Hemmaladdning med två elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Inga som helst problem att ladda två bilar med 1-fas från ett 3-fas CEE-uttag. Jag körde så under många år. Min laddström begränsades till 10A.
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Jag har en Easee laddbox till min e-golf och nu är det snart en Model Y på ingång. Garaget används till cyklar och ”förvaring” så boxen sitter på utsidan och e-golfen står på garageuppfarten som rymmer en bil.
E-golfen går som pendlarbil och behöver alltså laddas dagligen söndag-torsdag. Tanken är att parkera teslan på gatan och ladda den en gång i veckan + vid behov.
Blir ju en del flyttande av bilar men finns det någon nackdel med att inte ha teslan inkopplad under veckorna?
E-golfen går som pendlarbil och behöver alltså laddas dagligen söndag-torsdag. Tanken är att parkera teslan på gatan och ladda den en gång i veckan + vid behov.
Blir ju en del flyttande av bilar men finns det någon nackdel med att inte ha teslan inkopplad under veckorna?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1442
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Det är väl bara om man plötsligt får för sej att åka längre än vad batteriet har laddning för just då.
Har du Sentry mode på (Vaktläge) så drar den några procent per dygn (typ 5 eller så tror jag), har du inte det påslaget är det försumbart.
Har du Sentry mode på (Vaktläge) så drar den några procent per dygn (typ 5 eller så tror jag), har du inte det påslaget är det försumbart.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Har också funderat på de där om vi skulle skaffa en till elbil.. Min tanke är att vi bör klara oss med den box vi redan har man n framförallt hade vi provat först att ha två bilar och en laddbox, känner man efter ett tag de är jobbigt så skaffar men en till då istället.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Exakt. Det är ju smidigt och bekvämt med en box per elbil, men det är ju enkelt att börja testa med den ni har och se om ni är nöjda innan ni beställer en till.chaffis75 skrev:Har också funderat på de där om vi skulle skaffa en till elbil.. Min tanke är att vi bör klara oss med den box vi redan har man n framförallt hade vi provat först att ha två bilar och en laddbox, känner man efter ett tag de är jobbigt så skaffar men en till då istället.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Låter ju lätt bara skaffa en Easee och låta systemet styra laddningen.fnw skrev:Jag har en Easee laddbox till min e-golf och nu är det snart en Model Y på ingång. Garaget används till cyklar och ”förvaring” så boxen sitter på utsidan och e-golfen står på garageuppfarten som rymmer en bil.
E-golfen går som pendlarbil och behöver alltså laddas dagligen söndag-torsdag. Tanken är att parkera teslan på gatan och ladda den en gång i veckan + vid behov.
Blir ju en del flyttande av bilar men finns det någon nackdel med att inte ha teslan inkopplad under veckorna?
Jag föredrar att ha bilarna anslutn hela tiden så att jag har koll på deras laddning och kan starta och stopp via telefonen.
Ett alternativ till två boxar är ju att ladda en bil från CEE eller ett vägguttag. Här är det ju en fördel med Teslan som går att ställa ner strömmen på så att man inte blåser proppar.
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Det blir detsamma hemma hos mig om ett par veckor. Då flyttar min särbo in med sin e-Golf. 16A huvudsäkring. Men jag ser inga problem alls att dela på kraften. Det är ju bara att ha schema i bilarna. Jag har kombinerat väggutag där jag sätter min 3-fasladdsladd och en enfasladdsladd till e-Golfen. Hur enkelt som helst.
Re: Hemmaladdning med två elbilar
Jo, det är bra. Dock så kan min mobila EVSE ställa ner effekten via en knapp på Typ2-handtaget för de bilar som inte stödjer det.LarsL skrev:Ett alternativ till två boxar är ju att ladda en bil från CEE eller ett vägguttag. Här är det ju en fördel med Teslan som går att ställa ner strömmen på så att man inte blåser proppar.
Som permanent och varaktig lösning så är det dock alltid bäst med ett permanent ladduttag/box av Typ2 avsett specifikt för elbilar. Speciellt om man laddar utomhus.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik