Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hemmaladdning med två elbilar

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Hemmaladdning med två elbilar

Inläggav Teslaägare Figman » 31 maj 2021 09:51

Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?
Har 16A i huset, luft/vatten värmepump där elpatron går in gradvis på vintern från ca -5.

Lastbalanserare kanske behövs?
Behöver man köpa Tesla WC för garantins skull?
Tacksam för tips :geek:
Användarvisningsbild
Figman
Teslaägare

Re: Hemmaladdning med två elbilar

Inläggav Teslaägare MWall » 31 maj 2021 09:54

Du behöver inte två laddare om du inte absolut måste ladda ofta. Hur mycket kör du?

Vi har haft två elbilar i 4 år och klarat oss med en Wall Connector. De allra flesta dagar laddar vi ingen bil alls. Före Corona gick Teslan 4500 mil om år och i3:an ca 1200.

Du behöver inte en Wall Connector för garantin vad jag vet. Men konstigare saker har väl hänt så det kan inte uteslutas... :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Figman » 31 maj 2021 09:59

Ca 3000 mil/år med M3. Mest kortare sträckor med den andra, dock litet batteri på den. Så kanske funkar med en laddbox. Vad rekommenderas?
Användarvisningsbild
Figman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 31 maj 2021 10:01

Figman skrev:Ca 3000 mil/år med M3. Mest kortare sträckor med den andra, dock litet batteri på den. Så kanske funkar med en laddbox. Vad rekommenderas?

Jag är en enkel man som är nöjd med en Wall Connector. Den gör det den ska utan krångel. Men de som är lite mer noga och orkar fippla med en massa fiffigheter sägs föredra Easee eller vad den heter.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Klintan » 31 maj 2021 11:09

Vi har två Easee Home, de är inställda att dela på 12A trefas. Med två trefasbilar som laddar samtidigt får de dela på effekten, så fort en är klar så kan den andra ladda med full effekt. Har ingen lastvakt till boxarna men däremot en till värmepumpen. Har 20A huvudsäkring. Fungerar bra. Lätt installation, boxarna kommunicerar trådlöst med varandra.
Nissan Leaf | Model S 75 D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav Teslaägare LarsL » 31 maj 2021 11:14

Kör också begränsning till 12 A och 1-fas laddning utan lastbalansering. Kommer köpa till en Watty nu när de kommer in igen så låter jag systemet sköta allt.

Du behöver inte WC för att garantin ska gälla. Men det kanske underlättar felsökningen. Har däremot inte hört någon som haft nytta av det ännu.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.18.2
Tesla Model S P90DL+, AP, premium, fri Supercharging, mjukvara 2020.48.37.2
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare MangeT » 31 maj 2021 11:25

Undvik GARO. Har fått byta ombordladdare i bilen två gånger. Sedan byte till Tesla WC så fungerar det bra hittills. Ena gången fick jag betala för byte av ombordladdare själv och andra gången stod Tesla för bytet.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Alfa » 31 maj 2021 14:54

Figman skrev:Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?
Har 16A i huset, luft/vatten värmepump där elpatron går in gradvis på vintern från ca -5.

Jag har laddat två elbilar hemma i många år. Den ena laddas i ett vanligt trefasuttag och den andra i ett vanligt enfasuttag. Sladdarna hänger framme hela tiden. Jättesmidigt.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 31 maj 2021 15:48

Alfa skrev:
Figman skrev:Väntar på en M3 LR och är på gång att köpa en mindre elbil som andrabil (beg Zoe). Är ny här och funderar på om jag behöver två laddare och isf vilken/vilka laddare?

Jag har laddat två elbilar hemma i många år. Den ena laddas i ett vanligt trefasuttag och den andra i ett vanligt enfasuttag. Sladdarna hänger framme hela tiden. Jättesmidigt.

Farligt att förespråka UMC på TMC Sweden men med 16A huvudsäkringar hade jag absolut kört på laddning i vanliga uttag eller husvagns alt 400V om det finns, men med nedställt till 7-8A max på vardera bil (1-fas). Gör så själv men har bara 1 bil ännu men snart 2 och kommer fortsätta så.

Men den metoden halshuggs snart här ska du se haha.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Referralkod: olof60414

Inläggav Teslaägare LasseTM » 31 maj 2021 17:43

Jag har en M3 hemma som går 2500-3500mil per år och en Zoe som rullar 1000 mil per år.
Kör en Zappi laddare med lastbalansering eftersom jag har 16A huvudsäkring men har även solceller.
Tycker det funkar klockrent 99 av 100 dagar me en laddare.
Men ibland kommer båda hem med tomt batteri då skiter jag i att nattladda och laddar Zoe direkt vid 17 tiden, då är den laddad lagom till 21 då jag går ut kopplar in laddaren i Teslan och låter den nattladda när elpriserna är lägre.
Harvem en 3fas mobil laddare hemma som backup men under mina 5 år med elbil är den i stort sett oanvänd här hemma.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Nästa

Återgå till Hemmaladdning