsch sa elektikern

Inlägg av Skogslasse »

Hade byns elektriker hemma här om dagen. Stack in en fråga om var laddboxen borde kopplas in/ få elen ifrån. Stolpen 30meter bort, eller huset 20 meter eller boden 15 meter. Han tyckte jag kunde bra en trefas sladd över gräset från boden MEN. Jag sätter gärna boxen under tak och då blir det en lång kabel mellan box och bil.
Några synpunkter på dessa mina funderingar?
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Remuz »

Kortast väg från inkommande el är ju gynnsamt, men inte tokviktigt. Lägga kabel på gräs låter dumt, lägg ner rör i marken och dra kabel där. Har du bra Spänning vid hög last så spelar det liten roll var du drar den från.

Tänker du ladda 5A eller 32A är ju bra att fundera på också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Skogslasse »

Var nog lite snål med information i frågan.
Har 3-fas utanpå boden och under tak. Därifrån till bilen är det både gräsmatta och en större bergknalle. Ska jag gräva mig runt berget blir det inte bara långt utan ganska jobbigt också, krockar med VA, fiber, motorvärmarelen och en stensatt gång så tanken är att, som alla andra, plugga i kabeln i bilen med den skillnaden att här blir det inte 2-3 meter utan runt 10 meter, ladda över natten hala in kabeln hänga den vid boxen och köra iväg.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Remuz »

Då ska du inte oroa dig alls. Jag körde med 25m skarvad kabel i sommarstugan. Hade bara 16A in dock så laddade med 8A på natten. Noll problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Niklas Z »

Om du gör som Remuz och laddar med 8A trefas, får du cirka 60 kWh på en natt (12h). Det borde räcka gott och väl för de flesta behov. 8A i en kabel med 2,5 mm2 tvärsnittsarea är en måttlig ström i sammanhanget.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Skogslasse »

Då återstår bara en fråga och det är skarvsladden. Ska ju i bästa fall gå mellan boxen o bilen. Behöver med andra ord ha typ2 kontakt i båda ändarna. Har sökt på nätet men inte hittat, beställningsvara? Tänker inte klåpa ihop en på egen hand.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om du sätter laddboxen så långt bort behövs en lång laddkabel.

Det går inte att skarva laddkablarna då de har en viss inbyggd intelligens.

Här finns längre laddkablar:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av martinot »

Skogslasse skrev:
Då återstår bara en fråga och det är skarvsladden. Ska ju i bästa fall gå mellan boxen o bilen. Behöver med andra ord ha typ2 kontakt i båda ändarna. Har sökt på nätet men inte hittat, beställningsvara? Tänker inte klåpa ihop en på egen hand.
För Typ2 så är skarvsladdar inte tillåtet enligt förskrifter/spec, så du kommer inte hitta någon.

Däremot så skulle du kunna dra en 3-fas CEE-skarvsladd och sedan bjelkemodda din box som du sätter närmare.

Alternaivt som andra nämnt en lång Typ2-kabel från en väggbox med Typ2-uttag (och inte fast kabel som Teslas WC). Det är nog det enklaste och mest korrekta.

Kör själv med en sådan lång kabel som Off Grid länkade, och den fungerar verkligen kanon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Äsch sa elektikern

Inlägg av krille »

Tänk på att inte köpa en svart kabel om du ska dra den fram och tillbaka över gräsmattan, utan välj en orange t.ex.... Annars sitter den garanterat i gräsklipparen en dag då du är lite tankspridd...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Skriv svar